BinnenkortNieuws

Nationale Opera lanceert foyeravonden

Nationale Opera & Ballet gaat dit seizoen rond acht nieuwe opera- en balletproducties zogenoemde foyeravonden organiseren. De avonden bieden extra verdieping bij de producties, met inbreng van verschillende gasten en leden van het artistieke team.

Regisseur Àlex Ollé (foto: Rudi Amisano).
Regisseur Àlex Ollé (foto: Rudi Amisano).

De foyeravonden gaan van start op maandag 21 september met een avond rond Il trovatore van Giuseppe Verdi. Te gast is regisseur Àlex Ollé van het collectief La Fura dels Baus. Hij gaat met dramaturg Klaus Bertisch in gesprek over het complexe verhaal van Il trovatore en zijn nieuwe productie. Ollé was vorig jaar ook bij De Nationale Opera te zien, toen met een productie van Faust.

Naast het gesprek met de regisseur zal er een lezing worden gehouden over de muziek van Verdi en voeren mezzosopraan Myra Kroese en tenor Richard Prada fragmenten uit Il trovatore uit. De twee zangers, beiden lid van het Koor van De Nationale Opera, worden begeleid door Peter Lockwood.

De eerste foyeravond vindt plaats op 21 september van 20.30 tot 21.30 uur. Na afloop kunnen de bezoekers bij een drankje met elkaar napraten.

Later dit seizoen worden er foyeravonden rondom de opera’s Dialogues des Carmélites, Ariodante, Chovansjtsjina, Don Giovanni en Pique Dame gehouden, naast twee avonden over ballet. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

Vorig artikel

Reisopera start nieuw seizoen OperaLunches

Volgend artikel

Joyce & Tony: een beetje teleurstellend

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Leen Roetman
    17 september 2015 at 08:47

    Op de website lees ik: “Dramaturg Klaus Bertisch praat met hem over de complexiteit van het verhaal dat in ll trovatore wordt verteld. Hoe weet Ollé vanuit al deze onnavolgbare verhaallijnen toch een consistente opera te creëren?” Dat weten we helemaal niet. Dat weten we pas nadat de opera in zijn regie in premiere is gegaan. Ik pleit er daarom voor om met de regisseur een gesprek te organiseren na de premiere. Eventuele onduidelijkheden of diepere lagen die kunnen leiden tot ‘geniepige vragen’ kunnen dan door de regisseur beantwoord worden. Misschien eens een nazit organiseren na een matineevoorstelling.
    (Dat zal wel niet kunnen want de sterregisseur is dan al weer onderweg naar het in elkaar timmeren van zijn volgende spraakmakende regie.)