AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: Thomas, Bastiaan en Barb

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 13.

De Neus
Voor de tv-avond van vanavond, dinsdag, is de vraag vooral of Saskia bij Humberto zit en Peter R. bij Pauw. Of omgekeerd. Beiden hebben het in elk geval over ‘De Neus’. Sjostakovitsj componeerde daar trouwens al in 1928 een opera over. En als u even niet over ‘topcriminelen’ wil horen op tv, is hier een alternatief in een tweet van gisteren.

Ral-la-la-la
Op papier lijkt het niks, “Ral-la-la-la, heisa Mutter, ich bin da”, maar als Thomas Oliemans het zingt, wordt het ineens verrukkelijke muziek. De bariton zingt de rol van Peter in Hänsel und Gretel, de opera van Humperdinck die komende donderdag in première gaat bij De Nationale Opera. Vader Peter komt aan het begin op met eten, en dat is een aardige parallel met een rol die Oliemans onder meer bij het Royal Opera House in Londen gezongen heeft, die van Schaunard. Op 15’30’’ zit in deze aflevering van Podium Witteman de aria door Thomas Oliemans.

Mozart in het Engels
Als het om opera gaat, is Mozart letterlijk overal. Deze maand repeteert de Dutch National Opera Academy de opera Don Giovanni onder leiding van Kenneth Montgomery en Sybrand van der Werf en bij de Nederlandse Reisopera in Enschede zullen de voorbereidingen voor Così fan tutte ook wel begonnen zijn. Deze week opent in Bonn een serie van Così en Opera North start dezer dagen met de repetities voor een Così-première in februari, in dezelfde week dat de Reisopera zijn serie voorstellingen begint. Maar de productie van Opera North in Leeds is wel in het Engels. Hoe zou in die taal ‘Suave il vento’ klinken?

Dat de componist de Engelse taal ook machtig was, zou je uit deze cartoon kunnen opmaken.

Rattles top 12
We melden het maar vast: het zijn alleen kerels. Op het lijstje van favoriete componisten van dirigent Sir Simon Rattle staan uitsluitend mannelijke componisten, beginnend bij Thomas Adès en eindigend bij Stravinsky. In het midden staan de echte operacomponisten, Mozart en Puccini. Rattle begint in september 2017 als chef bij de London Symphony Orchestra, maar dat leidde voor zijn lijstje niet tot keuzes als Britten of Vaughan Williams.

BBC’s top 50
We maken de politieke incorrectheid van meneer Rattle meteen goed dankzij een tweet van Holland Festival-directeur Ruth Mackenzie, die nog eens wijst op de site van de BBC. Daar zijn meer dan vijftig vrouwelijke componisten te vinden, van Hildegard von Bingen tot Nadia Boulanger.

Komende zomer in Amsterdam
Festivaldirecteur Ruth Mackenzie kon deze week ook al vier producties aankondigen van het komende Holland Festival, waaronder een double bill door componist Harrison Birtwistle: The Cure & The Corridor, met onder anderen Mark Padmore. De verkoop daarvan is al begonnen. Het lijkt ons een ideaal kerstkado voor wie alles al heeft.

Barb op Mezzo
Zangeres en dirigente Barbara Hannigan zingt nog tot en met 12 december La voix humaine van Poulenc in het Palais Garnier in Parijs. Op Mezzo is de in Nederland wonende Hannigan in december in verschillende rollen te zien, waaronder in een livestream uit Parijs op 10 december.

Marinier Bastiaan
Het Korps Mariniers vierde afgelopen week het 350-jarig bestaan in de Rotterdamse Doelen. Bariton Bastiaan Everink was zelf marinier voor hij een loopbaanswitch maakte naar operazanger. Nog altijd is hij sterk betrokken bij het werk van de mariniers en de gevolgen van wat zij meemaken op missies ver van huis. Hij was daarom de vocale gast op het jubileum.

Welkom Benjamin
Hij zingt nu in La bohème in Zürich en gaat komend voorjaar naar onder meer Parijs, Salzburg, Amsterdam en Milaan. Het gaat lekker met jong talent Benjamin Bernheim. De tenor tekende onlangs een contract bij het prestigieuze impresariaat Askonas Holt. In Amsterdam zingt hij in april in Roméo & Juliette bij De Nationale Opera. We zeggen vast: welkom Benjamin!

Vorig artikel

Podcast: Anthony Heidweillers Wozzeck

Volgend artikel

Westbroek zingt Santuzza in bioscoop

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    1 december 2015 at 12:40

    Mozart in het Engels: ook in de bioscoop valt er niet aan te ontkomen.
    Van Amadeus zendt The Met op 12 december via de satelliet The Magic Flute de wereld in. Een traktatie n.a.v. 10 jaar Live in HD Series.
    Die Zauberfloete was in 2006 de eerste opera die door The Met mondiaal in de bioscoop werd gepresenteerd. In het Engels en ingekort, dat wel.
    Gelukkig komt het bijna nooit voor dat The Met aan het vertalen slaat (of coupures aanbrengt). De laatste Engelstalige uitzending was begin dit jaar: The Merry Widow. Met Nathan Gunn, de barihunk die ook in The Magic Flute van 2006 stond.