Home » Buitenlands nieuws, Featured, Nieuws

Met brengt 28 producties in nieuwe seizoen

New York4 april 2012 3 reacties

Amerikanen houden wel van grote proporties. Dat blijkt ook uit het nieuwe seizoen van de Metropolitan Opera. Het New Yorkse operahuis zet 7 nieuwe en 21 oude producties op het toneel, met onder meer de Met-première van The Tempest van Thomas Adès en drie complete Ring-cycli.

Vaste dirigent Fabio Luisi neemt vele malen plaats op de bok komend seizoen, nu collega James Levine nog uit de running is (foto: Koichi Miura / Metropolitan Opera).

Net als bij vrijwel alle andere operahuizen staan de tweehonderdste verjaardagen van Richard Wagner en Giuseppe Verdi centraal in het komende seizoen van de Metropolitan Opera. Wagner wordt gehuldigd met drie opvoeringen van de volledige Ring des Nibelungen en een nieuwe Parsifal, terwijl Verdi eer krijgt betuigd met nieuwe producties van Un ballo in maschera en Rigoletto.

Twee opera’s worden voor het eerst bij de Met opgevoerd: The Tempest van Thomas Adès, gedirigeerd door de componist zelf, en Maria Stuarda van Donizetti, geënsceneerd door David McVicar en met Joyce DiDonato in de hoofdrol.

De casting van de 28 titels in 2012/2013 bevat onnoemelijk veel sterren. Extra opvallend zijn Plácido Domingo, die papa Germont in La Traviata gaat vertolken, Diana Damrau, die de titelrol in die Verdi-opera vertolkt, en de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek, die de titelrol in Francesca da Rimini gaat zingen.

Het nieuwe seizoen begint op 24 september met een nieuwe productie van L’elisir d’amore, geënsceneerd door Bartlett Sher. Anna Netrebko zingt daarin de hoofdrol. De Russsiche sopraan opende ook vorig jaar het seizoen.

Hieronder de volledige programmering:

L’elisir d’amore (G. Donizetti)
september 2012 – februari 2013
Met onder andere: Maurizio Benini, Bartlett Sher, Anna Netrebko, Matthew Polenzani en Marius Kwiecien.

Carmen (G. Bizet)
september 2012 – maart 2013
Met onder andere: Kate Royal, Anita Rachvelishvili, Yonghoon Lee en Kyle Ketelsen.

Il Trovatore (G. Verdi)
september 2013 – januari 2013
Met onder andere: Patricia Racette, Angela Meade, Sondra Radvanovsky, Dolora Zajick en Marco Berti.

Turandot (G. Puccini)
september 2012 – januari 2013
Met onder andere: Maria Guleghina, Iréne Theorin, Marco Berti, Marcello Giordani en Samuel Ramey.

The Tempest (T. Adès)
oktober 2012 – november 2012
Met onder andere: Thomas Adès, Robert Lepage, Alek Shrader, William Burden, Audrey Luna en Isabel Leonard.

Le nozze di Figaro (W.A. Mozart)
oktober 2012 – november 2012
Met onder andere: Mojca Erdmann, Gerald Finley, Ildar Abdrazakov en Christine Schäfer.

Otello (G. Verdi)
oktober 2012 en maart 2013
Met onder andere: Plácido Domingo, Renée Fleming, Krassimira Stoyanova, José Cura, Thomas Hampson en Falk Struckmann.

Un ballo in maschera (G. Verdi)
november 2012 – december 2012
Met onder andere: Fabio Luisi, David Alden, Karita Mattila, Marcelo Álvarez, Dmitri Hvorostovsky en Dolora Zajick.

Aida (G. Verdi)
november 2012 – december 2012
Met onder andere: Olga Borodina, Roberto Alagna en George Gagnidze.

La clemenza di Tito (W.A. Mozart)
november 2012 – december 2012
Met onder andere: Kate Lindsey, Barbara Frittoli, Elina Garanca en Giuseppe Filianoti.

Don Giovanni (W.A. Mozart)
november 2012 – december 2012
Met onder andere: Ekaterina Siurina, Charles Castronovo, Ildar Abdrazakov en Erwin Schrott.

Maria Stuarda (G. Donizetti)
december 2012 – januari 2013
Met onder andere: Maurizio Benini, David McVicar, Joyce DiDonato en Francesco Meli.

Il barbiere di Siviglia (G. Rossini)
december 2012 – januari 2013
Met onder andere: Isabel Leonard, Alek Shrader en Rodion Pogossov.

Les Troyens (H. Berlioz)
december 2012 – januari 2013
Met onder andere: Susan Graham, Deborah Voigt, Marcello Giordani en Kwangchul Youn.

La Rondine (G. Puccini)
januari 2013
Met onder andere: Kristine Opolais, Giuseppe Filianoti en Nicolas Joël.

Rigoletto (G. Verdi)
januari 2013 – februari 2013
Met onder andere: Diana Damrau, Piotr Beczala, Vittorio Grigolo en Zeljko Lucic.

Le Comte Ory (G. Rossini)
januari 2013 – februari 2013
Met onder andere: Juan Diego Flórez, Nino Machaidze, Maurizio Benini en Nathan Gunn.

Parsifal (R. Wagner)
februari 2013 – maart 2013
Met onder andere: Jonas Kaufmann, René Pape, Evgeny Nikitin en Peter Mattei.

Don Carlo (G. Verdi)
februari 2013 – maart 2013
Met onder andere: Lorin Maazel, Sondra Radvanovsky, Anna Smirnova, Ramón Vargas, Ferruccio Furlanetto en Dmitri Hvorostovsky.

Francesca da Rimini (R. Zandonai)
maart 2013
Met onder andere: Eva-Maria Westbroek, Marcello Giordani en Marco Armiliato.

Faust (C. Gounod)
maart 2013 – april 2013
Met onder andere: Piotr Beczala, John Relyea en Marina Poplavskaya.

La traviata (G. Verdi)
maart 2013 – april 2013
Met onder andere: Diana Damrau, Saimir Pirgu, Plácido Domingo en Yannick Nézet-Séguin.

Giulio Cesare (G.F. Händel)
april 2013 – mei 2013
Met onder andere: Harry Bicket, David McVicar, Natalie Dessay, Patricia Bardon, Alice Coote en David Daniels.

Der Ring des Nibelungen (R. Wagner)
april 2013 – mei 2013
Met onder andere: Deborah Voigt, Jay Hunter Morris, Eric Owens, Mark Delavan, Stephanie Blythe, Hans-Peter König en Fabio Luisi.

Dialogues des Carmélites (F. Poulenc)
mei 2013
Met onder andere: Isabel Leonard, Patricia Racette en Felicity Palmer.

Zie voor meer informatie de website van de Metropolitan Opera.

door

3 reacties »

  • Spen zei:

    Ben erg benieuwd naar Maria Stuarda!

  • chris horsmeier zei:

    vraag me af ie dan de Elisabet gaat doen in Maria stuarda
    joyce di donato is toch mezzo? en de rol van Maria stuarde is toch voor sopraan.
    Gaat Joyce di donato niet de Elisabet doen?

  • martin zei:

    Didonato gaat nu Maria zingen, na eerder Elisabetta te hebben vertolkt. Ze heeft ook een geweldige opname gemaakt van de titelrol in Händels Alcina. Ze is typisch zo’n zangeres die niet in een sopraan- of mezzovakje in te delen is. Voor Cecilia Bartoli geldt hetzelfde; in haar Malibran-project betoogde ze dat sopraanpartijen in de belcantoperiode vaak werden vertolkt door donkerder getimbreerde zangeressen dan tegenwoordig gebruikelijk. Van Paul Korenhof heb ik ooit geleerd dat de term mezzosopraan pas in de 19e eeuw is ontstaan, en bovendien meer op klankkleur slaat dan op tessituur. Door de emancipatie van dat stemtype werden ‘echte’ sopraanrollen van de weeromstuit steeds vaker gegeven aan lichte en heldere timbres. We hebben natuurlijk geen opnames dus het blijft speculatie…

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.