edo de waart
Matinee serveert weldadig Wagner-dessert
Naast Haitink en Van Zweden geldt Edo de Waart als grootste Wagner-dirigent van eigen bodem. Dat bewees hij wederom tijdens de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw afgelopen zaterdag, met een fraai programma waarin zijn Vlaamse orkest deFilharmonie en sopraan Petra Lang volop konden schitteren.
Petra Lang: “Wagner is altijd weer nieuw”
Petra Lang, kersverse genomineerde voor de Opera Award voor beste zangeres, is zaterdag te gast in de NTR ZaterdagMatinee, waar ze met deFilharmonie en Edo de Waart een Wagner-programma zal opvoeren. Wagner heeft zo’n beetje het alleenrecht op de Duitse sopraan, maar ze is zijn muziek nog lang niet zat. “Het is altijd weer nieuw en altijd weer een uitdaging.”
Symfonie Jeths enthousiast ontvangen
Met een glansrijke wereldpremière van een symfonie van Willem Jeths en wonderschone werken van Sibelius, Strauss en Wagner creëerde Edo de Waart op 13 april een ZaterdagMatinee van het allerhoogste niveau. Karin Strobos en Karita Mattila schitterden in solorollen.
Edo de Waart dirigeert double bill bij Matinee
Onder de titel ‘Femmes fatales’ dirigeert Edo de Waart op zaterdag 10 december twee eenakters in de ZaterdagMatinee: de Nederlandse première van Das Gehege van Rihm en Salome van Strauss. Solisten zijn onder andere Susan Bullock en Michael Volle.
Buitenlandse orkesten steunen Nederland
Niet alleen binnenlands, maar ook buitenlands wordt er actie gevoerd tegen de plannen van de regering om drastisch te bezuinigen op de Nederlandse cultuursector. Via het initiatief Soldier of Orange hebben inmiddels 23 orkesten hun steun betuigd.