AchtergrondBinnenkortInterviews

Mexicaanse zingt Carmen in Spanga

Ze komt uit Mexico, woont al een tijd in Nederland en staat nu in een Fries weiland Carmen te zingen. Itzel Medecigo is de hoofdrolspeler in de nieuwe productie van Bizets klassieker bij Opera Spanga. ‘Carmen is een personage met zo veel lagen!’

Itzel Medecigo: ‘Carmen is een vrouw die altijd onafhankelijk wil zijn.’ (© Opera Spanga)

Al sinds de laatste week van mei bevindt Itzel Medecigo zich in Spanga voor de repetities van Carmen. De mezzosopraan zong op ettelijke openluchtevenementen, maar Spanga is toch echt iets anders, heeft ze gemerkt. ‘Het is heel bijzonder’, zegt ze met een lach. ‘Ik sta naast de koeien, schapen, zwaluwen en pony’s in de wei Bizet te zingen.’

Carmen is te zien in een nieuwe regie van Corina van Eijk, artistiek leider van Opera Spanga. Naast Medecigo in de hoofdrol treden onder anderen sopraan Aylin Sezer als Micaëla, tenor Eric Reddet als Don José en bas-bariton David Visser als Escamillo op. De productie gaat op 24 juli in première voor een tribune die voor twee derde gevuld mag worden.

Sneeuw

Itzel Medecigo komt uit een familie van academici. Haar vader is ingenieur, haar moeder psycholoog. ‘Mijn zus is econoom, mijn broer is bioloog. Iedereen in de familie heeft een academische loopbaan. Behalve ik’, vertelt ze.

Op haar dertiende hoorde ze een recital van een Mexicaanse sopraan. Het was het allereerste klassieke concert dat ze ooit hoorde. ‘Het klinkt cliché, maar daar zag ik het licht. Ik hoorde de muziek en wist: dát wil ik gaan doen.’

Medecigo studeerde zang in Mexico City, waar ze haar bachelor in belcanto haalde. In de zomers vloog ze naar Québec om Frans te studeren. ‘Ik zag het niet zitten om daar het hele studiejaar te wonen. De winters waren me veel te koud. Daarom koos ik ervoor om de volledige studie in de zomers te doen’, zegt ze.

Na haar bachelor zang gehaald te hebben, verhuisde Medecigo naar Utrecht voor haar master. Na haar afstuderen verbleef ze een tijd in Duitsland en België, maar uiteindelijk landde ze weer in Nederland, waar ze inmiddels alweer elf jaar woont. ‘Of ik de Nederlandse winters wel kan verdragen? Ook niet echt… Als er een week sneeuw wordt voorspeld, duik ik snel mijn huis in en zeg ik: ik zie jullie over een week wel weer. Maar het gaat ieder jaar iets beter.’

In 2013 en 2015 volgde Medecigo het talentontwikkelingsprogramma van De Nationale Opera. In 2016 zong ze in de première van Over door Rick van Veldhuizen op het Opera Forward Festival. In 2019 soleerde ze in de voorstelling Requiem bij Het Nationale Ballet. Carmen bij Opera Spanga is de eerste grote operarol waarmee ze in Nederland te zien zal zijn.

Scène met Eric Reddet als Don José en Itzel Medecigo als Carmen. (© Opera Spanga)

Itzel Medecigo zong de rol van Carmen tien jaar geleden al eens, ‘maar toen was ik nog veel te jong’, zegt ze. ‘Ik merk nu het verschil. Ik ben muzikaal gerijpt en heb een ander niveau.’

Haar Carmen-debuut was in een Duitse productie die heel technisch geregisseerd werd: nu loop je daarnaartoe, hier doe je dit, daar doe je dat. De aanpak van Corina van Eijk in Spanga is het tegendeel. ‘Ik heb heel veel met Corina over de rol gepraat. Wie is Carmen? Wat is haar achtergrond? Hoe is ze? Hoe beweegt ze? Corina is heel erg precies en werkt zeer gedetailleerd. Ze moet weten waarom je die ‘ah!’ zo zingt en waarom je op die manier reageert. Daar hebben we veel over gesproken en op de vloer aan gewerkt.’

Carmen is voor Medecigo een vrouw met veel lagen. ‘De uitdaging is om daar zo veel mogelijk van te laten zien in de opera’, zegt ze. ‘Carmen is een vrouw die altijd onafhankelijk wil zijn. Ze heeft geen familie en heeft haar ouders niet gekend. Ze is een straatkind. Ze zit altijd in een overlevingsmodus.’

Bewust vocaal

Al voor haar komst naar Spanga had Medecigo zich uitgebreid voorbereid. Ze werkte onder meer met een taalcoach en een theatercoach. ‘Het is heel spannend om een balans te vinden tussen goed acteren en de juiste lichaamshouding om te zingen’, vertelt ze. ‘Ik heb daarnaast ook echt fysieke training gedaan, want Carmen is een zware rol.’

Met dirigent Tjalling Wijnstra werkte ze aan de noten van haar rol. ‘Er zijn veel manieren om de partij te zingen; we hebben samen verschillende opties verkend. Ik wilde graag zo open mogelijk naar Spanga komen.’

‘Voor mij is de grootste uitdaging om bewust vocaal te blijven’, vervolgt ze. ‘Carmen is wild en soms ook ondeugend. Je kunt op sommige momenten je emoties helemaal laten gaan, maar dat heeft invloed op je stem en heeft het risico dat je niet meer terugkomt naar je vocale lijn.’

Helpt het haar in haar vertolking dat ze zelf uit een temperamentvol, Spaanstalig land komt? ‘Ja, ik denk dat dat wel helpt. Mensen uit het zuiden gedragen zich anders. De hitte, het eten, de manier waarop mensen met elkaar omgaan, de katholieke religie: ik ben ermee bekend. Het gevoel een latina te zijn, heb ik in me. Maar ik denk dat dat minder helpt in de muzikale vertolking. Daarin helpt het veel meer dat ik Frans gestudeerd heb. Ik begrijp de taal die ik zing goed, wat helpt om te ontdekken wat Bizet precies wil.’

Frida Kahlo

Carmen is van 24 juli tot en met 7 augustus zeven keer te zien aan de Lindedijk in Spanga. Zie voor meer informatie de website van Opera Spanga.

Na de speelreeks reist Medecigo direct door naar Noordwijk voor een muziektheatervoorstelling over de Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo. ‘Daarna zing ik nog een wereldpremière tijdens de Gaudeamus Week. En hopelijk kan ik in december soleren in een nieuwe voorstelling van Spanga.’

Zie voor meer informatie over Itzel Medecigo haar persoonlijke website.

Vorig artikel

Studenten Orkest speelt orkestbewerking Ring

Volgend artikel

BarokOpera Amsterdam in West-Frankrijk

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.