AchtergrondNieuws

Stem nu: Opera van het jaar 2019

Wat vond u de beste operaproductie van 2019? Uit de voorkeuren van vijftien operakenners heeft Place de l’Opera een top vijf samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien waren. Het is aan u als lezer om daar een winnaar uit te kiezen. Stem nu!

Scène uit aus LICHT, dag twee. Volgens zes operakenners was aus LICHT de beste operaproductie van 2019. (© Ruth en Martin Walz)

Place de l’Opera vroeg operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio om hun top 3 van beste operaproducties van dit jaar op te stellen. Uit de vijftien ingezonden lijstjes zijn de vijf meest gewaardeerde en meest genoemde producties geselecteerd om mee te dingen naar de titel ‘Opera van het jaar 2019’. Het is de elfde keer dat Place de l’Opera deze verkiezing organiseert.

Volgens de kenners was 2019 het jaar van De Nationale Opera (DNO). Tien verschillende producties van het Amsterdamse huis werden genoemd in de top 3-lijstjes, en maar liefst vier daarvan staan in de uiteindelijke top 5.

Het grootse project aus LICHT, dat DNO in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Holland Festival in juni uitvoerde, kreeg de meeste lof. Zes kenners zetten de driedelige Stockhausen-productie, geregisseerd door Pierre Audi, op één.

Ook Fin de partie, de eerste opera van de 93-jarige componist György Kurtág, werd geprezen. Na de wereldpremière in Milaan was het werk in maart voor het eerst in Nederland te zien, geregisseerd door Pierre Audi en gedirigeerd door Markus Stenz. Place de l’Opera noemde het een “ontroerend eindspel” en een “topbijdrage aan het Opera Forward Festival”.

Kort na Fin de partie ensceneerde Christof Loy een nieuwe productie van Tannhäuser bij DNO. “Een ‘black and white tie’-aangelegenheid, geïnspireerd door een fameuze mislukte uitvoering van Wagners opera”, zo omschreef Place de l’Opera. Marc Albrecht stond op de bok voor het Nederlands Philharmonisch Orkest, in de cast zongen onder anderen Daniel Kirch, Ekaterina Gubanova, Svetlana Aksenova en Stephen Milling.

Markus Stenz beleefde een goed jaar. Zijn directies van zowel Fin de partie als Die Gezeichneten werden genomineerd voor de titel ‘Opera van het Jaar’. (© Hans van der Woerd)

Het seizoen 2019/2020 opende DNO met de double bill Pagliacci / Cavalleria rusticana, en ook die productie staat in de top 5, met dank aan twee kenners die hem op één zetten. De verismodubbel werd gecreëerd door regisseur Robert Carsen en toekomstig chef-dirigent Lorenzo Viotti. In de cast zongen grote namen als Brandon Jovanovich, Ailyn Pérez, Anita Rachvelishvili en Brian Jagde.

De enige niet-DNO-productie in de top 5 is Die Gezeichneten, een opera van Franz Schreker die de NTR ZaterdagMatinee in juni uitvoerde in het Concertgebouw. Het markeerde het afscheid van Markus Stenz als chef van het Radio Filharmonisch Orkest. “Behalve beneveld met pracht werd het publiek aan de stoel genageld door de zeer gefocuste aanpak”, schreef Place de l’Opera. In de cast onder anderen Marco Jentzsch, Steven Humes, Michael Kupfer-Radecky, Markus Eiche en Allison Oakes.

Veel artiesten die bij de vijf beste producties betrokken waren, zijn tevens genomineerd voor de Schaunard Award 2019, die dit jaar gewijd is aan de ‘beste individuele prestatie van het jaar’. Onder anderen Pierre Audi (aus LICHT, Fin de partie), Markus Stenz (Fin de partie, Die Gezeichneten), Anita Rachvelishvili (Cavalleria rusticana) en Kathinka Pasveer (aus LICHT) maken kans op de award.

Hieronder kunt u tot donderdag 26 december 12.00 uur eenmaal uw stem uitbrengen op één van de vijf producties en zo de rangorde bepalen. De uitslag wordt op vrijdag 27 december bekendgemaakt. De producties zijn gerangschikt naar het aantal punten dat ze van de kenners kregen, van hoog naar laag. De laatste twee producties scoorden hetzelfde puntenaantal.

