AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Juan, Jonas en Tiago

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 83.

Daar is ze weer
Sopraan Lisette Oropesa is terug in Amsterdam. Vanaf 9 mei is ze te horen in haar ‘signature role’ als Gilda in Rigoletto bij De Nationale Opera. Uit de inhoud van de boekenkast blijkt dat het appartement, dicht bij het theater, vaker wordt bewoond door operacollega’s.

El ángel exterminador
Het zou kunnen dat cineast Luis Buñuel, maker van klassiekers als Belle de Jour en La charme discret de la bourgeoisie, vergeten is. Maar de opera The Exterminating Angel van Thomas Adès haalt Buñuel weer in herinnering. De opera, gebaseerd op de film El ángel exterminador, maakt een reis vanuit Salzburg, via Londen (eind april) naar New York, waar de Metropolitan Opera het werk voor het najaar heeft geprogrammeerd. De Live in HD-uitzending volgt op 18 november.

Jonas zingt Gustav
Jonas Kaufmann nam onlangs Mahlers Das Lied von der Erde op met de Wiener Philharmoniker. Hier is vast de trailer.

Inpakken of gaat hij zo mee?
Het was een leuk idee: de hele, gloednieuwe Elbphilharmonie ingepakt door kunstenaar Christo. Maar de publicatiedatum was wat doorzichtig. Veel reageerders op Twitter hadden het door, al had een volger het wel een goed idee geleken: “Ne coole Sache wäre es trotzdem.”

Muziekbaas van de Met
Yannick Nézet-Séguin volgt na veertig jaar James Levine op bij de Metropolitan Opera in New York. Hij onthulde onlangs enkele plannen bij zijn eerste repetities in de functie als muziekdirecteur. Hij komt met Verdi’s Aida met Anna Netrebko in de hoofdrol en brengt haar een seizoen later in Strauss’ Salome. Bijna alles wat Yannick aanraakt, verandert in goud. Bijna alles.

Wij zeggen slechts: 2-1.

Sweet
Het is sentimenteel, het is een tikje Story en een beetje klef. Maar als het in de opera op het podium voortdurend gaat over de liefde, dan kan zo’n cover ook best.

Passietijd
Het wordt weer veel Bach de komende weken. Een voorbeeld in een clip waarvan de kwaliteit van het filmwerk niet in verhouding staat met die van de muziek.

Put your money where your heart is
Mensen die bij crowdfunding een bijdrage geven voor een project, zoals onlangs voor de From Russia with Love-cd van Henk, Jan Bastiaan en Hans, kijken vooral naar de artistieke waarde en het algemeen belang, zo blijkt uit onderzoek. Wellicht vinden ze die ook voor de actie van het Coco Collectief hoog.

Zo doen alle Napolitanen
In Napels kun je ze zomaar op straat tegenkomen. Vermoedelijk heten ze Dorabella en Fiordiligi. Maar is Dorabella nou met Guglielmo of toch met Ferrando?

Met naald en draad
Zo zichtbaar als het werk van Robby Duiveman en zijn medewerkers op het podium is, zo onzichtbaar is de bedrijvigheid achter de schermen. Fashionweek sprak met de directeur van de kostuumafdeling van Nationale Opera & Ballet.

Zelf kijken kan komende zaterdag 8 april, dan houden De Nationale Opera en Het Nationale Ballet een open huis aan de Amstel.

Rapport
Leven van de lucht, ook als je die voor je beroep in trilling brengt, is lastig. Maar 7 procent van de componisten in Nederland kan helemaal van zijn/haar werk leven.

Kan interessant zijn
Mensen die het weten kunnen, leggen uit waarom een bezoek aan Operadagen Rotterdam de moeite waard is. Het festival begint op 12 mei.

Inclusief
Opera Vlaanderen startte een nieuw initiatief. Opera is voor de Vlamingen inclusief, ook als je niet goed ziet.

Klaus is licht
Klaus Florian Vogt is niet bepaald het prototype van een wagneriaanse heldentenor. Dat weet hij zelf ook goed, vertelde hij in een interview met OperaWire.

Trebs met zoon
Wie onlangs live in de Met, of in de bioscoop, genoot van Idomeneo, bevond zich in goed gezelschap. Ook Tiago, de zoon van Anna Netrebko, vond het kicken.

Juan Diego in Zürich
“I like to sing melancholic lines”, zei tenor Juan Diego Flórez, toen hij bij de repetitie voor Werther met de camera werd gevolgd.

In Parijs denken ze wel aan ‘Parijs’
Bij de verbouwing van het Théâtre du Châtelet in het centrum van Parijs wordt sterk rekening gehouden met het in die stad gesloten klimaatakkoord. Duurzaamheid staat centraal. De nieuwe directeur – nu nog artistiek leider van het Holland Festival – Ruth Mackenzie werkt aan de programmering voor na de heropening in 2019. Genoemd is al een opvoering van L’Eclair van Fromental Halévy, dat letterlijk op loopafstand werd gecomponeerd.

You sexy thing
Tim Mead is een succes in de in Dallas-stijl uitgevoerd enscenering van Händels Agrippina in Antwerpen. Het verbaast hem zelf ook. Morgenavond is de laatste voorstelling.

De Top 475 aller tijden
Sinds 2000 stelt de Library of Congress in de Verenigde Staten jaarlijks een lijst samen van 25 plaatopnamen die cultureel of historisch van belang zijn. De lijst van dit jaar vermeldt de hitsingle ‘We Are Family’ van Sister Sledge, de lp Saxophone Colossus van Sonny Rollins en het album Signatures van sopraan Renée Fleming. Daarop zingt ze onder leiding van Sir Georg Solti onder meer de briefscène uit Jevgeni Onjegin.

Vorig artikel

Laetitia Gerards zingt La voix humaine

Volgend artikel

Devia is indrukwekkende Borgia in Valencia

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    4 april 2017 at 15:49

    Mannenalt Tim Mead steelt trouwens ook de show op de nieuwe Harmonia Mundi cd waar hij behalve in twee Bachcantates ook te horen is in het Stabat Mater van Pergolesi. In laatstgenoemd werk wordt hij geflankeerd door de sopraan Lucy Crowe. Prima combinatie! Zie eind van de week ook dg.nl/luister-mee.