Binnenkort

La vie parisienne in de bioscoop

Componist Jacques Offenbach is beroemd om zijn lichte ‘opéras bouffes’, met veel satire en overvol toespelingen op de zeden, gewoonten en personen uit het Frankrijk van de tweede helft van de negentiende eeuw. La vie parisienne is een van zijn bekendste werken. In Euroscoop is binnenkort een eigentijdse enscenering van de operette te zien.

De meester van het lichte genre, de opéra bouffe of operette, Jacques Offenbach, liet een groot oeuvre achter van muzikaal aantrekkelijke muziektheaterstukken. Een aantal van zijn werken heeft repertoire gehouden: Orphée aux enfers, La belle Hélène, La Grande-Duchesse de Gérolstein en La Périchole worden anno 2018 nog gespeeld. Helemaal aan het eind van zijn leven zette hij zich – zoekend naar erkenning als kunstenaar – aan het schrijven van een serieuze opera, Les Contes D’Hoffmann, binnenkort te zien bij De Nationale Opera in Amsterdam.

Wie de partituur van La vie parisienne bestelt bij de uitgever krijgt te lezen dat het een werk is met een komisch/poëtische sfeer. Het stuk, dat zich afspeelt in 1867, het jaar van de grote Wereldtentoonstelling in Parijs, vertelt het verhaal van twee bon-vivants die zich in allerlei (liefdes)avonturen storten. Gardefeu (Marco Bakker zong de rol in de jaren ’70 bij de Nederlandse Opera) en Bobinet kregen ooit ruzie om een vrouw en treffen elkaar op het station. Daar begint het verhaal dat eindigt met een opgewekte conclusie en de leuze: Célébrons Paris!, laten we Parijs vieren!

De productie die in de bioscopen wordt vertoond werd geregisseerd door Laurent Pelly voor de Opéra National de Lyon. Pelly moderniseerde de vormgeving van het verhaal en verplaatste de handeling naar onze tijd. Een recensent van de voorstelling zag “gelikte, drukke decors (Chantal Thomas) en hippe, sexy kostuums (Pelly zelf) die je regelrecht in het hectische Parijs van vandaag doen belanden”. Pelly vormt daarbij een goed team met de jonge dirigent Sébastien Rouland.

De hoofdrollen worden gezongen door Jean-Sébastien Bo (Raoul), Marc Callahan (Bobinet), en Laurent Naouri (Baron Van Gondremarck). De Nederlandse mezzosopraan Maria Riccarda Wesseling, die de afgelopen jaren naast haar zangwerk ook de directie van de Dutch National Opera Academy voerde, zingt de rol van Métella. Een krant schreef bij de première over haar aandeel: “Maria Riccarda Wesseling as the demimondaine Métella gives the most beautiful vocal performance in the show”.

La vie parisienne wordt vertoond in de Euroscoop in Schiedam op donderdag 26 april om 19.30 u. Op diezelfde avond zijn er voorstellingen in de vestigingen in Tilburg en Maastricht. Op 7 juni besluit Euroscoop zijn operaseizoen met de livevertoning van Boris Godounov vanuit de Opéra Bastille in Parijs.

Vorig artikel

Met brengt voor het eerst Cendrillon

Volgend artikel

Fantastische Holländer bij Reisopera

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.