BinnenkortNieuws

Deutsche Oper am Rhein in seizoen 2020/2021

De Deutsche Oper am Rhein, met vestigingen in Düsseldorf en Duisburg, heeft zich met een uitgebreid programmaboek gepresenteerd. Het eerste deel van seizoen 2020/2021 is tot en met december ingevuld. Kameropera’s, bewerkingen van bestaande stukken en een Tristan und Isolde in drie delen bepalen het aanbod tot en met december.

Heidi Elisabeth Meier links als Gretel. ©Hans Jörg Michel

De leiding van het huis, intendant Christoph Meyer en Generalmusikdirektor Axel Kober, wilde niet alleen verschralen en krimpen in het geplande aanbod, integendeel, ze willen vanaf september ‘neue Stücke, Erzählformen und Formate wagen, schwungvoll, unterhaltsam, unbekannt, unerhört, verblüffend und intensiv’, zo staat in de net verschenen seizoensbrochure.

Voor de afdeling opera van het huis aan de Rijn heeft intendant Meyer gekozen voor werken uit een tijd dat podiumkunst niet vanzelfsprekend was en die over mensen gaan die de afstand tussen hen wel willen, maar niet kunnen overbruggen. Om dat programma onder de huidige coronaregels in Duitsland te kunnen realiseren heeft het operahuis aanpassingen gedaan in de zalen, die kunnen meebewegen met nieuwe regels vanuit de overheid. Niet ‘aanpassingen zijn voorbehouden’ maar ‘aanpassingen zijn hoogstwaarschijnlijk’, belooft de intendant voor de komende maanden.

Vooralsnog kunnen de theaters in Düsseldorf en Duisburg respectievelijk 320 en 280 bezoekers plaatsen. Die bezoekers worden geacht in het gebouw een mondkapje te dragen dat tijdens de voorstelling af mag. In de zalen en daarbuiten is alles ingericht op de afstand van anderhalve meter.

Seizoen

Het nieuwe seizoen begint met een concertante productie over de Comedian Harmonists en biedt vanaf 19 september opera in de vorm van Der Kaiser von Atlantis van Viktor Ullmann. Ook een première is de bewerking die Eberhard Kloke maakte van Wagners Tristan und Isolde. Voor wie uit Nederland reist, is de programmering van die productie niet heel gunstig. Elk van de drie delen wordt op een andere avond uitgevoerd. Een voorstelling duurt de komende maanden bij de Deutsche Oper doorgaans vijf kwartier en daar past geen integrale Tristan in.

Een herneming, ook weer in aangepaste vorm, krijgt Engelbert Humperdincks Hänsel und Gretel, dat traditiegetrouw vanaf half december wordt gespeeld. Zoals op veel plaatsen brengt ook de opera in Düsseldorf een groot Sylvesterconcert op 31 december. Verder zijn er liedavonden en een operafestijn onder de titel Vissi d’Arte.

Producties

Aan de concertante voorstelling Comedian Harmonists in Concert werkt presentator Dirk Weiler mee, voert Patrick Francis Chestnut de muzikale leiding en worden de solisten geregisseerd door Esther Mertel en choreograaf Michal Matys. De voorstelling is vanaf 15 september tot eind december afwisselend op beide locaties te zien.

‘Welke waarde hebben leven en dood nog in een wereld waarin mensen van hun waardigheid worden beroofd en er massaal mensen sterven?’ Die vragen stelde Viktor Ullmann in Der Kaiser von Atlantis, een kameropera die hij in 1943-1944 in het grauwe bestaan van het concentratiekamp Theresienstadt componeerde. Regisseur Ilaria Lanzino maakte voor de Deutsche Oper am Rhein een enscenering met onder anderen Emmett O’Hanlon, Thorsten Grümbel en Torben Jürgens. Huisdirigent Axel Kober leidt het orkest. De productie gaat op 27 september in première en wordt alleen gespeeld in Düsseldorf.

Op zes avonden klinkt in de zalen van de Oper am Rhein muziek van Puccini, Verdi, Wagner en Strauss. In een enscenering door Johannes Erath zingen de solisten onder de titel Vissi d’Arte. De muzikale leiding heeft Wolfgang Wiechert. Onder anderen Morenike Fadayomi, Stefan Heidemann en Maria Kataeva treden op als solist.

Op 29 oktober is de première van Maseltov, wir gratulieren, een komische opera van Mieczysław Weinberg. De regie wordt gevoerd door Philipp Westerbarkei, Ralf Lange dirigeert.

Regisseur Manuel Schmitt debuteert aan de Oper am Rhein met een enscenering van Romeo und Julia, een driedelige kameropera uit 1943 van Boris Blacher. Dirigent is Christoph Stöcker in de productie, die vanaf 6 november te zien is.

Meister Pedros Puppenspiel is een kameropera uit 1923 van Manuel de Falla. Het libretto dat de componist zelf schreef is gebaseerd op een verhaal van Miguel de Cervantes. De muzikale leiding heeft Ralf Lange, filmmaker Torge Möller werkt mee, net als het Düsseldorfer Marionetten-Theater. Op 7 november is de première.

Tristan bewerkt

De Oper am Rhein biedt na de Ring am Rhein van de laatste jaren opnieuw een Wagner-opera. In een regie door Dorian Dreher en onder muzikale leiding van Axel Kober zingen onder anderen Linda Watson, Michael Weinius en Hans-Peter König in Tristan und Isolde. Er is voor deze serie uitvoeringen van één akte per avond een bewerking gemaakt door componist Eberhard Kloke. Het programma spreekt van ‘een intieme bewerking van de Tristan-partituur, waarin het orkest door de plaatsing één van de protagonisten wordt’. De verschillende delen staan vanaf 3 december op het programma.

De complete informatie over het najaar van 2020 bij de Deutsche Oper am Rhein vindt u op de website.

Vorig artikel

Zelfs met mondkapje zingt McFadden wonderschoon

Volgend artikel

Opera in de media: week 27 van 2020

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.