Nieuws

Twee opera’s in seizoen Concertgebouw

Het Concertgebouw presenteerde gisteren haar Eigen Programmering voor seizoen 2011/2012. Opvallers in het programma zijn twee concertante operaopvoeringen: Ariodante met Joyce DiDonato en Die Entführung aus dem Serail.

Het seizoen 2011/2012 staat in het teken van Brazilië. Na succesvolle festivals over India en China wordt in oktober startsein gegeven voor een ‘Brasil Festival’. Er wordt samengewerkt met zo’n 25 Amsterdamse culturele instellingen en er wordt ook een economische programma georganiseerd.

Eén van de hoogtepunten van het festival belooft het optreden van Maria Bethania te zijn, een zangeres die sinds haar doorbaak in 1965 met de protestsong ‘Carcará’ de stem van Brazilië wordt genoemd.

De programmering is zeer breed en biedt voor elk wat wils: wereldberoemde orkesten, grote dirigenten, internationale sterren, beginnende sterren, jazz en programma’s met een literair sausje.

Ook de stemmenliefhebber komt aan zijn trekken. De Grote Zaal heeft een viertal bijzondere projecten geprogrammeerd: twee concerten en twee conertante opera’s.

De concerten vormen het staartje van het Mahler-jaar. Zangers als Christianne Stotijn en Christian Gerhaher zullen optreden in uitvoeringen van Mahlers ‘Wunderhorn’-liederen en zijn ‘Lied von der Erde’.

Op 6 maart 2012 wordt de opera Ariodante van Händel uitgevoerd, met in de hoofdrollen niemand minder dan Joyce DiDonato en Karina Gauvin

Daarvoor, op 25 november 2011, wordt Die Entführung aus dem Serail gepresenteerd, met in de cast onder andere Lenneke Ruiten, Cyndia Sieden en Marcel Beekman. Het Orkest van de Achttiende Eeuw staat onder leiding van Frans Brüggen. Het wordt de eerste keer sinds een zeer lange tijd dat het orkest een opera gaat uitvoeren.

De Kleine Zaal biedt podium aan twee vocale series. In beide series zijn een paar concerten geprogrammeerd die er – althans op papier – zeer spannend uitzien. Zo zijn onder andere Karina Gauvin (20 september), Christianne Stotijn (Kindertotenlieder, 1 november), Kate Royal (15 november) en onze Amsterdamse Billy Budd Jacques Imbrailo (3 april) te bewonderen.

Maar waar ik het meeste naar uitkijk, is een recital van Thomas Oliemans op 6 maart 2012. Wegens apocalyptische voorspellingen voor het jaar 2012 heeft hij voor een grimmig repertoire gekozen met onder meer Vier Ernste Gesänge van Brahms.

Bekijk het volledige seizoen op de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

Westbroek schittert in vlakke Anna Nicole

Volgend artikel

Rihm centraal in nieuw seizoen Matinee

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

6Reacties

  1. Spen1992
    25 februari 2011 at 14:51

    Yeah Joyce Didonato!! Daar kijk ik het meest naar uit.

  2. Els
    25 februari 2011 at 16:45

    Bedankt voor het voorproefje wat ons te wachten staat, maar komt Cecilia Bartoli niet dit seizoen?

  3. Laura
    25 februari 2011 at 17:43

    Ik kijk in ieder geval het meest uit naar Didonato, Gerhaher en Oliemans!

  4. Lieneke
    25 februari 2011 at 21:52

    Het hele programma is al te lezen op de website van het Concertgebouw, daar ook al het programma van de Matinee met in de operaserie opera’s van von Weber, Ponchielli, Rihm, Jets, Henze en Puccini.

    En geen Bartoli het volgende seizoen.

  5. Leen Roetman
    26 februari 2011 at 08:27

    De twee concertante opera’s worden ook in de Doelen uitgevoerd!

  6. Remko
    28 februari 2011 at 11:56

    In de Doelen ook L’enfant et les sortilèges, door het Rotterdams Pilharmonisch met Yannick Nézet-Séguin, Magadalena Kozena en Nathalie Stutzmann! En Miah Persson in de Liebeslieder- Walzer met Yannick Nézet-Séguin op piano.