Achtergrond

Youtube-portret: Dolora Zajick

Dolora Zajick heeft een stem uit duizenden: een dramatische Verdi-mezzosopraan. De omvang ervan is gigantisch, het volume eveneens. ‘A force of nature’, zei Marylin Horne eens. Een portret in beeld van een unieke zangeres. Met dank aan Youtube.

(Foto: www.dolorazajick.com.)

Het is wonderbaarlijk wat een superlatieven Dolora Zajick in de loop van haar carrière bij de allergrootsten uit de operawereld ontlokt heeft. Om een voorbeeld te noemen: Birgit Nilsson noemde haar stem ‘de enige vandaag de dag die geen enkele concurrentie heeft in de wereld’.

Zajick staat inmiddels al meer dan twee decennia op de grootste tonelen ter wereld en nog steeds (ze nadert de zestig al) wordt ze overal gevraagd. En tussen het optreden door is ze een Institute for Young Dramatic Voices begonnen, om jonge zangers met forse stemmen verder te helpen. Onvermoeibaar.

Zajick werd geboren in Oregon en groeide op in Nevada. Terwijl ze aan de universiteit van Nevada studeerde, begon ze te zingen in het koor van de Nevada Opera. Haar stem viel op bij dirigent Ted Puffer, die haar verder op weg hielp.

Ze vervolgde haar studie aan de Manhattan School of Music in New York. Na een opleidingsprogramma bij de San Francisco Opera brak ze door als Azucena in Il Trovatore, bij hetzelfde operahuis.

Daar is direct één van haar belangrijkste rollen mee genoemd. Samen met Amneris uit Aida en Eboli uit Don Carlo vormt Azucena het hart van de carrière van Zajick. Ze heeft de rollen onnoemelijk vaak gezongen in plaatsen over de hele wereld. Hieronder van iedere rol een fragment.

Allereerst de beroemde aria ‘Stride la vampa’ uit Il Trovatore. Het is een fragment uit een voorstelling bij de Metropolitan Opera in New York, met James Levine op de bok.

 

Hieronder een fragment van één van de vertolkingen die Zajick gaf van Amneris uit Aida. Het is een productie uit Barcelona, 2001.

Van de rol van Eboli uit Verdi’s Don Carlo hieronder een contertante fragment. Ze zingt de aria ‘O don fatale’. De opname is van de viering van de 25ste verjaardag van maestro James Levine bij de Metropolitan Opera in New York.

Uiteraard is de carrière van Zajick niet louter op deze drie rollen gestoeld. Ze zong in de loop der jaren ook werk van onder andere Dvorak, Cilea, Mascagni, Bellini, Donizetti, Saint-Saëns, Bizet en Massenet.

Hieronder een voorbeeld. Zajick zingt de aria ‘Mon coeur s’ouvre a ta voix’ uit Samson et Dalila van Saint-Saëns tijdens het Richard Tucker Gala in 1998. Zajick zong diverse malen tijdens dat gala, nadat ze de competitie in het begin van haar loopbaan zelf had gewonnen.

Zajicks repertoire loopt nog breder uiteen dan dit. Op haar eerste soloalbum (The Art of the Dramatic Mezzo-Soprano bij Telarc) zong ze zelfs coloratuurpartijen van Rossini en sopraan-aria’s.

Tot slot daarom een fragment uit heel ander repertoire: de opera An American Tragedy van Tobias Picker. Het is een scène met Nathan Gunn.

Vorig artikel

Oude maestro laat L‘Italiana in Algeri leven

Volgend artikel

Twee Luisa Millers uit de kast

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.