AchtergrondFeatured

Youtube-portret: Antonino Siragusa

Tijdens het komende Rossini Opera Festival in Pesaro is hij één van de prominente gezichten: Antonino Siragusa. De Italiaan behoort dan ook tot de beste belcanto-tenoren van dit moment. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

(Foto: www.antoninosiragusa.com.)

Antonino Siragusa mag zich onderhand tot de grootste belcanto-tenoren van dit moment rekenen, naast mannen als Lawrence Brownlee, Juan Diego Florez en Gregory Kunde. In elk geval als het om populariteit gaat.

De Italiaan bereikte met zijn belcanto-rollen inmiddels de tonelen van grote huizen als de Metropolitan Opera, de Scala, de Wiener Staatsoper en dus ook het Rossini Opera Festival in Pesaro. Daar zal hij deze zomer bijvoorbeeld in Sigismondo en het Stabat Mater zingen.

De basis voor Siragusa’s carrière werd gelegd in zijn geboorteplaats Messina, op Sicilië. Op het Corelli-conservatorium aldaar kreeg hij les van tenor Antonio Bevacqua, die nog steeds zijn leraar is.

Siragusa maakte in 1996 zijn operadebuut in Lecce, als Don Ottavio in Don Giovanni. Daarna begon zijn tocht naar de top, met tal van belcanto-rollen. Nemorino in L’elisir d’amore, Ramiro in La Cenerentola, Elvino in La Sonnambula, graaf Almaviva in Il barbiere di Siviglia, Ernesto in Don Pasquale, enzovoort…

Hieronder enkele voorbeelden van het bekende belcantowerk. Om te beginnen de bekende ‘showaria’ uit La Fille du Régiment van Donizetti, ‘Ah mes amis’, met de befaamde hoge c’s aan het einde.

 

Nemorino in L’elisir d’amore was één van de eerste rollen waar Siragusa succes mee had. Hieronder zingt hij een duet uit die opera van Donizetti in een productie uit 2006. Adina wordt gezongen door Patrizia Ciofi.

Hieronder zingt Siragusa een bekende aria uit L’Italiana in Algeri van Rossini (‘Languir per una bella’). Het is een productie van het Teatro Regio di Torino, opgenomen in maart 2009.

Naast het veelvuldig zingen van de bekende partijen voor zijn stemsoort, blijft Siragusa zijn repertoire ook uitbreiden. Bijvoorbeeld met minder bekende titels van Rossini, maar ook met rollen als Roméo in Roméo et Juliette van Gounod.

Hieronder zingt hij de aria ‘Ah leve toi soleil’ uit Roméo et Juliette, in een nogal moderne productie van het Teatro Verdi di Trieste.

Tot slot een hele andere kant van de tenor. Hij zingt het Napolitaanse lied Marechiare, van Paolo Tosti.

Vorig artikel

Stoffige Bolshoi-uitvoering van Prins Igor

Volgend artikel

‘Van Popster tot Operaster’ ook in Nederland

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

4Reacties

  1. dorothy hollander
    2 augustus 2010 at 13:45

    Dank Jordi,ik heb net heel erg genoten.
    Moge we langer blijven genieten van dit nasaal geluid,is mijn hartewens,denkend aan Araiza,Jimenez en Villazon.

  2. Alessandro
    4 augustus 2010 at 16:21

    Ende Oktober in Berlin: Barbiere di Siviglia with Joyce DiDonato – a must!!!

  3. Kevin
    5 augustus 2010 at 10:35

    See you in Berlin – would be nice to discover a ‘new’ tenor.

  4. Basia Jaworski
    5 augustus 2010 at 11:59

    Siragusa isn’t _as_ new!
    He made a few recordings and sang Almaviva in Amsterdam in 2006!