Home » CD-recensies, Featured

Cd-zomer: De boys van Marianne Crebassa

13 juli 2017 Geen reacties

Iedere zomer eindigt de Place de l’Opera-redactie het operaseizoen met een berg onbesproken cd’s. In de serie ‘Cd-zomer’ plukken we iedere donderdag een genegeerd album uit de stapel. In aflevering 2: Oh, Boy! van Marianne Crebassa.

De cd in één zin

De jonge Franse mezzosopraan Marianne Crebassa maakt haar cd-debuut met een verzameling ‘Hosenrollen’, begeleid door het Mozarteumorchester onder Marc Minkowski. (Erato 0 190295 927622)

Hebben we inderdaad wat gemist?

Marc Minkowski omschrijft haar als “één van de belangrijkste stemmen van onze tijd”, dus het antwoord moet wel ja zijn. Zelf leerde ik Crebassa kennen in september 2016, toen ze Cherubino zong in Le nozze di Figaro bij De Nationale Opera. Een uitmuntende vertolking, die zeker deed uitzien naar een album als dit.

Plussen en minnen

+ De repertoirekeuze van Crebassa en Minkowski is verfrissend origineel voor een debuut-cd. Natuurlijk komen bekende ‘Hosenrollen’ als Cherubino, Nicklausse, Sesto en Siébel voorbij, maar de mezzo kruipt ook in de huid van Urbain uit Les Huguenots van Meyerbeer, Éros uit Psyché van Thomas (ooit van gehoord?), Fantasio uit de gelijknamige opera van Offenbach, Lazuli uit L’Étoile van Chabrier en Mozart uit de gelijknamige opera van Hahn. Het maakt de luisterervaring een stuk spannender!

± Marianne Crebassa heeft een strakke toon, van laag tot hoog egaal en stabiel. Het doet haar vertolkingen zeer verzorgd en gepolijst overkomen. Maar ook wat stijf. Elk repertoire krijgt eenzelfde ‘keurige’ behandeling, wat op den duur voorspelbaar wordt.

De prijs die Crebassa voor haar strakke, vaste toon betaalt, is een matige dictie. Ze lijkt haar uitspraak op te offeren ten bate van perfect resonerende legatolijnen. Jammer, want een scherpe uitspraak zou haar stem veel geprononceerder en expressiever maken, zoals blijkt tijdens de korte gesproken fragmenten in Hahns Mozart.

+ In Crebassa’s stem overheersen donkere, melancholische kleurtinten. Vooral de tragere aria’s komen daardoor goed uit de verf. Onder meer ‘Coeur sans amour, printemps sans rose’ uit Cendrillon, ‘Sommeil, ami des dieux’ uit Psyché en ‘Alors, adieu donc, mon amour!’ uit Mozart springen eruit.

+ Marc Minkowski hoor ik graag. Hij leidt het Mozarteumorchester met veel sier en elegantie. De klanken die uit het Salzburger orkest komen, zijn verrukkelijk!

Zomertip

Mozart speelt niet alleen een belangrijke rol op Crebassa’s cd, maar ook in de huidige fase van haar carrière. Deze zomer is ze een paar weken lang te bewonderen in La Clemenza di Tito op de Salzburger Festspiele.

Wie Salzburg te duur of te ver weg vindt, kan ook terecht in Londen, waar Crebassa op 2 augustus bijdraagt aan een BBC Proms-avond onder Esa-Pekka Salonen. Ze zingt Ravels Shéhérazade.

Slotnoot

Het voordeel van een hedendaagse cd-uitgave: de vele YouTube-clips waarmee het label de release omgeeft. Zo kunt u zelf uw oordeel vormen, alvorens wel of niet tot een koop over te gaan.

Hieronder twee clips van Erato:

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.