Achtergrond

Youtube-portret: Anna Caterina Antonacci

Het feit dat ze niet alleen met opera’s en concerten door de wereld trekt, maar ook met ‘one woman shows’ zegt veel over Anna Caterina Antonacci. Ze heeft persoonlijkheid en kan velen bekoren. Een portret in beeld van de Italiaanse. Met dank aan Youtube.

(Foto: Serge Derossi/Naïve.)

Antonacci is een wonderlijk veelzijdige zangeres. Ze zingt zowel sopraan- als mezzosopraanrollen, een teken van haar flexibele, unieke stem. De laatste tijd richt ze zich vooral op sopraanrollen, maar niettemin was ze recent nog te zien in een mezzorol pur sang: Carmen.

De Italiaanse zingt met name werken uit de zeventiende en achttiende eeuw, maar is allerminst gefocust op één bepaald deel van het repertoire. Ze is van vele, vele markten thuis. Ze staat op de affiches als Cassandre in Berlioz’ Les Troyens, maar zong ook vele Rossini-rollen.

Om met Rossini te beginnen: ze heeft maar liefst acht rollen van de componist op haar repertoire staan. Het was ook een Rossini-rol (Rosina) waar ze in 1986 mee debuteerde in Arezzo.

Hieronder een fragment van haar optreden in Rossini’s Ermione in 1995 op het Glyndebourne festival.

 

Even gemakkelijk als ze thuis is in het Rossini-repertoire, is Antonacci thuis in het barokrepertoire. Zo zong ze diverse rollen van Monteverdi en Händel.

Hieronder de aria ‘Ombre, piante’ uit Händels Rodelinda. Het is wederom een fragment van het Glyndebourne Festival, nu van drie jaar later (1998).

Om nog even voort te borduren op haar veelzijdigheid: Antonacci zong ook rollen als Charlotte uit Werther en Rachel uit La Juive. Van de laatste, grootse rol hieronder een fragment. Het komt uit Pierre Audi’s productie van het werk, die in 2007 bij de Opéra National de Paris te zien was en later naar Amsterdam ging.

De afgelopen seizoenen zong Antonacci enkele zeer succesvolle producties. In 2007 trad ze in de voetsporen van Maria Callas door de titelrol in Cherubini’s Medea te zingen in het Epidauras Amfitheater in Toulouse. Hieronder een geluidsfragment.

Een andere belangrijke productie was haar debuut als Carmen bij het Royal Opera House in Londen. Hieronder een fragment uit die productie. Ze zingt de habanera.

Antonacci tourt ook door Europa met ‘one woman shows’: een soort theatrale recitals waarin ze diverse aria’s combineert. Samen met regisseusse Juliette Deschamps maakte ze Era la Notte en Altre Stelle. Van de laatste voorstelling een kort fragment. Deze voorstelling is in mei driemaal te zien in Het Muziektheater in Amsterdam.

Vorig artikel

Heldin Antonacci zingt in Het Muziektheater

Volgend artikel

Flauwe Haydn gered door prachtcast

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Steven SURDÈL
    10 mei 2010 at 08:53

    Geweldig, een operazangeres die tevens kan acteren. Ik had haar al een enkele keer op YouTube aan het werk gezien en hoopte op een introductie als deze – mijn dank dus. Haar DVD-opname van Rossini’s «Ermione» lijkt me iets moois om mee te beginnen.