Nieuws

Van de Brake door in Una Voce Particolare

De 48-jarige Aida van de Brake heeft de vierde aflevering van Una Voce Particolare gewonnen. De aflevering stond in het teken van Verdi’s opera Un ballo in maschera. Van de Brake zong de tenoraria ‘Ma se m’è forza perderti’ en verdiende daarmee een plek in de grote finale.

Winnares Van de Brake.

Het NCRV-programma Una Voce Particolare ging op 18 september van start. In zeven afleveringen zullen telkens vijf zangers de kans krijgen zich te plaatsen voor de grote finale op 6 november. Iedere aflevering staat in het teken van een bepaalde opera of musical.

Zaterdag 9 oktober draaide het programma rond de opera Un ballo in maschera van Giuseppe Verdi. De 48-jarige Aida van de Brake uit Amsterdam, in het dagelijks leven computerprogrammeur, zong Riccardo’s aria ‘Ma se m’è forza perderti’, opvallend genoeg een tenorpartij. De jury vond haar stem dan ook het meest speciaal van de vijf kandidaten en beloonde haar met een plekje in de finale.

De volgende aflevering van Una Voce Particolare is op zaterdag 16 oktober. Dan staat de opera Le nozze di Figaro van Mozart centraal.

Zie voor meer informatie de website van Una Voce Particolare.

Vorig artikel

Rattle’s Porgy and Bess: nu al legendarisch

Volgend artikel

Opera per Tutti annuleert vijf concerten

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

21Reacties

  1. Operaliefhebster
    11 oktober 2010 at 15:30

    Er zaten veel goede zangers in deze aflevering. De winnares heeft inderdaad een heel bijzondere stem!

  2. Sarah
    11 oktober 2010 at 19:06

    Of het opvallend is dat een vrouw een tenorpartij zingt? Ja, dat zeker. Maar als luisteraar moet je wel wetenschap hebben van wat achtergronden. De hyvessite van Aida wijst door naar http://androgynie.hyves.nl/ en daar ligt de sleutel. Ze treedt op als vrouw, maar heeft zeker qua stem een mannelijke (tenor) stem.

    Overigens was het optreden van Aida niet vlekkeloos en was de reactie van de jury (wederom!) om van te huilen. Als de jury toch alleen maar onzin uitkraamt dan hoeven er ook geen kenners op de stoel te zitten.

    Geen kritiek op Aida verder (!) Ze heeft haar best gedaan en bezit gewoon een mooie stem. Maar enige vraagtekens mogen best geplaatst worden bij de kritiekloze manier waarop het programma momenteel met kandidaten omgaat.

  3. operaliefhebber
    11 oktober 2010 at 21:03

    Waardeloos en de jury evenzeer

  4. 13 oktober 2010 at 11:33

    Beste opera en musicalliefhebbers,
    Omdat ik op het internet veel kritiek lees over Una Voce Particolare, wil ik hier heel graag laten weten dat ik het meedoen aan dit programma een heel bijzondere belevenis heb gevonden. Ik heb me vanaf de auditie totaan de opnamedag en zelfs nog daarna enorm gesteund gevoeld door de mensen voor en achter de schermen. Het was te gek om zo’n televisie-opname mee te maken. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken. Van ieder moment heb ik genoten. (Behalve dan van het moment dat ik niet won ;-), maar dat is het risico nu eenmaal van het meedoen aan een wedstrijd.)Het was ook heerlijk om te mogen zingen met een orkest als l’Orchestre Particolare. Zoiets maak je nu eenmaal niet dagelijks mee! Ik ben blij dat ik mee mocht doen en ik ben ook blij met wat de jury mij heeft meegegeven. Voor mij was het heel waardevol!! Hartelijke groeten van Rhea

  5. 14 oktober 2010 at 16:19

    Ja, dat was ik, die de aflevering Un Ballo in Maschera won. Grappig dat OperaMagazine de foute spelling van de programmamakers heeft overgenomen (perdeti, i.p.v. perderti = jou kwijt raken).

    Ik was heel erg teleurgesteld over mijn eigen prestatie in de halve finale. Had ook nooit verwacht dat de jury mij de hemel in zou prijzen. Ik stond daar echt te wachten zovan: ok, maak me maar af! Wel lekker om te horen, al die lovende woorden, maar als je van jezelf weet dat je het (technisch) slecht hebt gedaan, voelt dat wel raar. Technisch gezien was in mijn ogen de Oscar (Belgische Leen van 25) de beste, maar qua presentatie en uitstraling vond ik Rhea beter dan Leen.

