Home » Achtergrond

Youtube-portret: Krassimira Stoyanova

17 juni 2011 1 reactie

Krassimira Stoyanova staat momenteel als Tatjana op de planken van De Nederlandse Opera. Het is een nieuwe rol in het uitgebreide repertoire van de Bulgaarse sopraan, dat haar naar de grootste operahuizen ter wereld voerde. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

Krassimira Stoyanova werd geboren in Bulgarije, waar ze haar muzikale loopbaan begon met een studie viool aan het conservatorium van Roese, in het noorden van het land. Ze zette haar studie voort aan de Plovdiv Music Academy, waar ze tegelijkertijd zanglessen begon te nemen.

In 1995 maakte ze in hoofdstad Sofia haar debuut. Als ensemblelid van de Sofia National Opera zong ze vele rollen, waaronder Gilda in Rigoletto, Rachel in La Juive en Ilia in Idomeneo.

Stoyanova’s prestaties werden gespot in het internationale operacircuit en in snel tempo werkte de sopraan zich op naar het hoogste niveau. Drie jaar na haar debuut werd ze al ensemblelid bij de Wiener Staatsoper, waar ze vele rollen zong – en nog altijd zingt. In 2009 werd ze tot Kammersängerin benoemd bij het bekende operahuis.

Ook op andere internationale toppodia heeft Stoyanova inmiddels met succes van zich laten horen. Zo heeft ze meerdere optredens achter de rug bij voorname instellingen als de Metropolitan Opera, het Royal Opera House, Carnegie Hall, de Salzburger Festspiele en de Deutsche Oper Berlin.

Het repertoire van de Bulgaarse loopt wijd uiteen en bevat onderhand zeker 25 verschillende hoofdrollen. Een rol die ze met succes heeft gezongen in steden als Wenen, New York en Londen is Mimì uit La bohème van Puccini. Hieronder de aria ‘Si, mi chiamano Mimì’, opgenomen in 2010 in de Wiener Staatsoper.

Met een andere Puccini-partij, Anna in Le Villi, boekte Stoyanova in seizoen 2005/2006 veel succes in Wenen. In juni vorig jaar zong ze de aria ‘Se come voi piccina io fossi’ uit Le Villi tijdens een concert in Wenen, gedirigeerd door Simone Young.

Naast Puccini zijn onder andere Mozart, Bizet, Offenbach, Donizetti, Rossini, Leoncavallo, Gluck en Dvorak componisten uit het repertoire van de sopraan. Hieronder twee fragmenten van die groep componisten. Allereerst Antonia’s sterfscène uit Offenbachs Les contes d’Hoffmann, met naast haar onder andere Ruggero Raimondi. Vervolgens een fragment van haar Donna Anna uit Don Giovanni (helaas zonder beeld).

Een portret van Stoyanova zou niet compleet zijn zonder Verdi. De sopraan heeft in vele van zijn opera’s succes geboekt, bijvoorbeeld als Violetta in La Traviata, Alice Ford in Falstaff, Leonora in Il Trovatore, Desdemona in Otello, Amelia in Simon Boccanegra en Luisa Miller in de gelijknamige opera.

Hieronder het bekende ‘Tu vendrai che amore in terra’ uit Il Trovatore. De opname komt uit Barcelona, 2009. De geluidskwaliteit is niet denderend.

Tot slot een scène uit Luisa Miller, ook opgenomen in Barcelona (seizoen 2007/2008). Samuel Ramey zingt Wurm en Maurizio Benini staat op de bok.

Het komende seizoen debuteert Stoyanova als Marguerite in Gounods Faust tijdens de seizoensopening van het Gran Teatre del Liceu in Barcelona. Verder zingt ze onder meer in Otello en Madama Butterfly en zal ze in Wenen haar roldebuut als Elisabetta in Don Carlo maken.

Zie voor meer informatie de persoonlijke website van Krassimira Stoyanova.

door

1 reactie »

  • Remco Roovers zei:

    Al een aantal jaren stond Stoyanova op mijn lijstje van zangers die ik graag nog eens zou horen. Het kwam er steeds niet van, maar gelukkig zong ze afgelopen dinsdag de première van Jevgeni Onegin. Stoyanova overtuigde mij geheel met haar vocale talent. Zo’n romig geluid en zo’n perfecte beheersing daarover in alle registers en dynamieken! Wellicht niet een echte actrice, maar wel een vrouw met een natuurlijk toneel-presance. Hopelijk was ze niet voor het laatst hier in Nederland, en anders reis ik zeker nog een keertje af naar Wenen voor haar!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.