Home » Achtergrond, Binnenkort, Nieuws

Nog enkele dagen: Opera van het Jaar 2012

26 december 2012 26 reacties

Wat vond u de beste operaproductie van 2012? De redactie van Place de l’Opera maakte een voorselectie van tien hoogstaande producties van het afgelopen jaar. Het is aan u om daar een winnaar uit te kiezen. U hebt nog een paar dagen om uw stem uit te brengen!

Götterdämmerung, Madama Butterfly, Don Carlo, Parsifal: wat was het beste van 2012? (foto's met de klok mee: Marco Borggreve, Opera Zuid, Marco Borggreve en Monika Rittershaus / Ruth Walz).

Uit het enorme opera-aanbod dat de vele grote en kleine gezelschappen in Nederland dit jaar op het toneel brachten, heeft de redactie van Place de l’Opera tien producties geselecteerd. Producties die er om diverse redenen uitsprongen. Omdat er een megaster in optrad (Iolanta), omdat het werk gloednieuw (Written on Skin) of zeldzaam (Der Schatzgräber) was, omdat de productie bijzonder uniek was (Don Giovanni), enzovoorts.

De tien producties staan hieronder in alfabetische volgorde vermeld. Laat uw opinie gelden en stem op de productie die volgens u de beste van 2012 was. Stemmen kan tot en met 30 december.

Staat uw favoriete titel van het jaar er niet bij? Laat het weten via het reactieveld onderaan de pagina!

Stem Götterdämmerung!
Götterdämmerung als laatste productie van de Nationale Reisopera was op een wrange manier een toepasselijk slotakkoord. Het gezelschap stierf, maar in grote schoonheid. Ondanks alle tegenslag (ook in de bezetting, waardoor op korte termijn een nieuwe Brünnhilde moest worden gevonden) wisten alle betrokkenen er een prachtig afscheid van te maken. Een groots slot van deze Ring, waarmee Ed Spanjaard definitief zijn visitekaartje heeft afgegeven als uitnemend Wagner-dirigent. Voor mij de operaproductie van 2012.”
Peter Franken

Stem Parsifal!
“Of het een soepel team was, zou ik niet durven zeggen. Drie heren met Opvattingen, die samenwerkten en ieder het beste gaven wat ze hadden. Piere Audi voor een regie die leidde tot theater en ritueel, Anish Kapoor die kleur en vorm gaf en een gedroomde muzikale lading door Iván Fischer. Parsifal van De Nederlandse Opera was een opera én een evenement. Het meest indrukwekkende van dit jaar.”
François van den Anker

Stem Götterdämmerung of Madama Butterfly!
“De Ring in Enschede kan niet genoeg geprezen worden. In Götterdammerung heeft Antony McDonald rijkelijk uit Visconti’s Il crepuscolo degli dei geshopt. Het resultaat was niet minder dan formidabel, wat ook op het conto van de zangers en de dirigent, Ed Spanjaard, geschreven moet worden.
Met Madama Butterfly heeft de Opera Zuid geschiedenis geschreven. Frank Van Laecke creëerde met een zeer sfeervolle set en een uitstekend uitgewerkte personenregie een hartverscheurend drama, met een finale om niet meer te vergeten.”
Basia Jaworski

Stem Madama Butterfly!
“De stemmen waren uitstekend en Het Brabants Orkest speelde voortreffelijk, maar dé reden voor mij om Madama Butterfly op één te zetten, was de beduusde, verslagen wijze waarop ik op mijn stoel bleef zitten na de laatste noot. Deze productie balde zich gedurende de avond theatraal en muzikaal zo overweldigend samen, dat de tragische finale een impact had die door geen enkele andere voorstelling dit seizoen werd geëvenaard. En dat bij een gezelschap met alleszins bescheiden middelen…”
Jordi Kooiman

De uitslag van de verkiezing wordt op 31 december bekendgemaakt. 

door

26 reacties »

  • Henk Spelt zei:

    De beste voor mij is veruit de Zauberflote bij DNO!

  • De Vos Rudy zei:

    Originele regie

  • Dorothy Hollander zei:

    Ik vond Die Zauberflote ook de beste.

