AchtergrondBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Plácido, Sarah en Doris

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 8.

Het verhaal van de props
De spullen die in een operaproductie gebruikt worden, rekwisieten of ‘props’, zijn medebepalend voor de manier waarop de opera in beeld gebracht wordt. Elke prop heeft zijn eigen verhaal. In het kader van de nationale operaweek, die sinds afgelopen weekend in de Verenigde Staten wordt gehouden, haalde de Los Angeles Opera een interview met ‘prop coordinator’ Lisa Coto terug op het blog van het operahuis.

Plácido is back
Plácido Domingo, die nog maar vijf jaar geleden vanwege serieuze gezondheidsproblemen enige tijd uit de roulatie was, werd deze maand in een ziekenhuis opgenomen voor onderzoek en een operatie. Afgelopen week liet de zanger op Twitter weten: “On the way to recovery … I’ll be back!” en getuige deze foto is dat waar.

Tenor Stephen Costello, die afwisselend met Piotr Beczala de rol van de Duca in de Las Vegas-Rigoletto van de Metropolitan Opera zingt, trof Domingo achter de schermen van het New Yorkse operahuis en ging met hem op de foto. Olga Peretyatko was ook in de buurt.

Homer zingt Rodolfo
Het zijn de laatste gezongen woorden in de opera La bohème van Puccini: “Mimi!” Dacht u… Als de opera echter in het Springfield Opera House wordt uitgevoerd en Homer Simpson de rol van Rodolfo zingt, dan blijkt het een diepe, dramatische uiting van onversneden zelfbeklag te zijn: “Me, Me!” Het fragment komt uit een aflevering van The Simpsons, waarin Homer door toeval een zangstem blijkt te hebben. In de episode zit ook de stem van Plácido Domingo, die zelf meewerkte aan deze aflevering.

Bas is boos
Journalist Bas van Putten doet wat veel journalisten doen: nieuws op Twitter plaatsen. Maar ook persoonlijke opinies en meninkjes, en niet te vergeten consumentenleed, gaan online. Van die neiging hebben meer mensen uit zijn vakgebied last. Afgelopen week kondigde Radio 4-presentator Mieke van der Weij een lied van Jonas Kaufmann aan. Maar haar toon beviel Van Putten allerminst. Mieke zit zelf niet op Twitter en kan haar knorrige collega niet met een antwoord-tweet van repliek dienen.

https://twitter.com/BasBvp/status/657197914352144384

Sarahs bier
U las afgelopen week al op Place de l’Opera dat Sarah Connolly even in ons land was voor een optreden bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en hoe goed dat was. We gunnen het sterren van het niveau van Connolly – en eigenlijk elke zanger die op een podium staat – dat ze worden vertroeteld achter de schermen. Connolly was in elk geval zeer tevreden over het ‘star treatment’ bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Doris zit
Als voorproef van de opera Dialogues des Carmélites hield De Nationale Opera een foyeravond. U leest er binnenkort meer over op Place de l’Opera. Sandra Eikelenboom, hoofd marketing, communicatie & verkoop van het operahuis, legde vast hoe mezzosopraan Doris Soffel een aria zong in haar rol als Madame de Croissy. In de voorstelling ligt de oude, stervende non in bed, maar voor haar optreden in de hal van Nationale Opera & Ballet koos Soffel voor een stoel.

Great Scott rocks nu al
We zouden een volledige aflevering van deze rubriek kunnen vullen met tweets over Great Scott. Op 30 oktober is de wereldpremière van dit nieuwe werk van componist Jake Heggie bij de Dallas Opera in Texas. Heeft de pr-afdeling van het operahuis een topprestatie geleverd door zo veel mogelijk castleden op te jutten via Twitter voorpret te maken? Of zijn al die zangers, waaronder Joyce DiDonato, zelf buitengewoon enthousiast over de lopende repetities? We houden het op het laatste.

De laatste weken verschijnen er op Periscope regelmatig geestige videoclips van de repetities, maar die verdwijnen helaas weer na korte tijd – zo werkt Periscope nu eenmaal. Dit is een foto van achter de schermen, met twee van de sterren uit de show, Michael Mayes en Ailyn Perez, in echte opera t-shirts.

Het dak eraf met Julia
Julia Lezhneva zong mooi, afgelopen week in de opera Siroe van de NTR ZaterdagMatinee. De recensent van Place de l’Opera vond zelfs dat ze ‘de pannen van het dak zong’ in het Concertgebouw. Controleren hoe uw dak erbij ligt na dit filmpje, een opnamesessie van de aria ‘Tu del Ciel ministro eletto’, kan dus geen kwaad.

Woef
We dreigen wat in herhaling te vallen over het reizende huishouden van Luca Pisaroni en zijn vrouw Catherine, maar honden blijken nog wat Twitter-genieker dan zangers. De bariton en zijn vrouw waren onlangs in Chicago en daar sprak het radiostation 98.7WFMT met mens en dier.

Luca Pisaroni is één van de sterren op het jubileumgala van De Nationale Opera, dat op 6 november in Amsterdam gehouden wordt. Gelukkig zonder bal na afloop, want de zanger lijkt op een nijlpaard. Niet onze woorden: hij zegt het zelf over zijn manier van dansen. Wie álles wil weten over Luca Pisaroni, weet na de 60 seconden van dit filmpje heel veel meer.

Vorig artikel

De Munt brengt weergaloze Vestale

Volgend artikel

Simon Rattle dirigeert fraaie Rheingold

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    30 oktober 2015 at 10:02

    Ook op cd Plácido ‘will be back’. Bij Sony verschijnt zijn nieuwe kerstalbum met serieus werk als Mozarts Ave verum (wat heeft dat motet trouwens in godsnaam met kerst te maken?), maar vooral veel luchtige kerstklanken. Op het repertoire van de ex-tenor staan o.a. White Christmas met Plácido Domingo jr., Have yourself a merry little Christmas en (het voor iedere echte Latino obligate) Feliz Navidad.