CD-recensies

Imposant koor bezingt 250e sterfjaar Händel

Op 19 april werd het 250e sterfjaar van Händel herdacht in de Marktkirche van Halle met een groots herdenkingsconcert. Het concert is onlangs op dvd uitgebracht. Ondanks dat de uitvoering een beetje eentonig is, leveren koor en orkest een imposante prestatie.

HandelCommemoration Eigenlijk had ik een dvd van Donizetti’s Lucrezia Borgia in de bus moeten krijgen. In plaats daarvan viel het Händel-herdenkingsconcert dat op 19 april 2009 in de Marktkirche van Halle werd gehouden op de mat. Bepaald geen opera, maar toch, er werd in gezongen, dus een kijkje kon geen kwaad.

Op 14 april 2009 was het 250 jaar geleden dat Georg Friedrich Händel overleed. Het hele jaar stonden er Händel-eerbetonen op het programma bij concerthuizen en ook operahuizen.

In Halle, de geboorteplaats van de componist, besloot men een herdenkingsconcert te organiseren. Men kwam op het idee het allereerste Händel-herdenkingsconcert (in de Westminster Abbey in Londen in 1784) te ‘hernemen’. Een ‘replica’ noemt de organisatie het zelf.

Omdat Händels opera’s kennelijk toen ook al in de vergetelheid waren geraakt, bestond het programma uit een mix van oratoria en anthems. Een interessant repertoire, met onder meer delen uit Esther en Saul, passages van het Jubilate voor de Vrede van Utrecht en het Te Deum voor de overwinning van Dettingen.

Om de gehele loopbaan van Händel te overspannen, bracht men het Händelfestspielorchester Halle (uit zijn geboorteplaats dus) samen met The English Concert (uit zijn sterfplaats). De beide orkesten, plus een mengsel van vier koren, stonden onder leiding van Howard Arman.

Het concert is heerlijk om naar te kijken, met dank aan de prachtige entourage van de Marktkirche, het plezier van de uitvoerenden en de levendige dirigent Arman, die de nodige gekke bekken trekt en knipogen uitdeelt.

Heerlijk klinkt ook het koor. Geholpen door haar grootte en de ruimte van de kerk klinkt het erg imposant. Het weet zich op vele manieren uit te drukken, van uiterst treurig tot zeer spits en helder articulerend.

Op de begeleiding van het orkest is niets aan te merken. Het is allemaal erg verzorgd en doordacht. Een glansrol is er voor de trompetten, die regelmatig in grote getalen en op spetterende wijze uitrukken in de verschillende anthems.

Het aandeel van de drie solisten is erg, erg klein. En degene die nog het meeste te doen heeft, bas Felix Plock, is het minst overtuigend. Hij heeft naar mijn idee weinig om het lijf. Zijn zang is soft en bescheiden en spreekt weinig tot de verbeelding.

Sopraan Ulrike Fulde zingt haar paar zinnetjes op fraaie, heldere wijze. Tenor Albrecht Sack zingt aan het einde van het concert nog enkele matige recitatiefjes. Veel maakt het niet uit, omdat het aandeel van de drie toch minimaal is.

Waar ik wel op een gegeven tegenaan hik, is eentonigheid. Uiteraard is geen Händel-stuk hetzelfde, maar het concertrepetoire lijkt wel continu in eenzelfde soort sfeertje te hangen. Heel afwisselend vind ik het in elk geval niet en het lijkt alsof een deel van het publiek dat ook vindt. Althans, als ik de ontstellend chagrijnige gezichten moet geloven.

Dat alles neemt echter niet weg dat het een prachtig concert is. Een dvd die zeker voor de barokliefhebber een aanwinst kan zijn.

Hieronder de trailer van de dvd:

Vorig artikel

Nieuwe Carmen Metropolitan groot succes

Volgend artikel

Youtube-portret: Hoge sopranen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.