AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Daniel, Juditha en Marcel

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 178.

Stilte
Het is mooi als het publiek na de laatste noten van een concert of voorstelling nog even de adem en het applaus inhoudt. Heel hard ‘bravo’ roepen kan altijd nog. Zelfs bij de Metropolitan Opera gebeurde het onlangs.

Italiaanse barok met Marcel Beekman
De opera La finta pazza van Francesco Sacrati was meteen na zijn première tijdens het carnavalsseizoen van 1641 in Venetië een groot succes. Volgens Leonardo García Alarcón, die het stuk met zijn Cappella Mediterranea brengt, heeft de opera een enorme rol gespeeld bij de export van Italiaanse opera naar Frankrijk. Daarmee werd de weg geopend voor componisten als Rossi, Cavalli en Lully. Na Dijon is de voorstelling, met tenor Marcel Beekman, in maart nog te zien in Versailles.

Stem Sarah
Sinds we op één dag een hoogst interessant interview hadden met de Dame, meteen gevolgd door een onvergetelijk goed recital, zijn we vóór mezzosopraan Sarah Connolly.

Er is keus genoeg uit de genomineerden voor de Opera Awards 2019. Het Koor van De Nationale Opera, de opera Thijl en dirigent Marc Albrecht zijn enkele van de kandidaten. Een deel van de oogst is mede te danken aan de Operalia-competitie van Plácido Domingo.

Dure kaartjes
Jonas Kaufmann en Anna Netrebko samen in La forza del destino, dat kost wat. Twee kaartjes voor het Royal Opera House kunnen kopers op de vrije markt tot 7.000 pond kosten. “Hun show is een ingewikkelde en vermoeiende combinatie van zang en dans, dat doen ze met een geweldige vibe.” Dat gaat niet over Jonas en Anna, maar over de Zuid-Koreaanse meidengroep Blackpink. Er was recent ophef over hun ticketprijzen van een lousy 167 euro.

Nieuw verfje
In Genève sloot het Grand Théâtre in het voorjaar van 2016 voor een grondige renovatie. Nu, enkele jaren en 60 miljoen euro verder, heropent het gebouw met een Wagner-opera.

Nieuwe opera
De Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf (de volledige website is ook in het Nederlands te lezen) presenteert op 16 februari een wereldpremière. De opera Schade, dass sie eine Hure war van componist Anno Schreier is gebaseerd op een toneelstuk van John Ford.

Floris en Vivaldi
Eerst rang in de huiskamer of op uw tablet in de fitness: Juditha Triumphans van Vivaldi onder regie van Floris Visser wordt binnenkort gestreamd door OperaVision.

Christian 60
Dirigent Christian Thielemann wordt op 1 april 60 jaar. Zijn oeuvre is verzameld in een box met een ruime keuze aan werken.

Thomas en Dame in jury
Op onze tweet over zeldzame Nederlandse optredens van bariton Thomas Oliemans kwam interessant nieuws van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. De komende liedduo-editie wordt gehouden van 20 t/m 24 november. In de jury zitten naast Oliemans ook Dame Felicity Lott, Jard van Nes en David Selig. De nieuwe website van het IVC is net live gegaan.

Barenboim doet Berlioz
In dit Berlioz-jaar zijn alle Berlioz-opnamen die Daniel Barenboim als dirigent maakte voor Deutsche Grammophon gebundeld in een box met tien cd’s. Voor nog geen drie tientjes hoort u onder anderen Plácido Domingo, Jessye Norman en Kiri Te Kanawa zingen.

Brownlee vertelt
De Amerikaanse bas-bariton Nicholas Brownlee – winnaar van de Belvedere Singing Competition 2016 – is lid van het ensemble van het Badisches Staatstheater Karlsruhe. Hij maakt sinds kort een podcast over werken als Amerikaan in een Duits operahuis. Op operagebied zijn de VS en Duitsland volgens de zanger “worlds apart”.

https://twitter.com/nbrownlee1/status/1092717369716285440

Vorig artikel

Omroepkoor organiseert Meezingconcert

Volgend artikel

Achter de schermen van de Malmö Opera

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.