Achtergrond

YouTube-portret: Marina Rebeka

Er komen veel topzangers uit Letland en Marina Rebeka is er beslist één van. De sopraan heeft net als haar landgenote Elina Garanča de wereld veroverd met haar zang en is inmiddels in geen enkel tophuis meer onbekend. Een portret in beeld. Met dank aan YouTube.

Marina Rebeka.
Marina Rebeka.

Ruim een week geleden beleefde Marina Rebeka haar nieuwste succes. Ze zong de rol van Mathilde in een nieuwe productie van Guillaume Tell bij de Bayerische Staatsoper in München en oogstte één en al lof. “Een meeslepend portret”, noemde de Place de l’Opera-correspondent haar optreden.

Aan de rol van Mathilde in Rossini’s grootse opera heeft Rebeka veel van haar roem te danken. Ze zong de rol in januari 2013 bij De Nationale Opera in Amsterdam, herhaalde hem toen op het Rossini Festival in Pesaro die zomer en staat er nu dus mee in München. Later volgt wellicht nog een Tell-optreden bij de Metropolitan Opera in New York, in dezelfde Amsterdamse productie van Pierre Audi.

Rebeka noemde de rol zelf “heel moeilijk en zwaar” in een interview met Place de l’Opera, maar is van plan hem zeker nog vijftien, twintig jaar te zingen.

Hieronder een scène uit de Amsterdamse Tell-productie. Rebeka zingt een scène met tenor John Osborn.

Marina Rebeka werd geboren in Riga (1980) en begon daar ook haar muziekstudie. Ze studeerde echter af aan het Conservatorio di Santa Cecilia in Rome, waarna ze haar zangkunst aanscherpte in Salzburg, onder Grace Bumbry, en in Pesaro, onder de eminente maestro Alberto Zedda.

Die hoogwaardige coaching legde de sopraan bepaald geen windeieren. Ze won diverse concoursen, met als hoogtepunt de eerste prijs tijdens de Internationaler Gesangswettbewerb Neue Stimmen in 2007. Hieronder een korte clip over dat concours:

Twee jaar later brak Rebeka definitief door toen ze in Rossini’s Moïse et Pharaon optrad, in een nieuwe productie van de Salzburger Festspiele, geleid door Riccardo Muti. Dat opende voor haar deuren in onder meer New York, Londen, Wenen, Milaan, Berlijn, Hamburg, Baden-Baden, Florence en Valencia.

Het Rossini-repertoire speelde een grote rol in al die huisdebuten die na Salzburg volgde. Ter illustratie van haar belcantokunsten een scène uit Semiramide, uitgevoerd tijdens de Rosenblatt Recitals, met Giulio Zappa op de piano.

Het is echter lang niet enkel Rossini wat Marina Rebeka zingt. Ook rollen als Alcina in Händels gelijknamige opera, Micaela in Carmen en Juliette in Roméo et Juliette van Gounod voerde de sopraan uit. En Mozart ontbreekt evenmin. Zo vulde ze haar eerste solo-cd bij Warner Classics met louter Mozart-rollen.

Hieronder een clip over die cd, die net als haar optredens goed ontvangen werd.

Op het toneel zong Rebeka van Mozart onder anderen Donna Anna in Don Giovanni en Elettra in Idomeneo. Hieronder de aria ‘Non mi dir’ uit een Don Giovanni-productie bij de Deutsche Oper Berlin, 2010.

Een rol die op dit moment centraal staat voor Rebeka (naast Mathilde in Guillaume Tell) is Violetta in La traviata. Ze zong de partij al in bijna tien operahuizen en gaat er nog mee naar onder meer Seoul, München, New York en Londen.

Hieronder een audio-opname van ‘Addio del passato’, opgenomen tijdens een Traviata-voorstelling in Chicago, 2013.

Rebeka zou in eerste instantie dit jaar terugkeren in Amsterdam om de titelrol te zingen in Lucia di Lammermoor, maar moest afzeggen en werd vervangen door Jessica Pratt. Om haar vertolking van Donizetti’s beroemde personage toch niet te hoeven missen volgt hieronder, tot slot, een fragment uit een Lucia die de sopraan twee jaar geleden in Riga zong.

Zie voor meer informatie over Marina Rebeka haar pagina op de website van Warner Classics.

Vorig artikel

Royal Opera lanceert de 'Opera Machine'

Volgend artikel

Duitse bioscopen vertonen Tannhäuser

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.