Home » Achtergrond, Buitenland

Cité de l’Opera: Ray, Aylin en Katie

12 april 2016 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 32.

Opera in Omaha
Ver buiten New York, Chicago en Washington is er ook opera in de Verenigde Staten. In Omaha bijvoorbeeld, waar Opera Omaha afgelopen weekend een productie van Semele van Händel op de planken bracht. Stephen Stubbs was muzikaal leider, countertenor Ray Chenez (“wearing pants AND dresses for a living”) blogde over de voorbereidingen.

Thömas in Göteborg
Mirjam zat niet aan de radio, afgelopen zaterdag. Ze was in de zaal en legde het applaus vast aan het einde van Hamlet in de ‘stora scenen’, het hoofdpodium, van het operahuis in Göteborg.

Succes voor Chest
Er was een tijd dat bariton John Chest in Nederland zong, in Enschede bijvoorbeeld, als de graaf in Le nozze di Figaro. Op het voorlaatste Internationaal Vocalisten Concours in 2014 won hij de Arleen Auger-prijs. Zijn voorspelde succes verzilvert hij tegenwoordig in Berlijn, bij de Deutsche Oper. En afgelopen weekend stond hij even tussen de wereldtop in Parijs.

Niet alleen op het podium stonden sterren, ook in de zaal viel een bezoekster op: Olga Peretyatko, die van de nood (staking in Frankrijk, die de generale van haar Rigoletto verhinderde) een deugd maakte. Ze bezocht de uitvoering van Werther in het Théâtre des Champs-Élysées.

Ailyn wint
Ze is tussen de 25 en de 40, zong al eens een grote rol bij de Metropolitan Opera in New York en kwalificeerde zich zo voor de elfde Beverly Sills Artist Award. Sopraan Ailyn Perez kreeg onlangs de prijs van 50.000 dollar, plus de eer om in één adem genoemd te worden met vorige laureaten, zoals Joyce DiDonato, Matthew Polenzani en Michael Fabiano.

https://twitter.com/AilynPerez1/status/718167034870292481

Cultuur, liefde en brand
We moesten even over de formulering nadenken, maar we gunnen de eer voluit aan het onlangs in Amsterdam gehouden Opera Forward Festival, dat in maart zijn eerste editie beleefde. Het festival maakt kans op een Cross Media Award vanwege het gebruik van nieuwe media. “Dankzij al deze inspanningen is Opera Forward Festival op een duurzame manier geladen als een nieuw cultural love brand.” De Cross Media Awards worden op 20 april uitgereikt.

Het Grachtenfestival krijgt een nieuwe website. Zou dat ook een cultural love brand worden?

Jonas zingt Puccini
De tenor was onlangs in de bioscopen te zien met zijn Puccini-recital. Nu ook op dvd.

Belanghebbende
Componist Griffin Candey schrijft opera’s en hoopt dat deze ook worden uitgevoerd.

Catherine goes to Washington
Volgende maand maakt Catherine Foster haar Amerikaanse debuut in de rol van Brünnhilde in Der Ring des Nibelungen. In Nederland zong ze de rol in de laatste Götterdämmerung van de Audi/Haenchen-cyclus bij De Nationale Opera in 2014. Het Amerikaanse Opera News noemt haar “the best Brünnhilde you’ve never heard”. Tot nu toe, want na 35 Ringen overal ter wereld komt ze eindelijk naar de VS.

De historie van Elektra
Ter gelegenheid van de première van Strauss’ Elektra in de regie van Patrice Chéreau komt de New York Times met een ‘oral history’ over de productie van de Franse regisseur, die in 2013 overleed. Aan het woord komen onder anderen Waltraud Meier en Roberta Alexander. Interessant voor wie deze Elektra op 30 april in de bioscoop gaat zien.

Voor grote en kleine volwassenen
In de herhaling en nog steeds te vinden op de website van Omroep Max: een cursus ‘Ontdek Opera’ door Edwin Rutten:

Liedgiechel
Bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu namen voor hun management Askonas Holt drie filmpjes op waarin ze vragen uit een mandje beantwoorden. Al in deel twee slaat de meligheid toe. De twee zijn komende maanden een paar keer in Nederland te horen. En dan bloedserieus. Vermoedelijk.

Katie uitgediept
Voor The Guardian portretteerde Charlotte Higgins de Britse regisseur Katie Mitchell. Met haar enigszins bloeddorstige Orest wekte ze bij haar debuut in Amsterdam enige opschudding, enkele jaren geleden. In Londen is deze weken haar regie van Lucia di Lammermoor te zien. Een zeer uitgebreide ‘longread’ geeft inzicht in haar werk en opvattingen.

The real Shakespeare
Een eenvoudige maar doeltreffende animatie van het BBC Music Magazine.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.