BinnenkortNieuws

Keenlyside en Johnston zingen Adès

Bariton Simon Keenlyside en mezzosopraan Jennifer Johnston zingen op 14 en 15 april het werk Totentanz van Thomas Adès bij het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Het concert staat in het teken van fresco’s, het thema van het derde AAA Festival van het orkest.

Bariton Simon Keenlyside. (© Uwe Arens)
Bariton Simon Keenlyside. (© Uwe Arens)

Het Concertgebouworkest organiseert dit seizoen vier AAA Festivals, waarin met een breed palet aan kunstvormen een actueel, artistiek thema belicht wordt. Na ‘Breaking News’ en ‘Angst’ is het van 13 tot en met 16 april de beurt aan het thema ‘Fresco’s’.

De Britse componist en dirigent Thomas Adès verzorgt op donderdag en vrijdag twee concerten met ‘symfonische fresco’s’ in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Op donderdag is het concertprogramma iets compacter, om ruimte te maken voor een voorprogramma van schilder Rob Scholte, die over het thema zal komen praten. Op vrijdag ontbreekt het voorprogramma, wat ruimte maakt voor een extra werk van Franz Liszt (het symfonische gedicht Hunnenschlacht, geïnspireerd op een fresco van de Slag op de Catalaunische Velden).

Van Adès zelf klinken op beide avonden twee werken: het orkestwerk These Premises Are Alarmed, geschreven voor de opening van de Bridgewater Hall in Manchester in 1996, en het vocale werk Totentanz, gebaseerd op de vijftiende-eeuwse fresco’s uit de Mariakerk in Lübeck. Adès schreef dit stuk in 2013. Het was voor het eerst te horen in de Royal Albert Hall in Londen.

De zangpartijen in Totentanz worden uitgevoerd door bariton Simon Keenlyside, die ook de wereldpremière in 2013 zong, en mezzosopraan Jennifer Johnston, voor wie de partij nieuw is.

Adès leidt het orkest verder in een uitvoering van Les fresques de Piero della Francesco, een werk van Bohuslav Martinu, gebaseerd op vijftiende-eeuwse fresco’s uit Arezzo.

Thomas Adès is één van de belangrijkste Britse componisten van dit moment. Sinds 1995 staan zijn werken op het repertoire van het Concertgebouworkest en in 2011 maakte hij ook als dirigent zijn debuut bij het Amsterdamse orkest.

Zie voor meer informatie over de concerten en de gehele festivalprogrammering de website van het Concertgebouworkest.

Vorig artikel

Strobos zingt mediterrane liederen en aria's

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Ray, Aylin en Katie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Rudolph Duppen
    22 april 2016 at 10:54

    Terecht 5***** in NRC. Totentanz is een overrompelende compositie met enorme inzet van het KCO en Jennifer Johnston en Simon Keenlyside uitgevoerd. Het werk maakte dit keer veel meer indruk dan de uitvoering tijdens de Proms van een paar jaar geleden met dezelfde bariton maar met het onvaste geluid van Christianne Stotijn. Het concert als geheel was een voorbeeld van fantasievolle en intelligente programmering.