Buitenlands nieuwsNieuws

Zangers klagen over Ring in Los Angeles

Diverse hoofdrolspelers van de Ring-productie van de Los Angeles Opera hebben zich openlijk negatief uitgelaten over de enscenering van Achim Freyer. Ze vinden zijn regie artistiek gebrekkig en fysiek gevaarlijk. Dat bericht de Los Angeles Times.

De Los Angeles Opera is de afgelopen tien jaar bezig geweest om voor het eerst de volledige Ring des Nibelungen op het toneel te zetten. De afgelopen seizoen werden de afzonderlijke delen al gepresenteerd, van 29 mei tot 26 juni moet de gehele cyclus driemaal opgevoerd worden.

Rond de productie ontstond eerder al een controverse vanwege de hoge kosten. De productie kost meer dan 30 miljoen dollar, terwijl het operahuis in financiële problemen verkeert.

Nu is er opnieuw ophef ontstaan. Twee hoofdrolspelers hebben zich publiekelijk negatief uitgelaten over de productie. Tenor John Treleaven (Siegfried) en sopraan Linda Watson (Brünnhilde) zeiden tegen de Los Angeles Times dat ze het werk van Freyer artistiek gebrekkig en bovenal gevaarlijk vinden.

,,Dit is het gevaarlijkse toneel waar ik in mijn hele carièrre op gestaan heb”, zei Watson bijvoorbeeld. Treleaven liep zelfs al tweemaal een blessure op en volgens bronnen van de LA Times hebben alle andere zangers ook geklaagd. Eén betrokkene, Gordon Hawkins, stapte uit de productie, omdat hij door zijn masker de muziek niet goed meer kon horen.

Vooral de loodzware kostuums en belemmerende maskers zorgen voor problemen. Zangers klagen over moeite bij het lopen en over last van hun nek.

Daarnaast is er ook – hoogst ongewoon, zo in het openbaar – kritiek op de visie van de regisseur. De zangers vinden dat hun karakterisering van hun rol niet serieus genomen wordt, maar bij Freyer verloren gaat in het visuele geheel. Watson werd daar zelfs zo gefrustreerd van, dat ze op een gegeven moment tegen Freyer zei: ,,Koop maar één van mijn cd’s en draai dat maar af.”

Het operahuis zelf ontkent dat álle zangers klachten hebben. Wel is het decor enigszins aangepast om het de zangers wat makkelijker te maken. Ook erkent het huis dat Freyer er misschien niet helemaal in geslaagd is zijn visie te communiceren met de solisten.

Vorig artikel

Club Opera van start met Elektra/Erwartung

Volgend artikel

Youtube-portret: José van Dam

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.