[Deze poll is gesloten]

Naast deze vijf meest gewaardeerde producties werden nog veel meer producties genoemd door de recensenten en kenners; 22 in totaal. Hieronder in alfabetische volgorde hun individuele lijstjes.

Lennaert van Anken (redacteur Place de l’Opera)
1. Pagliacci / Cavalleria rusticana (De Nationale Opera)
2. Die Gezeichneten (NTR ZaterdagMatinee)
3. La Cenerentola (De Nationale Opera)

François van den Anker (redacteur Place de l’Opera)
1. aus LICHT (De Nationale Opera / Holland Festival / Koninklijk Conservatorium)
2. Tannhäuser (De Nationale Opera)
3. Wonderful Town (Nederlandse Reisopera)

Max Arian (muziekjournalist bij De Groene Amsterdammer en Theaterkrant.nl)
1. Fin de partie (De Nationale Oper)
2. Dangerous Liaisons (OPERA2DAY)
3. King Lear (Holland Opera)

Willem Bruls (dramaturg en auteur)
1. Fin de partie (De Nationale Opera)
2. Tannhäuser (De Nationale Opera)
3. Il primo omicidio (NTR ZaterdagMatinee)

Jenny Camilleri (recensent voor Bachtrack en Opera Today)
1. aus LICHT (De Nationale Opera / Holland Festival / Koninklijk Conservatorium)
2. Fin de partie (De Nationale Opera)
3. A Little Night Music (Nederlandse Reisopera)

Thea Derks (muziekjournalist)
1. aus LICHT (De Nationale Opera / Holland Festival / Koninklijk Conservatorium)
2. A Little Night Music (Nederlandse Reisopera)
3. Pelléas et Mélisande (De Nationale Opera)

Peter Franken (redacteur Place de l’Opera)
1. Tannhäuser (De Nationale Opera)
2. Die Walküre (De Nationale Opera)
3. Juditha Triumphans (De Nationale Opera)

Peter ’t Hart (redacteur Place de l’Opera)
1. aus LICHT (De Nationale Opera / Holland Festival / Koninklijk Conservatorium)
2. Caruso a Cuba (De Nationale Opera)
3. Fantasio (Opera Zuid)

Rudolf Hunnik (muziekjournalist en redacteur Place de l’Opera)
1. Death in Venice (Koninklijk Concertgebouworkest)
2. A Little Night Music (Nederlandse Reisopera)
3. Porgy and Bess (De Nationale Opera)

Basia Jaworski (redacteur Basia con Fuoco)
1. Die Gezeichneten (NTR ZaterdagMatinee)
2. Tannhäuser (De Nationale Opera)
3. Nabucco (NTR ZaterdagMatinee)

Paul Korenhof (muziekjournalist)
1. Die Walküre (De Nationale Opera)
2. Don Giovanni (Orkest van de Achttiende Eeuw)
3. Nabucco (NTR ZaterdagMatinee)

Guido van Oorschot (muziekjournalist)
1. Fin de partie (De Nationale Opera)
2. aus LICHT (De Nationale Opera / Holland Festival / Koninklijk Conservatorium)
3. Dangerous Liaisons (OPERA2DAY)

Franz Straatman (redacteur Place de l’Opera)
1. aus LICHT (De Nationale Opera / Holland Festival / Koninklijk Conservatorium)
2. Fin de partie (De Nationale Opera)
3. Die Walküre (NTR ZaterdagMatinee)

Martin Toet (redacteur Place de l’Opera)
1. Pagliacci & Cavalleria rusticana (De Nationale Opera)
2. Pelléas et Mélisande (De Nationale Opera)
3. Die Gezeichneten (NTR ZaterdagMatinee)

Frits van der Waa (muziekjournalist)
1. aus LICHT (De Nationale Opera / Holland Festival / Koninklijk Conservatorium)
2. Dangerous Liaisons (OPERA2DAY)
3. Eight (Holland Festival)

Vorig artikel

Valletta Baroque Festival beleeft achtste editie

Volgend artikel

Stem nu: Schaunard Award 2019

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.