BinnenkortFeaturedOperarecensieRecensies

Ontroerende Suor Angelica van Nootstroom

Op 27 december ging de opera Suor Angelica van Puccini in première in het tot op de laatste plaats gevulde Boekenhuis in Gorredijk.

Sílvia Sequeira als Sour Angelica. Foto: © Moon Saris

Het boekenhuis, waar ongeveer 3 miljoen boeken zijn opgeslagen, vormt het decor voor de opera, een deel uit het drieluik Il Trittico van Puccini (Gianni Schicchi, Il Tabarro en Suor Angelica). Deze ruimte fungeert als het Klooster waar de nonnen zich naast hun gebruikelijke taken bezighouden met het uitgeven en verspreiden van boeken. Daarmee speelt regisseur Teus van der Stelt, die ook tekent voor de fraaie en soms feeërieke belichting en lichteffecten, in op de locatie.

Sèenefoto Sour Angelica. Foto: © Moon Saris

Het is de tweede productie van de Friese Stichting Nootstroom die onder bezielende leiding van Arnaud Oosterbaan op deze plek wordt gepresenteerd. Vorig jaar De Nieuwe Wereld van Dvorak en nu een semi-scenische opera.

Oosterbaan streeft er met zijn stichting naar dat Nederlandse of in Nederland opgeleide zangers in de gelegenheid worden gesteld op te treden in een professionele operaproductie. Zowel oudere ervaren zangers als jonge zangers, die in sommige gevallen nog studeren.

Ontroerend

15 zangeressen maken hun opwachting. De titelrol wordt vertolkt door sopraan Sílvia Sequeira, winnares van het MAX TV programma ARIA, winnares van de Wagner Prijs tijdens IVC in 2022. Door haar intense spel en inzet van haar grote sopraanstem weet zij het publiek te ontroeren. Dat maakt nieuwsgierig haar te horen in dramatische rollen, ook in het Duitse repertoire. Soms ging zij over de kwetsbaarheid heen, die de rol ook vraagt. Haar confrontatie met haar tante, La Zia Principessa, is de kern van de opera. Daar wordt duidelijk dat zij al 7 jaar in het klooster zit. Zij kreeg een zoontje, maakte de familie te schande en werd verbannen. Ze heeft 7 jaar niets gehoord en nu komt haar tante vertellen dat haar kind is overleden. De rol van tante wordt uitstekend vertolkt door Carina Vinke.

Sílvia Sequiera als Angelica, Aaike Nortier als de abdes en rechts in het zwart, Carina Vinke als La Zia Principessa. Foto:© Moos Saris

Overtuigende rollen

De jonge Aaike Nortier brengt de Abdes zeer overtuigend. Marijke Beute zingt  met haar mooie mezzosopraan de rol van Zelatrice;  alt Marion van den Akker orgelt  met overwicht de partij van de Maestra delle Novice. Opvallend was de fraaie Genovieffa van sopraan Merel van Geest. Zij ontroerde met haar lichte, blije en liefdevolle interpretatie. Fraai ook de bijdrage van de jonge Meike Wijma, als verpleegster. Alle kleine rollen werden voortreffelijk ingevuld door jonge studentes van Artez Conservatorium Zwolle en het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Clarissa Planchais, Alexandra Rapas, Nardi Thonen, Rosa Ligtermoet, Anneloes Kriek, Elles Venhuizen, Doeschka van Ginkel, Laia Lopez Ramirez, speelden en zongen hun rollen met verve. Aan het eind nog een opkomst van de jonge acteur Timo Hartmann.

Scene uit Suor Angelica.Foto:© Moon Saris

Voortreffelijk orkest

Een voortreffelijk spelend Nootstroom Orkest met Eva Stegeman als concertmeester heeft zich in enkele dagen ingeleefd in de wereld van Puccini.

De algehele leiding is in handen van Arnaud Oosterbaan.  Hij staat voor talentontwikkeling en laat dit zien door zoveel jonge mensen kansen te geven om te leren, niet alleen zangers maar ook instrumentalisten.

De nonnen tussen de boeken in Gorredijk. Foto:© Moos Saris.

Er zijn nog voorstellingen op 29 (uitverkocht)  en 30 december en op 1 januari. Hoe (de schaarse laatste) kaarten te bestellen en alle overige informatie kunt vinden in onze agenda en op de website van Nootstroom.

Peter Franken over Sílvia Sequiera.

Sílvia Sequiera zingt de beroemde aria van Angelica, ‘Senza mamma’.

Reinaert V. leuk voor alle leeftijden