AchtergrondFeatured

Sezer begint nieuw avontuur in Vlaanderen

Na afgestudeerd te zijn met onderscheiding, diverse rollen te hebben gezongen bij Nederlandse operagezelschappen én een dochtertje te hebben gekregen, gaat sopraan Aylin Sezer vanaf komend seizoen als ensemblelid aan de slag bij Opera Vlaanderen. Op haar bord onder meer rollen in alle Mozart/Da Ponte-opera’s.

Aylin Sezer (foto: Allard Willemse).
Aylin Sezer (foto: Allard Willemse).

Aylin Sezer behoort tot het groepje veelbelovende talenten dat de afgelopen jaren afstudeerde aan de Dutch National Opera Academy en direct veel op de Nederlandse tonelen te zien was. Ze zong Pamina in Die Zauberflöte bij Opera Zuid, Dido in Dido and Aeneas bij Holland Opera en Micaëla in Carmen in de succesvolle productie van de TU Delft. Ook toerde ze door Zuid-Amerika en Europa met een door Peter Brook geregisseerde Zauberflöte-bewerking.

Sinds augustus vorig jaar staat de carrière van de Turks-Nederlandse sopraan echter op een lager pitje: Sezer werd moeder en wilde het eerste jaar toch vooral bij haar dochtertje zijn. Ze trad wel op, maar “niet al te high profile”, zo vertelt ze.

Volgend seizoen is dat wel anders. Dan staat de sopraan in maar liefst vijf producties van Opera Vlaanderen: Fünfte Magd in Elektra, Emma in Khovansjtsjina, Despina in Così fan tutte, Zerlina in Don Giovanni en Barbarina in Le nozze di Figaro. Hoewel Opera Vlaanderen geen huisensemble heeft zoals veel Duitse operahuizen, komt Sezers contract toch dicht in de buurt van een ‘ensemblelidmaatschap’. En daar zal menige jonge zanger jaloers op zijn.

Haar auditie deed Sezer al in 2012. “Ik kreeg een telefoontje van mijn agent, die vroeg of ik wilde voorzingen voor een ensembleplek bij Opera Vlaanderen. Ik zei natuurlijk onmiddellijk ja! Maar dan moet je in je kast duiken en bedenken: wat willen ze horen? Je wilt je veelzijdigheid laten zien, maar ook weer niet te veel verschillende stukken zingen, want dan vragen ze zich af: wat is eigenlijk je ‘fach’? Los daarvan moet je bij audities ook een beetje “the flavour of the day” zijn…”

Sezer viel in de smaak en mocht verschillende keren terugkomen om rollen uit te proberen. De uiteindelijke oogst is niet mager. Dat beseft ze zelf ook. “Ik ben wel zoet de komende tijd… Het is ook een luxe dat ik in een huis kan komen en de tijd heb om uit te vinden hoe alles werkt, de mensen te leren kennen, enzovoort. Meestal ben je daarvoor te kort bij een gezelschap.”

Mozart-fan

Sezer opent haar seizoen met de Fünfte Magd in Elektra en zingt kort daarop Emma in Khovansjtsjina. Twee “korte maar krachtige” rollen, aldus de sopraan. “Ze zijn niet dragend, maar je kunt je even laten horen. Emma is wel een rol waarvoor je hard moet werken. De partij is best hoog en je moet er helemaal voor gaan. Daar houd ik van.”

Na die twee ‘opwarmers’ speelt Sezer een rol in alle drie de delen van de Mozart/Da Ponte-cyclus die Guy Joosten bij Opera Vlaanderen ensceneert. “We voeren ze allemaal achter elkaar op. Ik ben benieuwd of je de dingen dan in een ander licht gaat zien.”

Een paar werksessies met Joosten stemmen Sezer in elk geval optimistisch over de trilogie. “Vooral Zerlina lijkt me heel interessant in zijn aanpak. Het is mooi hoe hij de karakters uitlicht in hun relatie tot Giovanni. Daarbij is Zerlina meer dan een onschuldig meisje.”

Interessant genoeg is Sezer geen Mozart-fan van het eerste uur. “Het heeft een tijd geduurd voordat ik zijn muziek waardeerde zoals nu. In meer romantische muziek kun je je laten gaan, kun je alles laten stromen. Bij Mozart zit je in een ‘framework’ waarbinnen je je rol en je gevoelens moet uitbeelden. Mozart vergeeft het je niet als je niet in dat frame blijft. Het is als het balanceren op een touw.”

Inmiddels is Sezer meer gaan voelen voor Mozarts noten, al noemt ze, gevraagd naar haar favorieten, toch vooral componisten als Dvorák, Bizet en Rachmaninoff. “Misschien is het het Tsjechisch. Of het Russisch. Ik heb zelfs een tijdje een cursus Russisch gevolgd. In elk geval liggen deze romantische componisten me heel goed. De liederen van Rachmaninoff vind ik heel mooi en Micaëla in Carmen is heerlijk om te zingen.”

Bosporus

Sezer woont sinds 2003 in Nederland, maar heeft ook nog altijd de Turkse nationaliteit. Ze werd in Istanbul geboren en groeide daar op, als dochter van een Turkse vader en Nederlandse moeder. “Ik noem mezelf altijd ‘incognito blond’”, lacht de sopraan.

Hoewel veel van haar Turkse vriendinnen inmiddels ook in Nederland wonen, evenals haar broer, mist ze Istanbul nog wel. “Vooral in het begin miste ik het erg. De blauwe Bosporus, de groene heuvels, de geur van de zee… Het fijne van mijn huidige woonplaats Den Haag is dat je daar de zee ook ruikt. Dat scheelt.”

Op 16-jarige leeftijd leerde Sezer in Istanbul het operagenre kennen. “Ik begon op mijn veertiende met zanglessen, bij een zangeres van de staatsopera. In het begin zong ik alleen popliedjes en jazz, maar na een paar jaar vroeg mijn lerares of ik met opera wilde beginnen. Ik dacht eerst: dat is toch voor oude, dikke vrouwen? Maar toen ik een halve aria gezongen had, was ik verkocht. Als je één keer ‘echt’ gezongen hebt, wil je niet meer anders…”

Wat dat laatste betreft zal Sezer komend seizoen zeker aan haar trekken komen. De speeldata van de vijf producties waarin ze zingt, zijn te vinden op de website van Opera Vlaanderen. Zie verder ook haar persoonlijke website.

Vorig artikel

Strauss-ster Schwanewilms zingt Wagner

Volgend artikel

Pesaro-festival presenteert vijf Rossini's

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.