CD-recensies

Paley imponeert in Das Lied von der Erde

Mahlers Das Lied von der Erde in ‘kamermuziekbezetting’: het is wat ongewoon, maar de opname van Telos Music is de moeite waard. Zeker als bariton Iván Paley zingt. Waar tenor Robert Dean Smith symfonische ondergrond mist, zorgt Paley samen met subtiele pianobegeleiding voor enkele juweeltjes van liederen.

In navolging van een alternatieve opname van Des Knaben Wunderhorn met Iván Paley en Diana Damrau maakte Telos Music in 2005 een verfrissende opname van Das Lied von der Erde van Gustav Mahler. Gebruikt werd de pianoversie van de verzamenling liederen, en niet de bekende orkestbegeleiding. Want, zo stelt Paley: het is niet alleen een groot symfonisch werk, het is een ook een transparante kamermuziekcompositie.

Wat zijn aandeel op de cd betreft, heeft hij helemaal gelijk. Zijn interpretaties van ‘Die Einsame im Herbst’, ‘Am Ufer’ en ‘Der Abschied’ zijn juweeltjes van liederen. In prachtig samenspel met de subtiele, gevoelige begeleiding van Stephan Matthias Lademann wekt hij alle gezichten, schilderingen en emoties uit de liederen tot leven.

Gaandeweg groeit mijn bewondering voor de bariton van de Argentijn. Of hij nu zacht of hard zingt, hoog of laag, zijn stem schittert voortdurend van rijke klank. Dat, en zijn tekstbewuste manier van zingen, zorgt voor een diepgaand resultaat.

Wagner-tenor Robert Dean Smith neemt de andere drie liederen voor zijn rekening, maar met minder succes. Hij zingt knap, dat zeker. Tegen zijn hoge noten mag je best u zeggen. Maar waar Paley zich geheel aanpast aan de subtiele pianobegeleiding, blijft Smith zingen alsof er een symfonieorkest achter hem staat. Het is mij te fors, te groots om in deze setting te overtuigen.

Twee jaar voor Das Lied von der Erde nam Telos Music Des Knaben Wunderhorn op, de eerste opname met Mahlers originele pianopartij, gezongen door bariton Iván Paley en sopraan Diana Damrau.

Vorig artikel

In memoriam: Henk Smit (1932-2010)

Volgend artikel

Gounod komt verrassend uit de hoek

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.