AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: Jeroen, Anna en Anne

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 14.

Vergeet niet uit te checken en in te zingen
De reizigers in de intercity vanuit Enschede moeten vreemd hebben opgekeken afgelopen zondagochtend. Hun cultuurwethouder (VVD) zat in de trein en hij zong – we mogen hopen buiten een stiltecoupé. Zijn reisdoel was Amsterdam, Theater Carré, om daar onder leiding van Nicolas Mansfield voor een middag een vocale participatiemaatschappij te vormen met een groot aantal andere zangliefhebbers.

Cité 8 december tweet

Het bleef na afloop van de Meezing Messiah nog lang onrustig in de treinen vanuit Amsterdam.

Duivelse repetitie in de Scala
Gisteravond was de semi-live-uitzending op Arte van Giovanna d’Arco van Verdi vanuit Milaan. Voorafgaand aan de opvoering werd met grote concentratie en bloedserieus gerepeteerd.

#zinin
Christopher Maltman is in Berlijn om bij de Berliner Staatsoper de rol van Don Giovanni te zingen. De enscenering die in Berlijn gaat, werd geregisseerd door Klaus Guth en komt over enkele maanden naar Amsterdam. Ook dan zingt Maltman de titelrol, naast onder anderen Sally Matthews en Mika Kares. Hij blijkt zeer enthousiast over de productie.

Nieuwe Stemmen in Rotterdam
Het duurt nog even voor Operadagen Rotterdam begint. Net als bij de vorige edities is er een Nieuwe Stemmen Ensemble en dat is inmiddels samengesteld. Onder leiding van Timothy Nelson gaan de jonge zangers Orfeo instuderen en zich voorbereiden op de huisconcerten die deel uitmaken van het programma van het festival. Keith Pun en Florien Hilgenkamp zijn enkele leden van het ensemble op de foto’s.

Belcanto in Bel Canto
Renée Fleming is niet alleen zangeres, maar ook directielid van de Lyric Opera of Chicago. Onder haar verantwoordelijkheid komt het huis deze week met de wereldpremière van de opera Bel Canto, ontleend aan de bestseller van Ann Patchett. Die baseerde haar roman op echte gebeurtenissen, een gijzeling in Peru in 1996. Componist Jimmy López componeerde de muziek en Nilo Cruz schreef het libretto voor deze eerste wereldpremière bij de Lyric Opera in tien jaar. Danielle de Niese zingt de hoofdrol.

Spekbokking
Regelmatig worden kunstenaars door het koningspaar ten paleize genodigd om over hun werk te praten en de koning en koningin zo de kans te geven voeling te houden met de wereld van kunst en cultuur. Ook componist Michel van der Aa kreeg onlangs zo’n eervolle invitatie en at een boeiend menu.

Hij komt
De grote vraag is: zal hij er zijn? Komend weekend speelt het Noord Nederlands Orkest twee avonden ‘what’s on Bowie’s playlist’, ter gelegenheid van de tentoonstelling in het Gronings Museum. Hoofditem in het programma is de door David Bowie zeer gewaardeerde cyclus Vier letzte Lieder van Richard Strauss. Sopraan Angelina Ruzzafante zal de liederen zingen. De grote vraag die Groningen op dit moment bezighoudt is: komt hij?

Wij kennen dirigent Anthony Hermus goed genoeg om te weten dat hij uiterst secuur met afspraken omgaat, dus die zal er zeker zijn.

Tickets voor Adele: hello!
Operaliefhebbers zijn wel wat gewend op het gebied van ticketprijzen. Je bent in Nederland al snel zo’n vier tientjes kwijt voor een kaartje en als je eerste rang wilt zitten in Nationale Opera & Ballet, kom je al gauw boven de 150 euro uit. Een avond in het Concertgebouw met een grote operaster kost zo tussen de 50 en 150 euro, en die avonden zijn niet altijd uitverkocht.

Hoe anders gaat het bij de beroemdste alt/mezzo van dit moment: Adele. De prijs van 124 euro voor de allerallerbeste plaatsen in de Ziggodome riep een golf van verontwaardiging op van Facebook-reageerders. “Kapot duur” was nog een milde kwalificatie van het prijsbeleid. Men vond zowel de Britse zangeres als de eigenaren van Ticketservice ‘oplichters’ en iemand riep op om volgende keer allemaal SP te stemmen.

De in totaal meer dan 60.000 bezoekers aan de vier concerten komend voorjaar zijn wel verzekerd van een zitplaats. Ook dat riep weerstand op: “Gelukkig hoef ik niet naar die schreeuwlelijk en alleen maar zitten is voor bejaarden.” Dat u het weet.

Anne de retour
De Franse journaliste Anne Sinclair was al geruime tijd niet meer op tv te zien, nadat ze stopte met haar wekelijkse programma 7 sur 7. Enkele jaren en verschillende operalibretti aan schandalen en affaires van haar ex-echtgenoot Dominique Strauss-Kahn later, komt ze toch terug op tv: Fauteuils d’orchestre is een talkshow op France 3, met in de eerste aflevering de Italiaanse Ruggero Raimondi als gast.

Anne Sinclair raakte na haar eerste bezoek aan de Parijse Opéra Garnier – ze was een jaar of 8 – verslingerd aan het genre en zei daarom ja op de vraag het programma te presenteren. Voor wie kijken kan: vrijdag 11 december om 20.55 uur op France 3.

Vorig artikel

Zes herinneringen aan Harnoncourt

Volgend artikel

Concertgebouworkest speelt Lohengrin

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.