AchtergrondBinnenkort

De operahuizen gaan weer open: Madrid

Het is met aanpassingen, inperkingen en voorbehouden, maar de grote operahuizen in Europa maken zich op voor een nieuw seizoen. We blikken vooruit op hun gewijzigde plannen. In deze aflevering: het Teatro Real in Madrid.

Het Teatro Real in Madrid. (© Carlos Delgado; CC-BY-SA)

‘Opera uitvoeren is mogelijk en veilig’, zo schrijft het Teatro Real in grote blokletters op zijn website. Het Madrileense theater voerde in juli een experiment uit met La traviata. Met maar liefst 300 medewerkers, waaronder 4 verschillende casts, verzorgde het operahuis 27 voorstellingen van Verdi’s bekende meesterwerk. 22.000 bezoekers zagen de productie, wat neerkomt op een gemiddelde zaalbezetting van meer dan 50 procent.

De medische commissie van het Teatro Real had voor de gelegenheid een nauwkeurig plan met veiligheidsmaatregelen ontworpen. Het publiek volgde de richtlijnen zonder uitzondering keurig op, zo schrijft het theater, zodat zowel op het toneel als in de zaal geen enkele infectie plaatsvond. Het Teatro Real stelt zijn concept aan alle operahuizen in Spanje en daarbuiten ter beschikking.

Naar aanleiding van de ervaringen met La traviata is het Spaanse operahuis optimistisch dat het met hetzelfde gezondheidsconcept op 16 september zijn nieuwe seizoen kan starten. Op dit moment werkt het theater met het artistieke team van de seizoensopener, Un ballo in maschera, om de oorspronkelijke enscenering en kostuums aan de geldende regels aan te passen.

Het programma

Het nieuwe seizoen in Madrid telt vijftien operaproducties. Zeven daarvan zijn van het Teatro Real zelf, waaronder twee wereldpremières. Vier producties worden van andere operahuizen overgenomen, vier opera’s zijn concertante te beleven.

Gloednieuw zijn Marie van Germán Alonso (9 t/m 17 januari 2021) en Tránsito van Jesús Torres (29 mei t/m 5 juni 2021). Marie is gebaseerd op het verhaal van Wozzeck, maar zoomt in op de worstelingen van Marie. In de cast onder anderen countertenor Xavier Sabata. Tránsito is gebaseerd op een toneelstuk van Max Aub. Het is de eerste opera van Torres.

Tenor John Osborn zingt Pollione in Norma in een nieuwe regie van Justin Way. (© Matilde Fassó)

Dvořáks opera Rusalka krijgt een nieuwe enscenering van Christof Loy (12 t/m 27 november 2020). Ivor Bolton dirigeert en Asmik Grigorian en Olesya Golovneva delen de titelrol. Karita Mattila is te beleven als de prinses.

Regisseur Deborah Warner maakt een nieuwe productie van Peter Grimes (8 april t/m 11 mei 2021). Ook hier staat Ivor Bolton op de bok. De muziek van Benjamin Britten wordt gezongen door onder anderen Allan Clayton, Maria Bengtsson, Christopher Purves, John Graham Hall en Jacques Imbrailo.

De opera Lessons in Love and Violence van George Benjamin bereikt na eerdere speelreeksen in onder meer Amsterdam komend seizoen Madrid (30 april t/m 10 mei 2021). Joseph Pons dirigeert, de regie is net als in Amsterdam van Katie Mitchell. In de cast onder anderen Stéphane Degout en Gyula Orendt.

Bellini’s opera Norma wordt nieuw geregisseerd door Justin Way, met Maurizio Benini op de bok (3 t/m 19 maart 2021). Yolanda Auyanet en Hibla Gerzmava zijn afwisselend in de titelrol te zien. Michael Spyres en John Osborn zingen Pollione.

De komedie Viva la mamma van Donizetti, over een klein theater dat op nogal chaotische wijze een serieus drama voorbereidt, is te zien in een nieuwe regie van Laurent Pelly. In de cast bekende namen als Nino Machaidze en Carlos Álvarez.

De van andere operahuizen overgenomen producties zijn:

  • Un ballo in maschera (de seizoensopening, met onder anderen Michael Fabiano, Ramón Vargas en Anna Pirozzi);
  • Don Giovanni (met maar liefst drie Don’s: Christopher Maltman, Adrian Eröd en Craig Verm);
  • Siegfried (gedirigeerd door Pablo Heras-Casado en geregisseerd door Robert Carsen);
  • Tosca (met een trio topzangeressen afwisselend in de hoofdrol – Sondra Radvanovsky, Maria Agresta en Anna Netrebko – en grote namen als Jonas Kaufmann en Joseph Calleja in de andere rollen).

De titels El nacimiento del Rey Sol, Elektra, Don Fernando, el emplazado en Orlando Furioso zijn concertante te horen. Aansprekende namen zijn Max Emanuel Cencic en Julia Lezhneva in de hoofrollen van Vivaldi’s opera en Irene Theorin als Elektra.

Zie voor alle details van het seizoen de website van het Teatro Real di Madrid.

Vorig artikel

Topnamen schitteren in Aida in Napels

Volgend artikel

Festival Oude Muziek presenteert plannen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.