AchtergrondBinnenkort

Thomas Oliemans in seizoen 2019/2020

Terwijl de operahuizen achter elkaar hun nieuwe seizoenen lanceren, spiekt Place de l’Opera in de agenda’s van vijf bekende Nederlandse opera-artiesten. Waar leidt het nieuwe seizoen hen heen? In deel 1: bariton Thomas Oliemans.

Thomas Oliemans. (© Marco Borggreve)

Thomas Oliemans maakt al jaren succesvol carrière als operazanger en liedzanger. De afgelopen seizoenen verstevigde hij zijn reputatie met rollen als Papageno in Die Zauberflöte (Aix-en-Provence, Amsterdam, Londen) en Mr Redburn in Billy Budd (Madrid, Rome, Londen). Op de Nederlandse tv vertegenwoordigt hij regelmatig de wereld van de klassieke muziek, met uitstapjes naar lichter repertoire van onder anderen Harry Bannink en Jacques Brel.

Nadat hij afgelopen zomer als gast het Delft Chamber Music Festival programmeerde, maakt Oliemans zich nu op voor een volgepakt seizoen.

Snel doorgebladerd

Thomas Oliemans begint zijn seizoen dicht bij huis: bij De Nationale Opera in Amsterdam. Hij zingt van 3 tot en met 21 oktober de rol van Don Alfonso in Così fan tutte, een herneming van de productie van Jossi Wieler en Sergio Morabito. Ivor Bolton dirigeert. Tussendoor vliegt hij even naar Oxford voor een liedrecital met Malcolm Martineau (15 oktober).

Van 25 tot en met 27 oktober zingt Oliemans samen met Marina Prudenskaya de vocale solo’s in Elegies van Danielpour bij de philharmonie zuidnederland. Er zijn concerten in Maastricht, Eindhoven en Utrecht.

Oliemans werkt dit seizoen weer meerdere keren samen met Malcolm Martineau, onder meer in Wigmore Hall.

In november is Oliemans jurylid bij het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, dat dit jaar gewijd is aan liedduo’s, een specialiteit van de Nederlandse bariton. In het kader van het concours voert Oliemans op 23 november in het Theater aan de Parade de liederencyclus Die schöne Müllerin van Schubert uit. Graham Johnson begeleidt.

In december volgt meer lied: een recital in Schloss Elmau (Zuid-Duitsland) op 6 december en een recital in de prestigieuze Wigmore Hall in Londen op 8 december. Beide keren begeleidt Malcolm Martineau.

Eind december krijgt Oliemans heel wat Beethoven voor zijn kiezen. Bij het Yomiuri Nippon Symphony Orchestra onder Ivor Bolton zingt hij zeven keer in acht dagen tijd de bassolo in Beethovens negende symfonie. De eerste vijf concerten zijn in Tokyo, daarna volgen uitvoeringen in Hammamatsu en Osaka.

Van 16 maart tot en met 5 april 2020 is Oliemans weer te gast bij De Nationale Opera. Hij zingt Bill in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, een productie van Ivo van Hove die afgelopen zomer in Aix-en-Provence in première ging. Ook daar zong Oliemans de rol van Bill.

Oliemans’ seizoen eindigt in Keulen, waar hij bij de Oper Köln twee rollen zingt in Die Soldaten van Bernd Alois Zimmermann (14 juni t/m 5 juli 2020). François-Xavier Roth dirigeert, Carlus Padrissa van La Fura dels Baus regisseert. Oliemans is Stolzius en de Tuchhändler in Armentières.

Onderstreept

Het is concertant en hij zingt geen hoofdrol, maar het affiche is zeer prestigieus: Thomas Oliemans vertolkt in februari 2020 de rol van Die Geisterbote in Richard Strauss’ grootse opera Die Frau ohne Schatten bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Yannick Nézet-Séguin dirigeert een cast met topnamen als Stephen Gould, Elza van den Heever, Michaela Schuster en Michael Volle, zangers die gepokt en gemazeld zijn in dit repertoire.

Orkest en zangers maken een minitournee met de opera: de première is in het Théâtre des Champs-Elysées in Parijs (17 februari) en daarna volgen uitvoeringen in het Konzerthaus Dortmund (20 februari) en De Doelen in Rotterdam (23 februari). Een gelukje voor het Nederlandse publiek: na twee concerten over de grens zullen de musici en zangers in Rotterdam helemaal op elkaar ingespeeld zijn.

Klikken en kijken

Zie voor alle details van Thomas Oliemans’ seizoen zijn persoonlijke website. Zie voor meer informatie over Die Frau ohne Schatten de website van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Recent was Thomas Oliemans te gast in het tv-programma Podium Witteman. Hieronder een fragment.

Vorig artikel

Thomas Larcher huiscomponist Concertgebouw

Volgend artikel

Opera in de media: week 39 van 2019

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.