AchtergrondBinnenkortFeaturedNieuws

OperaVision streamt OPERA2DAY’s Hamlet

OperaVision, het digitale platform van Opera Europa, biedt vanaf vrijdag 13 september een stream aan van Hamlet van OPERA2DAY. De productie uit 2018 is tot en met 12 maart 2020 on demand te zien. “We zijn vereerd”, zegt regisseur Serge van Veggel. “Hopelijk bereiken we zo nog meer mensen met onze productie.”

Lucie Chartin als Ophélie in Hamlet van OPERA2DAY. (© Ben van Duin)

OperaVision is een initiatief van Opera Europa, de serviceorganisatie voor Europese operahuizen en -festivals, en functioneert als een soort digitaal operahuis waarin tal van producties uit heel Europa live en on demand te zien zijn.

Het is niet de eerste keer dat het werk van OPERA2DAY door Opera Europa voor het digitale voetlicht gebracht wordt. Op The Opera Platform, de voorloper van OperaVision, was al eens de productie van La troupe d’Orphée uit 2014 te zien. “Dat was één van hun best bekeken streams”, vertelt Serge van Veggel, artistiek leider van het Haagse gezelschap.

“We zijn zelf ook lid van Opera Europa en de contacten zijn goed”, zegt Van Veggel. “Maar ze gaan heel objectief te werk bij het selecteren van producties om te streamen. We zijn vereerd dat Hamlet uitgekozen is. Je verdient er niets mee, maar we hopen zo meer mensen met deze productie te bereiken.”

Film

Hamlet, Ambroise Thomas’ operabewerking van Shakespeares beroemde toneelstuk, ging in januari 2018 in première in Den Haag en maakte vervolgens een uitgebreide tournee door het land. Serge van Veggel regisseerde zelf de voorstelling, in nauwe samenwerking met cineast Margo Onnes. Film speelde een belangrijke rol in de productie. De filmbeelden maakten op de achtergrond de gedachtewereld van Hamlet zichtbaar.

Regisseur Serge van Veggel: “We brachten alles in gevaar voor het hogere doel.” (© Henk Bleeker)

OPERA2DAY maakte met hulp van een crowdfundingsactie een videoregistratie van de productie, die uitgebracht werd op dvd en als online stream. Deze versie zal ook bij OperaVision te zien zijn.

Margo Onnes had de regie over de opname, Van Veggel verzorgde de cameraregie. “We hebben de voorstelling met zes camera’s geregistreerd”, vertelt hij. “De filmbeelden die in de voorstelling als decor en achtergrond fungeerden, konden we op een heel mooie manier versnijden met de registratie. Er is bijvoorbeeld een moment dat Hamlet voor de geest van zijn vader komt te staan. In de voorstelling laat een film dat op de achtergrond zien. In de registratie kunnen we echt ín die beelden duiken. Het is nog filmischer.”

Kippenvel

Van Veggel heeft zeer warme herinneringen aan Hamlet. “De productie was mooi, het verhaal werd verteld, het was heel succesvol – met onder meer nominaties door de VSCD en door Place de l’Opera – en we hebben de voorstelling 25 keer kunnen spelen”, zegt hij.

Het einde van Hamlet is niet eenvoudig te regisseren. Er vallen meerdere doden: Hamlet doodt Claudius en vervolgens zichzelf. “Wat bij ons gebeurde, was dat dat hele moorden echt zo’n toneelstukje werd. Het was moeilijk om het publiek erin mee te nemen”, zegt Van Veggel. “Tijdens één van de laatste doorlopen dacht ik: dit is niks. Ik besloot toen om iedereen van het toneel te halen en alleen Hamlet te laten staan. Het einde zou zich op die manier helemaal in zijn hoofd afspelen.”

Van Veggel voelt nog hoe spannend die keuze was, want er was amper repetitietijd over en hij kon die zet niet meer terugdraaien. “Je kunt niet zeggen: oh, het was toch goed zoals we het eerst deden. Dat maakte het zo spannend. We brachten alles in gevaar voor het hogere doel. Maar de hele groep ging erachter staan en het pakte prachtig uit, helemaal passend bij het concept. Als ik daaraan terugdenk, krijg ik nog kippenvel.”

De stream van Hamlet wordt vrijdag om 19.00 uur op OperaVision gelanceerd en is tot en met 12 maart 2020 te zien. Er zijn ondertitels in het Engels, Duits en Nederlands. Op vrijdag is het mogelijk om vanaf 19.00 uur live met OPERA2DAY te chatten. Zie voor meer informatie de website van OperaVision.

Hieronder de trailer van de productie: 

Vorig artikel

Matinee opent met Francesca da Rimini (2x)

Volgend artikel

Gerhaher debuteert in Serie Grote Zangers

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.