    Technisch heb ik heel erg gefaald, maar dat mensen gaan zitten oordelen over dingen die ze in zeer gecomprimeerde vorm op hun tv scherm krijgen, dat vind ik niet kloppen. Alle dynamiek gaat verloren door de compressie van het geluid en de selectie van de beelden, dus je kunt alleen een goed oordeel vellen als je er live bij was.

    Dat de jury kritiekloos was, klopt ook niet, de andere kandidaten kregen wel degelijk kritiek! En vergeet niet dat je op TV het microfoontje hoort dat op iemands hoofd zat geplakt, de jury en het publiek horen iets totaal anders. Op TV hoor je dingen die je in de zaal gewoon niet kùnt horen.

    Vind ik dat ik terecht heb gewonnen? Ik denk het wel, omdat bijna iedereen die mij live hoort zingen, ervan ondersteboven is. De lovende dingen die de jury zei, heb ik al 1000x eerder gehoord, dus ja. Wie mij alleen op TV heeft gezien, heeft geen idee van de energie die er in zo’n optreden vrij komt. Het was voor mijzelf ook een vreselijke teleurstelling, om dat helemaal platgedrukt terug te zien.

  6. 14 oktober 2010 at 17:24

    …en weer heeft gecorrigeerd (perderti) 😉

  7. 14 oktober 2010 at 18:33

    Ja, Aida, over het geluid hebben meer mensen, die erbij geweest zijn, geklaagd. Het klonk daar in de zaal vele malen intenser, ronder en voller dan op TV. Maar toch was het fantastisch om mee te maken, niet dan? Groetjes uit ‘s-Bosch!!

  8. 15 oktober 2010 at 02:03

    Ja, jij kwam er helemaal vlak en kleurloos uit, vond ik, Rhea, echt jammer, niet te vergelijken met een CD opname of een BRAVA uitzending. Maar inderdaad een geweldige, erg leerzame ervaring. Groetjes trug vanuit A’dam. 😉

  9. Thomas
    15 oktober 2010 at 22:28

    Ik heb 2 maal in de zaal gezeten als toehoorder. In de zaal was het tijdens de opname’s in juni heel erg heet (zeker 40 graden C). Tevens was er veel storend geluid van de koeling, die maar gedeeltelijk weggewerkt is. In sommige opnamen: met name de jurie beoordelingen is dit nog goed te horen.

    Dus: Musicaal was het live geluid inderdaad beter dan op de TV ofschoon een top-TV met een goede audio weergave wel een must is om dit goed te beoordelen. Bekijken we het op een computer: – dit doen de meeste mensen nu- is kwalitatief nog veel minder dan op een goede TV.

  10. Rhea
    15 oktober 2010 at 22:51

    Maar de compressie van het geluid regelt men, denk ik, toch in de studio? Dan helpt een superTV toch niet meer? In de studio regelt men het geluid door fortissimo wat de dempen en pianissimo wat te versterken. Op die manier gaat de dynamiek, die wel in de partituur staat, enigzins verloren. De klank straalt daardoor wat minder. Maar och, het mag de pret niet drukken, hoor!

  11. Thomas
    17 oktober 2010 at 11:22

    Hierbij viel mij zelf als leek op, dat niet alle kandidaten ‘perfect’ hun aria of lied zongen zowel qua zang als uitspraak van de gezongen woorden. Een stukje zelfkritiek, weet waar je staat en wat je uiteindelijk wil en kan in de muziek is hierbij zeker op zijn plaats.

    Om de schuld voor de matige geluidskwaliteit aan de aan de opname apparatuur of compresies of iets dergelijks te geven, gaat bij mij veel te ver. Aan de opname apparatuur van de NCRV twijfel ik zeker niet. Deze is volgens mij vele malen beter dan weergave apparatuur (tv en pc) bij de gemiddelde toehoorder thuis. Het geheel is en blijft een kwestie van de Wet van de zwakste schakel.

    Toch heb ik alle lof voor ALLE ‘amateur’ kandidaten, die onder tropische omstandigheden hun lied live ten gehore brachten.

