CD-recensiesFeatured

Kožená zingt barokke liefdesliedjes

Hoewel de Italiaanse liefdesliedjes op het nieuwe album van Magdalena Kožená eeuwenoud zijn, klinken ze als nieuw. In handen van de mezzosopraan en het ensemble Private Musicke komt het zeventiende-eeuwse repertoire fris en toegankelijk voor de dag.

De repertoirekeuze voor Kožená’s nieuwste album bij Deutsche Grammophon werd voor een deel door jeugdsentiment ingegeven. Met dank aan het muziekonderwijs in het communistische Tsjechoslowakije groeide de mezzosopraan van jongs af aan op met deze Italiaanse, zeventiende-eeuwse liefdesliedjes. Daar grijpt ze nu, als internationaal gevierd zangeres, op terug met de cd Lettere Amorose, liefdesbrieven.

De benadering van de barokmuziek op het album doet me denken aan het ensemble L’Arpeggiata, dat enige tijd geleden met Philip Jaroussky een cd uitbracht en onlangs in het Concertgebouw te horen was. Zowel L’Arpeggiata als Private Musicke krijgt het voor elkaar de oude muziek een haast hedendaags karakter te geven.

Private Musicke, geleid door Pierre Pitzl, gebruikt daarvoor hippe ritmes en legt de nadruk in veel liederen op de gitaren en de baslijn. Een instrumentaal stuk als ‘Caravanda Ciacona’ van Luis de Briçeno zal zelfs een Sky Radio-luisteraar niet vreemd voorkomen. Natuurlijk, het blijft barok en ook als zodanig herkenbaar, maar het komt erg fris en toegankelijk over.

Leuk daarbij is dat het ensemble en Kožená veel onbekend repertoire hebben uitgekozen. Van Claudio Monteverdi is er slechts een lied te horen, verder klinken er werken van Filipo Vitali, Sigismondo d’India, Tarquinio Merula, Girolamo Kapsberger en nog vele andere componisten die de meeste mensen niets zullen zeggen.

Kožená imponeert me met haar interpretatie van de liederen. Ze heeft een mooi ‘naturel’ geluid, slechts lichtjes vibrerend, maar toch rijk aan klank. Dat past mijns inziens goed bij het soort repertoire.

Bovendien geeft de mezzo de tekst levendig uitdrukking, van lekker luchtig tot druipend van emotie. In ‘L’Eraclito amoroso’ van Strozzi ligt het leed van een gekwetst hart voorop haar lippen en in de ‘Canzonetta spirituale sopra alla nanna’ van Merula weet ze, ondanks dat de begeleiding slechts uit twee akkoorden bestaat, iedere strofe anders te laten klinken.

Lettere Amorose is een origineel album, waar ik met veel plezier naar geluisterd heb.

Magdalena Kožená geeft met Private Musicke op vrijdag 12 november een concert in het Concertgebouw naar aanleiding van haar nieuwe album.

Hieronder de trailer van Lettere Amorose:

Vorig artikel

KamerOpera Festival omgedoopt tot Voi-Z

Volgend artikel

Fischer pakt uit met boeiende operacombi

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.