Home » Binnenkort, Buitenland

Opera Vlaanderen besluit seizoen met Figaro

Gent19 juni 2015 2 reacties

Opera Vlaanderen besluit zijn seizoen met Le nozze di Figaro van Mozart. De productie is tevens het slot van de Mozart/Da Ponte-cyclus van regisseur Guy Joosten. In de cast onder anderen de Nederlandse sopranen Julia Westendorp en Aylin Sezer.

Scène uit Le nozze di Figaro (foto: Annemie Augustijns).

Scène uit Le nozze di Figaro (foto: Annemie Augustijns).

Guy Joostens enscenering van de bekende en geliefde Mozart/Da Ponte-cyclus wordt dit seizoen in zijn geheel hernomen door Opera Vlaanderen. Eind vorig jaar was Così fan tutte te zien, in maart en april speelde Don Giovanni en nu is het dus de beurt aan Le nozze di Figaro. De productie ging op 16 juni in première en is nog tot en met 30 juni te zien in Gent.

Le nozze di Figaro speelt zich af op het kasteel van graaf Almaviva. Centraal staan de voorbereidingen voor het huwelijk tussen Figaro en Susanna. Die gaan gepaard met vele “intriges en amoureuze perikelen”, zo beschrijft het Vlaamse gezelschap.

Oudemuziekspecialist Paul McCreesh leidt de voorstellingenreeks. Hij dirigeerde eerder Agrippina bij Opera Vlaanderen en keert komend seizoen terug voor Idomeneo.

McCreesh leidt een cast “vol sprankelende Mozartvertolkers”, aldus het operahuis. Julia Kleiter is de gravin en de Nederlandse sopraan Julia Westendorp zingt Susanna. Bariton David Bižić vertolkt Figaro, Levente Molnàr is graaf Almaviva en mezzosopraan Renata Pokupić zingt Cherubino. Verder is de Turks-Nederlandse sopraan Aylin Sezer van de partij als Barbarina.

Zie voor meer informatie over de productie en de speeldata de website van Opera Vlaanderen.

door

2 reacties »

  • stefan caprasse zei:

    Ik ga er pas naartoe op zondag 28 juni, maar ik heb in het verleden reeds een paar keer deze enscenering gezien. Het is één van Guy Joostens best gelukte. De kostumering is zowat tussen ‘klassiek’ en ‘modern’ maar het origineelste (en het mooiste) is het decor: dit bestaat nl uit een enorme serre, die elk bedrijf dieper wordt en een paar mooie perspectief-effecten geeft. Verder wordt het verhaal heel ‘klassiek’ verteld, met een hele sterke personenregie.
    Als nu nog de cast meevalt, kan het een prachtige voorstelling worden. Alleszins een aanrader!

  • stefan caprasse zei:

    …En die viel dus enorm mee! De bezetting werd (voor mij althans) gedomineerd door de Contessa van Julia Kleiter, die van haar twee aria’s een hoogtepunt maakte. Wat een prachtstem!
    Levente Molnar was een enorm geengageerde en authoritaire Conte.
    Julia Westendorp was een gepast lichtere Susanna, David Bizic een ironisch-sluwe Figaro, Renata Pokupic een verukkelijk onhandige Cherubino. Peter Kalman zong heel goed zijn Bartholo-aria en Aylin Sezer zong heel ontroerend haar Barbarina aria over het verloren speltje… Alleen Adam Smith was een iets te karikaturale Basilio en zijn gestotter als rechter stoorde zelfs ietwat pijnlijk. En Piet Vansichelen was een iets te nadrukkelijk lompe Antonio. Maar die laatste zaken lagen ook aan de enscenering en waren dan ook de enige kleine minpuntjes, want voor de rest bleef dit een prachtige enscenering met een ijzersterke personenregie en heel goed gekarakteriseerde personages. En origineel en prachtig decor zoals ik al zei. Paul Mc Creesh dirigeerde met vlotte tempi (in bv de tweede aria van Cherubino naar mijn smaak een beetje te snel…).
    Kortom alles bij mekaar een prachtige voorstelling!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.