  12. Rhea
    17 oktober 2010 at 12:10

    We geven niet ‘de schuld’ aan de techniek. Hoezo zou je immers de techniek de schuld van moeten geven als je gewonnen hebt? Die speelde totaal geen rol tijdens de opname zelf. Het gaat er alleen dat het op TV nu een beetje anders overkomt, that’s all.
    Heb je trouwens Le Nozze de Figaro gezien? Ik kan maar niet begrijpen dat die eerste kandidaat, die bas Michele Filanti, niet gewonnen heeft. Heeft iemand daar een verklaring voor?

  13. Thomas
    17 oktober 2010 at 19:38

    Rhea, ik heb geen verklaring dat Michele niet gewonnen heeft.
    Ikzelf had hem zelfs de laatste plaats toebedacht en de winnende duitse op plaats 4.
    Mijn vrouw had Michele overigens wel op plaats 1 staan, maar die zat evenals ik ook niet in de jury.

  14. Rhea
    17 oktober 2010 at 20:23

    Beste Thomas, de laatste plaats zelfs? Wat kunnen meningen toch verschillen! Waarom vond je hem dan minder goed dan de andere kandidaten? En wie had je op 1, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen? Groetjes van Rhea

  15. Thomas
    17 oktober 2010 at 22:20

    Rhea,
    accepteer dat ‘smaken’ verschillen.
    Verder wil ik het hierbij laten. Verder veel susses in je eventuele verdere muziek carriere.

  16. Rhea
    18 oktober 2010 at 13:14

    Tuurlijk we laten het hierbij, want zeker verschillen smaken en meningen. Echter begrijp ik dan toch nog steeds de jury niet helemaal, want die zou haar keuze toch niet moeten baseren op smaak, maar op feiten. En deze feiten in aanmerking genomen, heeft bij de aflevering van ‘le Nozze di Figaro’, niet de beste zanger gewonnen.
    (Misschien wel de meest bijzondere stem, maar dat kan ik niet beoordelen, want dat is dan dus weer een kwestie van smaak…)
    Weet je wat? We hebben het er niet meer over, want het was een superleuke belevenis; heel die Voce, en dat is ook een feit! Hartelijke groeten van Rhea

  17. 18 oktober 2010 at 17:37

    mijn opmerkingen over de techniek waren bedoeld ter verdediging van de jury, omdat die hier in mijn ogen ten onrechte wordt afgemaakt(op deze en de vorige uvp pagina). niet meer, niet minder.

  18. Rhea
    18 oktober 2010 at 19:07

    Het zou jammer zijn als mensen zouden denken dat ik wie dan ook zou willen afmaken. Zeker niet onze jury, want dat waren allemaal fijne mensen! Ik vroeg me alleen af wat precies de criteria zijn die de jury gebruikt bij het vinden van die ene bijzondere stem. Gewoon omdat Bartolo in mijn ogen de beste zanger was, maar waarschijnlijk dus niet de meest bijzondere stem had. Vond jij Bartolo dan niet de beste, Aida?

  19. Rhea
    18 oktober 2010 at 19:14

    Zo vond ik bij Les Miserables Florence Hamers er bovenuit steken.
    Zij zong haar lied prachtig zuiver en puur wat betreft inleving. Een mooie, goed ontwikkelde, stem die het vermogen heeft om de emotie van de tekst over te brengen naar het hart. Dat zijn mijn criteria als het gaat om goede zang. Vandaar dus…

  20. 19 oktober 2010 at 00:00

    zoals michele op tv over kwam, leek het alsof zijn stem super vlak is en amper boven het orkest uit kwam, maar zoals ik al eerder zei: je weet gewoon niet hoe dat live klonk, omdat je er niet bij was. voor iedereen wordt een andere microfoon gebruikt, een ander kanaal en een andere schuif op de mengtafel, die allemaal kunnen verschillen van mekaar, dus vergelijken met andere kandidaten op tv werkt ook niet.

    ik heb mensen live gehoord in dat theater, die week, waar ik helemaal weg van was, mensen met een stem als een klok, terwijl diezelfde zangers op tv absoluut niet over kwamen, er bleef niks van hun performance over, dus ja…

    maar ik had michele ook op 1 staan, ja.

  21. musicalliefhebber
    19 oktober 2010 at 22:56

    Alle smaken verschillen gelukkig. Ik heb erg genoten van Rutger de vries Hij stak er met kop en schouders bovenuit Kippevel zoals de jury zei Echt geweldig. Florence vond ik mooi maar heel erg onzeker. Ik vond de goede winnaar gekozen.
    Vind de musicalafleringen mooier maar ook dat is weer een kwestie van smaak en datis maar goed ook. Toch iedereen chapeau