Achtergrond

Wagnergenootschap stelt stipendiaten 2019 voor

Net als in voorgaande jaren hebben ook voor de komende Bayreuther Festspiele drie jonge musici een stipendium ontvangen van het Wagnergenootschap Nederland. Tijdens een concert in De Nieuwe KHL in Amsterdam lieten zij donderdag horen hoever ze al waren gevorderd in het verkennen van het Wagnerrepertoire.

De ‘cast’ van het Stipendiatenconcert op een rij (van links naar rechts): Jeannette van Schaik, Helena Koonings, Frederik Bergman, Eva Kroon, Karel Deseure en Claire Barnett-Jones.

Voor stipendiaten geldt een leeftijdslimiet van 35 jaar. Voor een dirigent of pianist ligt dat anders dan bij zangers. Wagner is een muzikale berg die je moet (willen) beklimmen en daar moet je met beleid een begin mee maken. Het stipendium is vooral bedoeld als kennismaking met de Wagnerwereld en in voorkomende gevallen maakt een stipendiaat carrière in dit vak.

Het komt niet zo vaak voor dat de Bayreuth-gangers al veel Wagner op hun repertoire hebben staan. Op dat punt vormde de lichting 2019 een uitzondering en dat bleek een prettige verrassing. Uiteraard waren er stukken speciaal voor het stipendiatenconcert ingestudeerd, maar de presentatie had zeker al een hoog niveau.

Bij het Internationaal Vocalisten Concours in september 2018 eindigde sopraan Helena Koonings als runner-up in de competitie om de Wagnerprijs van Nederland. Als waardering voor die prestatie kreeg zij een stipendium aangeboden. Koonings studeert binnenkort af aan de Dutch National Opera Academy en gaf blijk van haar kunnen in een vertolking van Eva’s solo ‘O Sachs! Mein Freund’ uit Die Meistersinger von Nürnberg.

De twee andere stipendiaten – alt/mezzosopraan Eva Kroon en bas-bariton Frederik Bergman – waren aan het Genootschap voorgesteld door artistiek adviseur Peter van der Leeuw. Kroon zong in 2016 al ‘Stimme aus der Höhe’ in Parsifal en zal in het najaar Grimgerde zingen in de herneming van Die Walküre, beide producties van De Nationale Opera (DNO).

Vorig jaar heeft Kroon met haar coaches Nadine Secunde en Peter Lockwood de eerste stappen gezet in het verkennen van de grote rollen van Wagner: Erda, Erste Norn, Waltraute. Met een vertolking van Erda’s ‘Weiche, Wotan! Weiche!’uit Das Rheingold en van de Erste Norn ‘So gut und schlimm es geh‘ uit Götterdämmerung liet Eva horen in die verkenning al grote stappen te hebben gezet.

Bas-bariton Frederik Bergman is momenteel te horen als de Herder in de DNO-productie van Pelléas et Mélisande. Hij heeft een grote stem met een laag bereik, waarmee hij in de toekomst zeker de potentie heeft een Wagnerzanger te worden. Tijdens het stipendiatenconcert zong Bergman Wolframs ‘O du, mein holder Abendstern’ uit Tannhäuser.

Vorig jaar waren de stipendiaten Karel Deseure en Jeannette van Schaik niet in de gelegenheid acte de présence te geven en dat kwamen ze nu inhalen. Dirigent Deseure hield een voordracht over het dirigeren van het ‘Vorspiel’ en de ‘Liebestod’ uit Tristan und Isolde. Sopraan Jeannette van Schaik bracht een fraaie vertolking van Elsa’s ‘Einsam in trüben Tagen’ uit Lohengrin.

Daarmee was het nog niet afgelopen, want de winnares van de Wagnerprijs op het IVC, Claire Barnett-Jones, was overgekomen uit Engeland en gaf blijk van haar vorderingen op Wagnergebied met vertolkingen van Waltrautes ‘Höre mit Sinn’ uit Götterdämmerung en Fricka’s ‘Wo in der Bergen du birgst’ uit Die Walküre. Zo veel Wagner gezongen door stipendiaten was er nog niet eerder op een voorstelavond te horen. Het stemt hoopvol voor de toekomst.

Natuurlijk waren ook de Wesendonck-Lieder te beluisteren en werd er veel werk van andere componisten ten gehore gebracht, vooral Strauss, waardoor het een volledige concertavond werd. Oud-stipendiaat Camiel Boomsma en de onvermoeibare Peter Nilsson begeleidden de solisten aan de piano. Een zeer geslaagde avond.

Vorig artikel

DNO vertoont Pelléas in Park Frankendael

Volgend artikel

Westbroek meesterlijk in Sjostakovitsj-liederen

De auteur

Peter Franken

Peter Franken