Achtergrond

Youtube-portret: Thomas Allen

Sir Thomas Allen mag dit jaar vieren dat hij veertig jaar op het operatoneel staat. De titel ‘sir’ voor zijn naam zegt genoeg over de indrukwekkende staat van dienst die hij in al die jaren heeft opgebouwd. Een portret in beeld van de bariton. Met dank aan Youtube.

(Foto: Sussie Ahlburg.)
(Foto: Sussie Ahlburg.)

Op 18 oktober 1969 zong Thomas Allen zijn eerste grote operarol: Figaro in Il Barbiere di Siviglia van Rossini bij de Welsh National Opera. Eerder dat jaar had hij bij dat gezelschap zijn professionele debuut gemaakt. Zijn Figaro betekende de start van veertig jaar aan triomfen op het operatoneel – om zijn carrière kort uit te drukken.

Allen, geboren in een vissersdorpje in 1946, wilde eigenlijk dokter worden, maar toen het Royal College of Music hem wel wilde aannemen, veranderden zijn plannen. Hij richtte zich eerst met name op liederen en oratoria. Onder coaching van James Lockhart ontdekte hij de wereld van opera.

De bariton zong in het begin van zijn carrière diverse rollen bij de Welsh National Opera. Daaronder veel Mozart-partijen, maar ook Billy Budd, een rol die hij nog vele malen zou vertolken.

Hieronder zingt hij de aria ‘Billy in the Darbies’ uit die opera van Benjamin Britten in een productie van de English National Opera uit 1988.

 

Als jonge zanger werd Allen eens uitgenodigd door Herbert von Karajan om auditie te doen voor een opvoering van Pelléas et Mélisande van Debussy. Hij had de rol van Pelléas al op zijn repertoire staan, dus wilde die graag zingen. Karajan dacht daar anders over en wilde dat hij Golaud zong. Allen vond dat een veel te zware partij en zei nee. Het was de laatste keer dat hij met Karajan te maken had.

Met andere dirigenten voerde Allen de rol echter vaak op. Bijvoorbeeld onder Colin Davis. Hieronder een fragment uit de opera tijdens een opvoering onder Davis in 1978 in het Royal Opera House in Londen. Ann Howells zingt Mélisande.

Het Royal Opera House is zo ongeveer de thuisbasis voor Allen. In 2006 vierde hij dat hij er 35 jaar op de planken stond. Hij voerde er meer dan veertig rollen uit en staat er nog steeds regelmatig op het toneel.

Eén van de rollen die hij in Londen diverse keren vertolkte, was Don Giovanni. Hieronder een productie uit 1986. Allen zingt samen met Lucia Popp (Zerlina) ‘La ci darem la mano’.

Ook in New York is Allen vaste klant. In hetzelfde jaar als zijn Royal Opera House-jubileum mocht hij vieren dat hij 25 jaar bij de Metropolitan Opera in New York actief was.

Bij andere grote operabestemmingen heeft de bariton eveneens een heel ‘verleden’. Het repertoire dat hij zingt loopt daarbij breed uiteen. Het gaat van de vroegste meester Monteverdi tot hedendaagser werk.

Hieronder zingt hij op de Salzburger Festspiele in Ritorno d’Ulisse van Monteverdi (bewerkt door Hans Werner Henze). Allen zingt de titelrol, Jeffrey Tate dirigeert.

Allens oorspronkelijke focus op liederen en oratoria verdween nooit helemaal. Zo geeft hij vele recitals. In 1991 zong hij ‘Lieder eines fahrenden Gesellen’ van Gustav Mahler. Hieronder het eerste deel.

Er is nog veel meer beeldmateriaal van Allen voorhanden op Youtube. Om een en ander samen te vatten hieronder een compilatie van achttien van zijn rollen, die ter gelegenheid van zijn jubileum op Youtube verscheen.

Vorig artikel

Boccanegra: beter dan Abbado kan niet

Volgend artikel

Verdi-stadje Busseto opent Verdi-museum

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.