Achtergrond

Youtube-portret: Dorothea Röschmann

Vooral als Mozart-vertolkster is Dorothea Röschmann wereldwijd geliefd. Ze trad talloze malen op in Salzburg, is kind aan huis in Berlijn en doet ook vele andere beroemde tonelen aan. Een portret in beeld van de Duitse sopraan. Met dank aan Youtube.

(Foto: Jim Rakete)

Röschmann (44) werd geboren in Flensburg, Duitsland, en studeerde zang aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg en de Akademie für Alte Musik in Bremen. Na haar studie verfijnde ze haar zangkunst met lessen in Los Angeles, New York en Tel Aviv. Sinds 1986 staat ze met regelmaat op het toneel.

De Duitse zangeres begon haar carrière met name in de oude muziek. Ze trad op bij oude muziekfestivals en begon in opera’s van Händel te zingen. Hieronder een voorbeeld van een later Händel-optreden van de sopraan. Ze zingt ‘Ombre, piante’ uit Rodelinda.

In de jaren negentig begon Röschmann diverse bekende Mozart-rollen te zingen en met name die vertolkingen brachten haar beroemdheid. Haar doorbraak beleefde ze met haar debuut bij de Salzburger Festspiele van 1995, waar ze onder Nikolaus Harnoncourt de rol van Susanna zong in Le nozze di Figaro.

Hieronder een fragment uit haar Salzburger debuut. Te zien is de opening van de opera. Bryn Terfel vertolkt Figaro.

Inmiddels heeft Röschmann een groot aantal Mozart-rollen op haar cv staan. Ze zong Zerlina en Donna Elvira in Don Giovanni, Fiordiligi in Così fan tutte, Pamina in Die Zauberflöte, Servilia en Vitellia in La clemenza di Tito en meer rollen.

De afgelopen jaren heeft de sopraan de rol van Susanna in Le nozze di Figaro verruilt voor die van gravin in dezelfde opera. Die partij zong ze bijvoorbeeld in 2006 bij het Royal Opera House in Londen. Hieronder een fragment. Ze zingt het bekende ‘Dove sono’.

Nog een Londens fragment: Röschmann zingt de bekende aria ‘Ach, ich fühl’s’ uit Die Zauberflöte. Het fragment komt uit 2003, met Sir Colin Davis op de bok.

Van andere componisten zong de sopraan onder meer Ännchen (Der Freischütz van Weber) en Micaëla (Carmen van Bizet) en zelfs enkele Wagner-partijen.

Naast haar operawerk houdt Röschmann er een zeer drukke concertagenda op na. Zo nam ze ooit deel aan een project van Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orchestra, waarmee ze alle vocale werken van Johann Sebastian Bach opnam.

Hieronder zingt Röschmann in een uitvoering van Bachs mis in b mineur onder leiding van Harnoncourt.

Ter afsluiting nog een fragment uit het concertrepertoire. Röschmann zingt ‘With ravish’d ears’ uit de ode Alexander Feast van Händel, wederom onder leiding van Harnoncourt.

Vorig artikel

Opera in de media: week 37

Volgend artikel

Gergievs grootse kleine Les Troyens

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.