Nieuws

Operadagen Rotterdam start ODR TV

Nadat het Amsterdamse Opera Forward Festival volledig moest worden geannuleerd, werd Operadagen Rotterdam korte tijd later met dezelfde werkelijkheid geconfronteerd: volledige afgelasting van een programma waaraan al jaren was gewerkt. Vanaf donderdag 9 april is er een digitaal alternatief.

De serie ODR TV start met Reading Salomé, de openingsvoorstelling uit 2019t. (© Florian Krauss)

De uitnodiging voor de opening van Operadagen Rotterdam was al lang verzonden toen de organisatie moest besluiten dat het festival niet kon doorgaan. Startend op het Afrikaanderplein in Rotterdam-Zuid zou de vijftiende editie op 21 mei spectaculair openen met voorstellingen waaraan honderden Rotterdammers zouden meewerken. De spraakmakende strandopera Sun & Sea – het succes van de Biënnale van Venetië 2019 – beloofde één van de hoogtepunten te worden, net als The Song Project, een nieuwe voorstelling van zangeres Wende, die tijdens de Operadagen zijn Nederlandse première zou krijgen.

Terwijl alles anders werd, zochten festivaldirecteur Guy Coolen en zijn team naar manieren om het publiek toch te bedienen. De eerste resultaten daarvan zijn nu bekendgemaakt. De komende weken zullen voorstellingen van eerdere edities, die op video zijn vastgelegd, als stream worden aangeboden. De serie onder de naam ODR TV biedt iedere donderdag vanaf 12.00 uur een nieuwe voorstelling.

De serie start op donderdag 9 april met de openingsvoorstelling van Operadagen 2019: Reading Salomé, een ‘drag queen lip sync opera’ over vrouwelijkheid en verlangen. In lijn met de programmering van het festival, waarin onder meer op klassieke opera gebaseerde producties te zien zijn, is Reading Salomé ontleend aan de opera van Richard Strauss uit 1905.

De recensent van Place de l’Opera beschreef de productie uit Berlijn. ‘Een viertal mannen in travestie brengen Salomé tot leven. Ze playbacken de teksten die Salomé zingt, omstebeurt, maar ook weleens tegelijkertijd. De mannenstemmen klinken uitsluitend door de luidsprekers. Voor zover ik heb kunnen nagaan, werden er twee verschillende opnamen gebruikt, waarbij Salomé in de laatste opname duidelijk wat breekbaarder klonk. Vermoedelijk een oudere registratie. Het is mogelijk dat hier Ljuba Welitsch te horen was.’

De recensent zag een ‘typisch Berlijnse productie met een knipoog naar het cabaret uit de Weimar-periode, toen Salomé nog een eigentijds stuk was en artiesten in travestie eerder regel dan uitzondering waren’. Hij concludeerde na de uitvoering in mei 2019 in de Schouwburg van Theater Rotterdam dat hij had gekeken naar ‘een openingsvoorstelling zoals je die van de Operadagen Rotterdam mag verwachten: opera, maar wel anders’.

Op 16 april staat Nachtschade Aubergine van Claron McFadden en Muziektheater Transparant op de planning van ODR TV. Op 23 april is YIOV van onder anderen Roman Grygoriv en Illia Razumeiko te zien en op 30 april verschijnt Menuet van LOD muziektheater.

De voorstellingen, die ook worden aangekondigd in het wekelijkse media-overzicht op Place de l’Opera, zijn 24 uur beschikbaar, van donderdag 12.00 uur tot vrijdag 12.00 uur, op de website van ODR TV.

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Rachel, Julie, Dietrich

Volgend artikel

Mijn Wagner: Der Ring des Nibelungen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.