Operarecensie

Kirchschlager: Jaugzend und betrübt

Het zag er bijna moeiteloos uit, het recital van Angelika Kirchschlager zondagmiddag in de Doelen in Rotterdam. Ze liet muziek en tekst het werk doen, met een fantastisch resultaat. Van ‘himmelhoch jauchzend’ tot ‘zum Tode betrübt’.

(Foto: Nikolaus Karlinsky)

Op de foto die in de publiciteit van de Rotterdamse Operadagen wordt gebruikt, kijkt ze stoer en een tikje spottend in de lens: Angelika Kirchschlager, mezzosopraan uit Oostenrijk. Ze heeft bij mijn weten niet vaak in Nederland opgetreden. In 2002 deed ze tijdens een Europese tournee met het Orpheus Chamber Orchestra het Concertgebouw aan.

Ze is een geslaagde zangeres die, inmiddels halverwege de 40, met grote dirigenten op belangrijke podia in spraakmakende producties heeft gestaan. Twee jaar geleden bijvoorbeeld bij de Metropolitan Opera, in Hänsel und Gretel van Humperdinck. En eerder, in 2004, in Salzburg als Octavian.

Toch is opera niet haar enige vakgebied. Live en op de plaat is de liedkunst een ander favoriet terrein van de mezzo. Ze nam voor Hyperion alle Brahms-liederen op en maakte platen met liederen van Schumann en Hugo Wolf.

In het brede en overvolle programma van de Operadagen Rotterdam was het recital dat Angelika Kirschschlager met haar vaste begeleider Helmuth Deutsch afgelopen zondagmiddag in de Grote zaal van De Doelen gaf, een prettig rustpunt. Ze had gekozen voor vier componisten en voor schakeringen van droefheid, grote droefheid, oneindige droefheid en uitzichtloze droefheid. En af en toe ook wat lichters.

In samenspel met begeleider Deutsch, zichtbaar gebaseerd op blind vertrouwen, weefde ze een klanktapijt in 27 kleuren, waar geen rafel, geen vlek en geen scheurtje aan te ontdekken viel. Alle muziek en alle teksten kwamen even gemakkelijk, trefzeker en mooi golvend uit haar mond. Ze zette boogjes in die richting hadden en waarvan duidelijk was dat ze exact wist waar het heen ging.

Zingen met ronde hoeken, dat is een typering die bij Kirchschlager past. Het zag er bijna moeiteloos uit, ze liet muziek en tekst het werk doen. Een enkel lied had zoveel humor en kwam met zoveel plezier de zaal in dat het publiek in goedbedoelde obstructie soms ook tussen blokken liederen door applaudisseerde.

Somberheid, treurnis, donkerte: het was er allemaal. Melancholie soms, in een Brahms-lied als ‘Über die Heide’. Schuberts ‘Gretchen am Spinnrade’ kwam eerder stoer dan smachtend tot leven. En van Goethe’s gedicht Klärchen’s Lied (Die Liebe), dat in negen regels de gestalten van de liefde beschrijft, was die ene beroemde zin ook een weergave van de breedte in emoties die Kirchschlager bereikt: ‘Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.’

Liszt, muzikaal net wat eigenzinniger dan de anderen, was vertegenwoordigd met het bittere ‘Vergiftet sind meine Lieder’. Liederen van Mahler uit Des Knaben Wunderhorn maakten het programma compleet.

Er komen nieuwe kansen om Kirchschlager in Nederland aan het werk te horen. In het Holland Festival is ze op 15 juni 2011 in Amsterdam voor The Rape of Lucretia van Benjamin Britten, samen met onder andere Ian Bostridge. En in februari 2012 staat ze opnieuw op het Doelen-podium, samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest in de Kindertotenlieder van Mahler.

Zie voor meer informatie de website van Operadagen Rotterdam.

Vorig artikel

Mahler-melancholie in een tv-studio

Volgend artikel

Opera Studio voert Così fan tutte op

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

4Reacties

  1. 23 mei 2011 at 17:26

    Ik ben fan van Angelika Kirchschlager. Ik zie haar in september bij de Schubertiade in Oostenrijk. Kan niet wachten!

  2. Leen Roetman
    23 mei 2011 at 17:37

    Ze is ongelooflijk goed! Ik ga gauw kaarten bestellen voor The Rape of Lucretia. Bedankt voor de tip.

  3. Leendert
    23 mei 2011 at 18:51

    Ik was er bij gisteren. Geen woord gelogen: subliem!

  4. Els
    23 mei 2011 at 22:50

    Geweldig van genoten. Ze ging helemaal op in haar liederen. Helaas maar 1 toegift! De prijzen voor de kaartjes waren zo goedkoop en toch nog heel veel plaatsen onbezet.