  • Spen zei:

    Iolanta

  • M. Pronk zei:

    Dido & Aeneas incl. Turkse artiesten. Bijzondere productie.

  • Remko zei:

    Heb op Kitesj gestemd, maar ik vond Michel Plasson’s Pecheurs de Perles ook prachtig. Volgende maand doet hij een Nuits d’ete in de Doelen, trouwens.

  • Leendert zei:

    Weer veel prachtigs gezien en gehoord (wat is het toch fijn om operaliefhebber te zijn), maar niets was zo bij de strot grijpend, puntje op de stoel, koude rillingen enz. als Madama Butterfly van Opera Zuid. Een ongelofelijke prestatie van dit gezelschap.

  • kersten zei:

    Natuurlijk speel ik het spelletje graag mee (Götterdämmerung),
    uiteraard onder het voorbehoud dat ik, evenmin als dat het geval is
    bij de Beste fietsenwinkel Award -Like ons!- of de Prix d’Amis van
    de Vrienden van DNO, over alle kandidaten een mening heb.

  • Laura zei:

    Ik heb vooral getwijfeld tussen Iolanta en Don Carlo, maar mijn keuze is op Don Carlo gevallen. Zo mooi en verslavend dat ik er maar liefst drie keer naar toe ben geweest – en bij elke keer werd het alleen maar mooier. Het enige minpunt aan de voorstelling was wat mij betreft dat ze niet de versie met de eerste akte en het ballet brachten. Hoe meer Don Carlo, hoe beter!

  • Maria de Moel zei:

    De Nachtegaal en andere fabels – Stravinsky(DNO)

  • Mark-Jan zei:

    Eigenlijk zouden Antwerpen en Brussel ook meegenomen moeten worden in het lijstje. Voor mij zou het dan of de Viaggio van Zedda en Clement worden, of de Duc dAlbe in Antwerpen. In Brussel heeft vooral de Rusalka van Herrheim en Adam Fischer de meeste indruk achtergelaten dit jaar. Lulu van afgelopen maand was ook erg bijzonder.

  • Bart Schuil zei:

    Mijn opera van het jaar staat er niet bij.
    De Toverfluit.

  • eddy claes zei:

    Frank verdient deze nominatie door zijn doortastende en kleurrijke aanpak omtrent zijn thema’s.
    De beste gewoon.

    Vriend Edward.

  • Theo Bührs zei:

    Een hele slecht beurt van PDLO. Die Zauberfloete staat er niet bij!
    Verreweg hetbeste en meest bijzondere.

  • Antonio zei:

    Beste Theo – u kunt toch stemmen?
    Nou dan? Zet het op een?
    Ik vond het _beschamend_ slecht, voornamelijk muzikaal. Ik ben maar een simpele Italiaan en geen kenner, maar er klopte niets aan, gewoon niets! De tempi waren te laag en als je mij in de rolstoel zet dan kan ik ook koninging van de nacht ook zingen.
    Is er eigenlijk niemand opgevallen dat Pamina behoorlijk werd geblesseerd?
    Door de idiote glasharmonica (het was toch echt geen Lucia van Donizetti?) werd haar voet zo verwond dat zij naar het ziekenhuis moest en de boel gehecht moest worden.

    Ik heb gestemd. U?

  • yvonne philippa zei:

    Eigenlijk vond ik DNO’s De Nachtegaal de mooiste productie van dit jaar. Maar omdat het ontbrak gaf ik ook graag Het meisje Fevronja mijn stem. Die melodieën hebben weken door mijn hoofd gezongen en we draaien het nog steeds heel vaak.

  • Yvonne Vonk zei:

    Voor mij op nummer 1: Madama Butterfly!!! Niet alleen de nummer 1 van dit rijtje maar ook de mooiste opera van Opera Zuid! Wat heb ik hiervan genoten!!
    Prachtig gezongen en heel ontroerend, ingetogen gespeeld! Ik heb hem 3 keer gezien! En ik ga er vast op dvd nog vele malen van genieten!
    Dus mensen: stem met mij op Madama Butterfly!

  • Loek Diemers zei:

    Die Zauberflote was voor mij het beste

  • S. van Vliet zei:

    Die Zauberflöte van DNO staat er helaas niet bij, anders had ik zeker daar op gestemd.

