AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Nadine, Pierre en Sondra

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 148.

Così met video
Traditie tijdens de NJO Muziekzomer is dat de Dutch National Opera Academy samen met het Nationaal Jeugd Orkest een operaproductie presenteert. Dit jaar is dat Mozarts Così fan tutte, in een regie van Daniël van Klaveren. Voor de voorstelling in Luxor Arnhem is video nodig en die werd afgelopen dagen geschoten.

Nadine werd dertig
Sopraan Nadine Sierra is net dertig geworden, won vorig jaar de Richard Tucker Award en staat begin 2019 in New York als Gilda in Rigoletto. “I learned Gilda when I was quite young, so my association with her always brings me back to my childhood; how I was at her age and how much we shared in common”, zegt Sierra in dit interview.

Hommeles in Manhattan
In een artikel over de problemen bij het New Yorkse Lincoln Center, waar een enorme concentratie aan muziekonderwijs en -uitvoering te vinden is, komt ook Metropolitan Opera-directeur Peter Gelb aan het woord. Hij stelt: “We need Lincoln Center more than ever to remain focused on its original mission of supporting its great resident companies.”

Lisette meldt zich
Er is nieuws van sopraan Lisette Oropesa.

Parsifal in München
De recente première van Parsifal in een regie van Pierre Audi deed nogal wat stof opwaaien. Dit is de audio van de voorstelling van de Bayerische Staatsoper.

Helemaal uit New York kwam recensent Zachary Woolfe van de New York Times om te kijken wat regisseur Audi, decorontwerper Baselitz en dirigent Petrenko ervan gemaakt hadden. Opmerkelijk is dat Audi wel wordt genoemd als artistiek directeur van Park Avenue Armory in New York en het Festival d’Aix-en-Provence, maar dat zijn decennia in Amsterdam niet vermeld worden. Over Parsifal zegt Woolfe: “It never risks brutality; it never risks much of anything.”

Opéra en grève
Twee voorstellingen van Il trovatore in Parijs konden de afgelopen dagen alleen semiconcertant worden gespeeld vanwege een staking bij de Opéra national. Het deed kennelijk niets af aan de kwaliteit van hoofdrolzangeres Sondra Radvanovsky.

De sopraan die Leonora zong was zelf ook enthousiast.

Tenor weg
Tenor Roberto Alagna liet afgelopen week weten de rol van Lohengrin in de productie van de Bayreuther Festspiele voor deze zomer niet te kunnen zingen. De zanger putte zich uit in excuses en betoonde spijt.

Maar het oordeel van de ‘kenners’ was hard: had je maar eerder moeten gaan leren.

Wel een hashtag, nog geen tenor
Inmiddels is de organisatie van de Bayreuther Festspiele op zoek naar een nieuwe Lohengrin voor wat op Twitter #BFlohengrin heet. Wordt het Piotr? Of vraagt men Plácido, die toch in Bayreuth is voor zijn directie van Die Walküre, zoals sommigen suggereren. Jammer voor Alagna is dat internet niets vergeet:

Tijden veranderen
De eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam, de eerste vrouw in het koor van St. Paul’s Cathedral, dat al duizend jaar bestaat. Er zit beweging in.

Tenor tussen de containers
Tenor Marcel Reijans maakt in de opera Thijl grote indruk – zelfs als hij niet zingt – met zijn rol van Vischkooper.

Kwis
Weet u of Richard Wagner de titel Siegmund und Sieglinde: der Walküre Bestrafung oorspronkelijk koos voor wat we nu kennen als Die Walküre?

Opera Quiz: Test Your Knowledge of Wagner’s ‘Die Walküre’

Vorig artikel

Vooruitblik: Salzburger Festpiele 2018

Volgend artikel

Pathé vult zomer met vier Met-encores

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.