Home » Achtergrond, Nieuws

Vissers Così genomineerd in Rusland

18 november 2014 2 reacties

Regisseur Floris Visser en kostuumontwerpster Dieuweke van Reij zijn meervoudig genomineerd voor de Russische theaterprijs het Gouden Masker, voor hun productie van Così fan tutte bij het Bolshoi Theater in Moskou. De prijsuitreiking vindt plaats op 18 april 2015.

Scène uit Così fan tutte bij het Bolshoi Theater (foto: Damir Yusupov).

Scène uit Così fan tutte bij het Bolshoi Theater (foto: Damir Yusupov).

Ieder voorjaar worden de beste Russische producties op het gebied van ballet, hedendaagse dans, musical, muziektheater, opera, operette, poppentheater en toneel onderscheiden met een groot aantal prijzen, samengebracht onder de titel het Gouden Masker.

De productie van Così fan tutte, die Floris Visser en Dieuweke van Reij samen met onder andere de Nederlandse lichtontwerper Alex Brok in mei dit jaar maakten bij het Bolshoi Theater, is genomineerd in maar liefst vijf categorieën: beste productie, beste regisseur, beste decor, beste kostuums en beste dirigent.

Visser was de eerste Nederlander en jongste regisseur ooit die een productie in het Bolshoi Theater mocht leiden. Zijn enscenering werd met een stormachtig applaus ontvangen, zo vertelde hij in een interview na terugkomst. “Een aantal teamleden was zo overdonderd dat ze later de film moesten terugkijken om te zien wat er echt gebeurde.”

Floris Visser is dit seizoen weer in Nederland te zien met een productie van Orphée et Eurydice bij de Nederlandse Reisopera. Verder ensceneert hij Jenufa bij de Staatsoper Hannover.

door

2 reacties »

  • Leen Roetman zei:

    Ik ben erg benieuwd naar die Cosi fan Tutte! Zijn daar beelden van? Kan een Nederlands gezelschap deze productie niet overnemen? Zijn regie van Owen Wingrave vond ik buitengewoon spannend en beklemmend. Het zou mooi zijn als hij de Gouden Maskers wint. Nu ik lees dat Floris Orphée et Eurydice gaat regisseren, ga ik snel kaarten bestellen!

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    Tijdens een eerder interview dat ik voor De Gelderlander met Floris Vissser had, gaf hij aan zich altijd vast te bijten in een opera om daarna middels radicale keuzes door te stoten tot de kern. Kenmerkend is zijn uitspraak dat het er om gaat ‘de code te kunnen kraken’. Ben benieuwd hoe deze regisseur én klassiek geschoolde zanger dat gaat doen in Gluck!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.