  • Sietsma zei:

    Natuurlijk de “Die Zauberflote” van de DNO!

  • Pieter K. de Haan zei:

    Ik heb er maar 6 van de 10 gezien/gehoord. Als het om het “event” zou gaan zou ik kiezen voor “Iolanta”, vanwge de wereldster Anna Netrebko. Van alle opera’s uit de lijst vind ik “Don Carlo” het mooiste werk, maar de uitvoering vond ik een stuk minder spannend dan 8 jaar geleden. Als het alleen om geënsceneerde opera’s zou gaan zou ik twijfelen tussen “De Nachtegaal enz.” en “Die Zauberflöte”, maar die staan niet in de lijst. Daarom wordt het voor mij “De legende van de onzichtbare stad Kitesj of het meisje Fevronia”.

  • Leen Roetman zei:

    Don Carlo vond ik ook erg mooi, qua personenregie en stemmen vond ik het ook minder dan in 2004, maar orkestraal even vervoerend. Maar het beste was voor mij Otello door het Mariinsky olv Valery Gergiev, concertant in de Doelen. Waarom hoor ik hier niemand over?
    Götterdämmerung had ik graag in Enschede gezien, maar bleek ook voor de zaterdagvoorstelling van 16.00 uur een mission impossible zonder auto. Dan had ik een trein gehad van 23.05 (nota bene extra ingelast), had ik ruim een uur overstaptijd midden in de nacht op station Utrecht gehad, en was ik om zo’n uur of 5 ’s ochtends thuis geweest.
    En de Rotterdamse Schouwburg had blijkbaar geen geld over om Madama Butterfly van Opera Zuid te programmeren, dus ook gemist.
    Wat is dat toch met Die Zauberflöte, hoe het ook wordt uitgevoerd, het lijkt altijd een winnaar.

  • Leen Roetman zei:

    O ja, ik snap het van Otello: geen regie, geen megaster, niet gloednieuw, niet zeldzaam, niet bijzonder, maar gewoon saai concertant. Tja dat kan nooit een winnaar zijn, hoe briljant de muziek en uitvoering ook moge zijn.

  • Antonio zei:

    Beste Leen Roetman,
    Ik denk niet dat u gelijk hebt met: “geen regie, geen megaster, niet gloednieuw, niet zeldzaam, niet bijzonder, maar gewoon saai concertant”.
    Kijk alleen maar naar het lijstje, er staat ook een concertante uitvoering van een onbekende opera zonder sterren (L’Upupa) op. Ook een totaal onbekende opvoering van Don Giovanni van een onbekend ensemble zonder sterren.
    Ik weet niet hoe de redacteuren te werk zijn gegaan, maar ik vermoed dat een ieder zijn lijstje heeft ingeleverd en daar werd de top tien van samen gesteld? Ik vermoed ook dat ze niet alle producties hebben gezien.
    Ik ben wel bij Otello geweest en vond het, op de hoofdrol vertolker (wel degelijk een wereldster) na, nogal matig.
    Zelf ga ik voor Madama Butterfly

  • Loge zei:

    Ik gehoord dat Kitesj door de Vrienden van DNO is gekozen tot de beste DNO productie van 2012. De Prix d’Amis voor beste solist is gegaan naar Olga Peretyatko voor haar Fiorilla in Il Turco. Kitesj staat in het rijtje van 10 dat door de redactie is samengesteld.
    Dat Die Zauberflöte daar niet bij staat is kennelijk om reden dat men die productie niet interessant genoeg vond. Eerlijk gezegd heb ik me zo nu en dan wel een beetje verveeld tijdens dat eindeloze gepraat. In vrijwel elke opéra comique wordt geknipt in de dialogen, alleen bij de Toverfluit schijnt dat niet te mogen. De productie had voor mij te weinig vaart en dat ging ten koste van de concentratie bij dirigent en orkest. Er zijn zeker wel andere voorstellingen te noemen die een plaatsje in de top tien hadden verdiend, maar Die Zauberflöte van DNO hoort daar wat mij betreft niet bij.

  • Francy Spiegelenberg zei:

    Cultuur is belangrijk voor de samenleving!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.