BinnenkortNieuws

Annemarie Kremer zingt Violanta in Turijn

De laatste keer dat sopraan Annemarie Kremer in Nederland zong, is vijf maanden geleden. Haar werk speelt zich grotendeels in het buitenland af. Het debuut als Violanta in de opera van Korngold in Turijn is dankzij een livestream van OperaVision overal te bekijken.

Annemarie Kremer (© Isabel Abel).

Die laatste keer in Nederland stond de in Emmer-Compascuum geboren Annemarie Kremer op het podium van het Amsterdamse Concertgebouw. In Robert Zuidams eenakter Hercules, gebaseerd op het leven van soldaat/operazanger Bastiaan Everink, was ze ‘She’. De recensent benoemde hoe ‘innemend, lyrisch en prachtig’ ze klank gaf aan haar rol. De laatste twee maanden van 2019 was Annemarie Kremer in Karlsruhe, waar ze Isolde zong in het Badisches Staatstheater.

Op 21 februari maakte de sopraan haar roldebuut in Turijn als Violanta in de gelijknamige opera van Erich Wolfgang Korngold. Tijdens de carnavalsweek, van 21 tot 28 februari, zijn er vijf voorstellingen van de door Pier Luigi Pizzi geregisseerde productie. Die timing is geen toeval, want het verhaal van Violanta speelt zich af tijdens het carnaval van het vijftiende-eeuwse Venetië. Hoofdpersoon Violanta beraamt een plan om de man te vermoorden die haar zus verleidde, waarna de zus een einde aan haar leven maakte.

Liefde en haat liggen dicht bij elkaar, vertelt het verhaal van de opera, en wanneer die haat van Violanta in liefde omslaat, is het Violanta zelf die slachtoffer wordt van het moordplan. Over haar karakter zegt Annemarie Kremer in een video van OperaVision: ‘Violanta is niet makkelijk te vinden, vergeleken met bijvoorbeeld Heliane, uit een andere opera van Korngold. Violanta is een vrouw van vlees en bloed, die in het Venetië van de vijftiende eeuw niet de vrijheid had die vrouwen van nu kennen. Is Violanta een femme fatale, zoals Salome dat is, of Carmen? Ze is een winnares’, concludeert Kremer.

Haar kennismaking met de muziek van Korngold was in 2017, toen ze in Wenen en Freiburg de titelrol zong in Das Wunder der Heliane. Die opera componeerde de Oostenrijkse componist tien jaar na Violanta. ‘Er ging echt een wereld voor me open’, zegt de zangeres in het interview. Ze bekent gek te zijn op de muziek van Korngold. ‘Hij is op dit moment mijn favoriete componist.’

Op 28 februari is de laatste voorstelling van de serie in het Teatro Regio Torino, die gedirigeerd wordt door Pinchas Steinberg en waar Michael Kupfer-Radecky de rol van Simone zingt en Norman die van Alfonso. OperaVision levert een livestream van de voorstelling, waardoor liefhebbers overal ter wereld waar internet is, de productie kunnen bekijken. De aanvang is 19.00 uur. De video blijft tot eind augustus dit jaar on demand beschikbaar.

Dit is het interview met Annemarie Kremer over Violanta:

Vorig artikel

Opera in de media: week 9 van 2020

Volgend artikel

Elza van den Heever debuteert in Rotterdam

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.