Nieuws

Pers waardeert Konwitschny’s Salome

De pers kan de radicale regie die Peter Konwitschny maakte van Salome wel waarderen. De nieuwe productie ging dinsdag in première bij De Nederlandse Opera. Volgens de kranten was ook het publiek enthousiast.

Scène uit de Salome-productie (foto: Monika Rittershaus).
Scène uit de Salome-productie (foto: Monika Rittershaus).

Na drie reprises van een Salome-productie van Harry Kupfer ging dinsdag 10 november een nieuwe enscenering van het werk van Richard Strauss in première bij De Nederlandse Opera. Het brein achter de voorstelling: de Duitse regisseur Peter Konwitschny, die na een paar regieloze (en depressieve) jaren zijn comeback maakte.

In de dagen na de première ging het gesprek bijna enkel over de regie van Konwitschny. Hoewel er verontwaardigde reacties klonken (waaronder op deze website), is de pers bijna unaniem positief over de prestatie van de regisseur.

‘Comeback des Großmeisters’, kopte Der Tagesspiegel en Het Parool schreef boven haar recensie: ‘Konwitschny’s visie op Salome verrast’. De Volkskrant gaf de voorstelling vier sterren.

De manier waarop Konwitschny ‘beurtelings relativeert en overdrijft’ viel in de smaak van de Volkskrant-recensent. En Het Parool schreef: ,,Men komt ogen te kort en ook de oren worden gul bediend”.

NRC Handelsblad was gematigder positief. Kasper Jansen omschreef de productie als een ‘absurdistische comedy’. ,,De humor herinnert aan de Christusfilm The Life of Brian van Monty Python, de niets-is-gek-genoeg-sfeer rond Herodias lijkt op Absolutely Fabulous. Salome’s sluierdans is een MTV-clip. Het probleem is dat alles bij voortduring zwaar over de top is. Er is geen focus, telkens gebeuren drie dingen tegelijk.”

Volgens de kranten was het publiek enthousiast. ‘Bravo-geroep wint het bij nieuwe uitvoering Salome’, kopte Trouw. De krant sprak over een stormachtig applaus, hoewel er ook wat boe’s te horen waren.

De productie van Konwitschny gaat ook nog naar Tokio en Göteborg en wellicht naar Moskou en Leipzig. Zie voor meer informatie de website van De Nederlandse Opera.

De recensie van Place de l’Opera volgt na de voorstelling van vrijdag 13 november.

Vorig artikel

Youtube-portret: Joseph Calleja

Volgend artikel

Roemeense Carmen op tournee

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.