BinnenkortBuitenland

Wolf-Ferrari en Poulenc op één Luiks affiche

De Opéra Royal de Wallonie brengt van 24 januari tot en met 5 februari een double bill met Il segreto di Susanna van Wolf-Ferrari en La voix humaine van Poulenc. Ster in beide korte werken: Anna Caterina Antonacci.

Anna Caterina Antonacci zingt de hoofdrol in beide korte werken. (© Benjamin Ealovega)
Anna Caterina Antonacci zingt de hoofdrol in beide korte werken. (© Benjamin Ealovega)

Het intermezzo in één akte Il segreto di Susanna (1909) en de eenakter La voix humaine (1959) hebben met elkaar gemeen dat ze om relatieproblemen draaien. Het werk van Ermanno Wolf-Ferrari is daarbij wel een heel stuk lichter dan dat van Francis Poulenc.

Il segreto di Susanna gaat over gravin Susanna en graaf Gil. Gil verdenkt zijn vrouw van ontrouw, omdat hij telkens bij thuiskomst sigarettenlucht ruikt. Susanna ontkent een affaire te hebben, maar geeft toe dat ze een geheim heeft. Uiteindelijk komt de waarheid naar buiten en die is nogal onschuldig: Susanna houdt ervan om achter de rug van haar man om een sigaretje te roken, samen met de bediende Sante.

La voix humaine is een eenpersoonsopera, waarin de naamloze hoofdpersoon een laatste telefoongesprek voert met haar geliefde, die haar verlaten heeft voor iemand anders. Tijdens het gesprek vertelt ze onder meer hoe ze geprobeerd heeft zelfmoord te plegen. Het werk, op een tekst van Jean Cocteau, is bijzonder dramatisch en is sinds de wereldpremière in 1959 door vele grote zangeressen uitgevoerd.

In Luik neemt Anna Caterina Antonacci de solorol in Poulencs werk voor haar rekening. De Italiaanse sopraan debuteert daarmee bij de Opéra Royal de Wallonie. Antonacci zingt ook de rol van Susanna in Wolf-Ferrari’s werk.

De partijen van graaf Gil en bediende Sante worden eveneens vertolkt door debutanten in Luik: respectievelijk Vittorio Prato en Bruno Danjoux. Patrick Davin leidt het orkest van de Luikse opera, Ludovic Lagarde verzorgt de enscenering.

Il segreto di Susanna en La voix humaine zijn van 24 januari tot en met 5 februari vijf keer te zien. Zie voor meer informatie de website van de Opéra Royal de Wallonie.

Vorig artikel

Kiss me, Kate glittert bij de Komische Oper

Volgend artikel

Sampson verklankt Franse melancholie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.