CD-recensiesHeadline

Henschel zingt indrukwekkende Zemlinsky

Het ensemble Oxalys en bariton Dietrich Henschel registreerden onder de titel Fahrende Gesellen een paar prachtwerken uit het fin de siècle. Uiteraard ontbreekt Mahlers gelijknamige liederencyclus niet, maar ook klinken er knappe interpretaties van werken van Debussy, Zemlinsky en Busoni.

Henschel OxalysDe Duitse bariton Dietrich Henschel, in Nederland geen onbekende, heeft niet de mooiste stem ter wereld. Maar zijn interpretatiekunst is zonder meer aangrijpend.

De Lieder eines fahrenden Gesellen van Gustav Mahler, in de bewerking van Arnold Schönberg, heb ik mooier uitgevoerd gehoord, maar in de liederen van Zemlinsky kent Henschel zijn gelijke niet. De expressieve en zeer tot de verbeelding sprekende liederen op teksten van Maeterlinck moet je kunnen ondergaan en daarbij biedt Henschel je een helpende hand. Zeer indrukwekkend.

Deze cd is mijn eerste kennismaking met het Belgische ensemble Oxalys en dat bevalt me zeer. Ik houd van hun benadering van de muziek: toegewijd en respectvol. Al is het soms misschien een tikkeltje te. Wat meer afstand en relativiteit had de door hen gespeelde stukken nog wat meer cachet gegeven.

Voornamelijk de Berceuse van Ferruccio Busoni had daarvan kunnen profiteren. Het oorspronkelijk voor piano gecomponeerde en daarna door de componist zelf georkestreerde juweeltje kent verschillende arrangementen, waarvan die van Erwin Stein de bekendste is. Oxalis speelt het mooi, maar wie de opname van Musici Aurei kent (Eloquentia EL 1233), begrijpt waarschijnlijk wat ik mis.

Het is ook de eerste keer dat ik Debussy’s Prélude à l’aprés midi d’un faune hoor in Benno Sachs’ bewerking voor klein ensemble. Zo gespeeld klinkt het lichter en dansanter, maar ook minder erotisch. En toch, de individuele kleuren van de diverse instrumenten komen fraai tot hun recht.

Vorig artikel

Emma Kirkby op tournee met het oude lied

Volgend artikel

'Rising star' Bello bezoekt Concertgebouw

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski