Achtergrond

Stem nu: Opera van het jaar 2016

Wat vond u de beste operaproductie van 2016? Uit de voorkeuren van vijftien operakenners heeft Place de l’Opera een top 5 samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien waren. Het is aan u als lezer om daar een winnaar uit te kiezen. Stem nu!

Koor van De Nationale Opera
Chovansjtsjina van De Nationale Opera werd in de peiling van Place de l’Opera het vaakst op nummer één gezet. (© Monika Rittershaus)

Place de l’Opera vroeg operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio om hun top 3 van beste operaproducties van dit jaar op te stellen. Uit de vijftien ingezonden lijstjes zijn de vijf meest gewaardeerde en meest genoemde producties geselecteerd om mee te dingen naar de titel ‘Opera van het jaar 2016′.

Veel waardering ging uit naar de productie van Moessorgski’s opera Chovansjtsjina bij De Nationale Opera. Vier kenners zetten de productie op één en nog vijf kenners vermeldden de voorstelling in hun top 3.

Van het Amsterdamse operahuis haalden ook de recente ensceneringen van Le nozze di Figaro en Jephtha de shortlist. De producties kregen respectievelijk drie en vijf stemmen.

De Nederlandse Reisopera is present met Ariadne auf Naxos. Met de opera van Richard Strauss opende het gezelschap uit Enschede in september zijn seizoen. Twee kenners vonden de productie de beste opera van het jaar.

De vijfde genomineerde is Wozzeck, het slotstuk van het afgelopen seizoen van de NTR ZaterdagMatinee. Ster in die uitvoering was sopraan Asmik Grigorian, tevens genomineerd voor de Schaunard Award.

Hieronder kunt u tot donderdag 29 december 18.00 uur uw stem uitbrengen op één van de vijf producties en zo de rangorde bepalen. De uitslag wordt op 30 december bekendgemaakt.

[deze poll is gesloten]

Naast deze vijf meest gewaardeerde producties werden nog veel meer producties genoemd door de recensenten en kenners; twintig in totaal. Hieronder in alfabetische volgorde hun individuele lijstjes.

François van den Anker (redacteur Place de l’Opera)
1. Le nozze de Figaro (De Nationale Opera)
2. Le nozze de Figaro (Opera Zuid)
3. Der Kaiser von Atlantis (M31 Foundation / Nederlandse Reisopera)

Willem Bruls (dramaturg en auteur)
1. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
2. Jephtha (De Nationale Opera)
3. Wozzeck (NTR ZaterdagMatinee)

Jenny Camilleri (recensent voor Bachtrack en Opera Today)
1. Wozzeck (NTR ZaterdagMatinee)
2. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
3. Jephtha (De Nationale Opera)

Thea Derks (muziekpublicist en redacteur Cultuurpers)
1. Jephtha (De Nationale Opera)
2. Only the sound remains (De Nationale Opera)
3. Blank Out (De Nationale Opera) / The Mother of Black-Winged Dreams (Dutch National Opera Academy)

Maarten-Jan Dongelmans (muziekjournalist)
1. Così fan tutte (Nederlandse Reisopera)
2. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
3. Pique Dame (De Nationale Opera)

Hein van Eekert (presentator NTR Opera Live)
1. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
2. Il matrimonio segreto (De Nationale Opera/Nederlandse Reisopera/Opera Zuid)
3. Jephtha (De Nationale Opera)

Peter Franken (redacteur Place de l’Opera)
1. Ariadne auf Naxos (Nederlandse Reisopera)
2. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
3. Il matrimonio segreto (De Nationale Opera/Nederlandse Reisopera/Opera Zuid)

Basia Jaworski (redacteur Place de l’Opera)
1. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
2. Semjon Kotko (NTR ZaterdagMatinee)
3. Wozzeck (NTR ZaterdagMatinee)

Olivier Keegel (recensent Opera Gazet)
1. Ariadne auf Naxos (Nederlandse Reisopera)
2. Parsifal (De Nationale Opera)
3. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)

Rennik-Jan Neggers (redacteur Place de l’Opera)
1. Ariodante (De Nationale Opera)
2. Orlando (Concertgebouw / The English Concert)
3. Requiem voor Jheronimus Bosch (Koninklijk Concertgebouworkest / Stichting Jheronimus Bosch 500)

Nicolas Nguyen (recensent Bachtrack)
1. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
2. Wozzeck (NTR ZaterdagMatinee)
3. Pique Dame (De Nationale Opera)

David Pinedo (recensent Place de l’Opera)
1. Semjon Kotko (NTR ZaterdagMatinee)
2. Wozzeck (NTR ZaterdagMatinee)
3. Le nozze di Figaro (De Nationale Opera)

Laura Roling (redacteur Place de l’Opera)
1. Pique Dame (De Nationale Opera)
2. Il matrimonio segreto (De Nationale Opera/Nederlandse Reisopera/Opera Zuid)
3. Jephtha (De Nationale Opera)

Martin Toet (redacteur Place de l’Opera)
1. The Corridor & The Cure (Holland Festival)
2. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
3. Ariadne auf Naxos (Nederlandse Reisopera)

Frits van der Waa (muziekjournalist)
1. Wozzeck (NTR ZaterdagMatinee)
2. Ariadne auf Naxos (Nederlandse Reisopera)
3. Dijkdrift (Silbersee en Calefax Rietkwintet)

Vorig artikel

Kathinka Pasveer over aus LICHT in 2019

Volgend artikel

Stem nu: Schaunard Award 2016

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

13Reacties

  1. henriette sannemann
    24 december 2016 at 10:35

    Ariadne een opera van ongekende kwaliteit Hiermee is de status van de Nederlandsche reisopera bevestigt DOORGAAN.

  2. Dick
    24 december 2016 at 11:29

    De alom geprezen en de hemel ingeschreven PARSIFAL wordt één keer genoemd???

  3. Jürgen
    24 december 2016 at 13:09

    Ben het eens met Henriette Sanneman: Ariadne auf Naxos; wat een fraaie productie van de Nederlandse reisopera!

  4. Jürgen
    24 december 2016 at 13:11

    Inderdaad: Ariadne auf Naxos; wat een fraaie productie van de Nederlandse reisopera!

  5. Otteline
    24 december 2016 at 14:56

    Wat een indrukwekkende enscenering !
    Een grote artistieke prestatie van ” onze ” Reisopera .

  6. Jan de Jong
    25 december 2016 at 20:59

    Pique Dame was voor mij de mooiste opera.

  7. Kurt
    26 december 2016 at 12:33

    Pique Dame was inderdaad met afstand de mooiste en interessantste productie van 2016, jammer dat ze niet genomineerd is!

  8. paul
    26 december 2016 at 15:45

    Ik heb van de genomineerde opera’s geen enkele productie gezien. Ik onthoud mij dan ook van stemming.
    Pique Dame en Parsifal konden mij in ieder geval enorm bekoren; dat zij niet genomineerd zijn wil, in mijn ogen in ieder geval, iets zeggen over het niveau van de producties die in Nederland te zien zijn.

  9. 27 december 2016 at 22:34

    Voor de Nederlandse opera heb ik groot respect. Het niveau daar is groots. Maar we mogen in dit land trots zijn wat de Nederlandse Reisopera door heel het land op de bühne brengt, met een tiende van de kosten. En daar moet de hele zaak ook nog voor getransporteerd worden. Het vermogen om da n elke keer weer treffend en memorabel te casten is de ware kunst van een bedrijf dat in principe de kunst aan de kunstenaar laat.
    Daarbij: Ariadne auf Naxos is een draak van een stuk tenzij het op sublieme wijze gepresenteerd wordt. Hulde aan de gehele cast van Ariadne, aan Jenni France in het bijzonder. Zij is het elfje onder de diva’s.

  10. sas
    28 december 2016 at 00:20

    Ariadne was TOP!!

  11. rein boermans
    28 december 2016 at 12:22

    Ariadne was een zeer bijzondere belevenis, geweldig!

  12. Lia
    28 december 2016 at 19:43

    Geweldig!!!

  13. Ita Knüver
    29 december 2016 at 20:09

    Ariadne is geweldig