Buitenlands nieuwsNieuws

Leonard Slatkin hekelt divagedrag Gheorghiu

Het divagedrag van Angela Gheorghiu was één van de redenen waarom Leonard Slatkin zich in april na één voorstelling van La Travatia bij de Metropolitan Opera terugtrok. ,,Ik was zo gefocust om gelijk met haar te blijven, dat ik de anderen soms vergat”, zei hij tegen Free Press. ,,Ik dacht: what the hell is going on?”

Leonard Slatkin denkt bepaald niet met warme gevoelens terug aan zijn poging om een reeks Traviata-voorstellingen bij de Metropolitan Opera in New York te dirigeren. Hij trok zich na één voorstelling terug, volgens diverse media omdat hij niet goed voorbereid zou zijn. Het wierp een flinke schaduw op de reputatie van de 65-jarige directeur van het Detroit Symphony Orchestra.

In zijn eerste interview na het incident, met Free Press, stelt Slatkin dat hij helemaal niet onvoorbereid was. Teksten op zijn weblog zijn verkeerd geïnterpreteerd. ,,Ik heb dat nooit gezegd. Ik was misschien wel té voorbereid. Ik kende de opera van binnen en van buiten en kon hem bijna uit het hoofd dirigeren.”

Volgens Slatkin waren het de perikelen achter de coulissen die hem de kop kostten. Met name Angela Gheorghiu bezorgde hem veel last door haar ‘onprofessionele gedrag’. Slatkin zegt dat ze hem het zicht op andere zangers ontnam, dat ze veel te grote vrijheden nam in haar aria’s, dat ze te vroeg op kwam en hem negeerde als hij afsloeg.

Alles bij elkaar zorgde dat ervoor dat Slatkin in de tweede akte plofte. ,,What the hell is going on? dacht ik opeens. Er waren zeker plaatsen waar ik zelf de mist in ging, maar ik wist gewoon niet wat ik moest doen. (…) Ik was zo gefocust om gelijk met haar te blijven, dat ik de anderen soms vergat. Op een bepaald moment miste ik volledig een cadens met Thomas Hampson.”

De dirigent denkt dat de problemen begonnen toen hij tijdens een repetitie een opmerking maakte over de regie in de slotakte. Het leek hem goed als Alfredo de laatste handeling zou verrichtten, ,,maar het laatste gebaar moest van haar komen. Het leek niet zo’n belangrijk punt op dat moment, maar ik denk dat het dat wel was.”

Vorig artikel

Een staalkaart van opera

Volgend artikel

Actie: gratis naar Le nozze di Figaro

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.