AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Gerald, Jenni en Otto

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 75.

De postzegel van Finley
Er komt veel muzikale kwaliteit uit Canada. Denk aan Neil Young, Karina Gauvin en Ben Heppner. Klassieke zangers Gerald Finley en Adrianne Pieczonka staan nu zelfs op een postzegel ter ere van het jubileum van de opera.

Staalmeester Luca
Joyce DiDonato zag collega Luca Pisaroni in kostuum voor zijn rol in I puritani en associeerde dat beeld meteen met Rembrandt.

Ring online
Beeld en geluid van de BBC zijn doorgaans zwaar beveiligd tegen gebruik buiten Engeland vanwege de auteursrechten. Maar Der Ring des Nibelungen van Opera North is ook buiten Groot-Brittannië te zien. Op BBC 4 is het eerste deel te zien en de hele Ring komt vanaf 12 februari in tien delen op de BBC-website te staan.

Jenni scoort
Jennifer France was de veelgeprezen Zerbinetta in de Opera van het Jaar Ariadne auf Naxos van de Nederlandse Reisopera. “Haar coloratuuraria ‘Großmächtige Prinzessin’ bleek een absolute showstopper”, schreef de recensent. Ze is als jong talent genomineerd voor een Opera Award.

Museum gesloten
Het huis van componist Maurice Ravel in Montfort-l’Amaury was een museum gewijd aan zijn muziek. Het is nu onverwacht gesloten. Sara Mohr-Pietsch ging er een paar jaar geleden kijken.

Zwarte historie
Februari is in de Verenigde Staten Black History-maand. Daarom is Angel Blue – ze deed op tournee met Plácido Domingo in juni 2013 ook Amsterdam aan – artiest van de week bij Opera Wire.

Beim Schlafengehen
Nathalie Stutzmann werkt als dirigent in Monte Carlo aan Wagners Tannhäuser. Ze heeft het zwaar.

Krystian legt uit
Dramaturg Krystian Lada geeft een toelichting op Madama Butterfly. De opera wordt morgen, woensdagavond, live gestreamd op The Opera Platform.

Otto naar Vancouver
Otto Tausk, de Nederlandse dirigent die ook in het buitenland succesvol is, wordt de nieuwe chef van het Vancouver Symphony Orchestra.

De Canadese stad heeft een Nederlandse ontstaansgeschiedenis

De librettist
Librettist Ruth Mariner legt voor de website van het Royal Opera House uit hoe je een tekst voor een opera schrijft. Eén van haar adviezen: “Just do it.”

Barok in Londen
Wie in het voorjaar naar Londen gaat, loopt de kans op het London Festival of Baroque Music, ontstaan in 2015, namen als Mary Bevan, Tim Mead en het koor Vox Luminis te treffen.

Budd in Madrid
In Madrid werkt ‘onze’ Thomas Oliemans aan zijn rol van Mr. Redburn in de opera Billy Budd. De recensent vond zijn stem “impressive and heroic”.

Dankzij deze tweet van Deborah Warner weten we nu dat er een dvd zal verschijnen.

De heer van de hoge tonen
Franco Fagioli werd geïnterviewd over zijn stemvak door de Beierse radio. “Mein Stimmumfang befindet sich im Bereich des Mezzosoprans”, stelt de Italiaan.

Adam op iTunes
U vindt de podcasts van Place de l’Opera al jaren op iTunes. Bas-bariton Adam Plachetka telt daar nu ook eindelijk mee.

Boe!
Al sinds er opera bestaat, wordt er bij voorstellingen boe geroepen. Norman Lebrecht is er tegen en wil controle en verbanning van de boeroepers uit de zaal. Niet iedereen is het met hem eens, zo blijkt uit de reacties.

Chicago zingt
Renée Fleming nam het initiatief om een muzikaal feestje te organiseren met de ‘stemmen van Chicago’ en dat leverde een opmerkelijke combinatie op van jazz, blues, pop en klassiek. Onder anderen John Prine en de rapper met een naam uit een Rossini-opera, Lupe Fiasco, traden op. Renée bracht haar collega Matthew Polenzani mee op het podium.

Aanvulling op de Stemwijzer
Onlangs werden in het Haagse Mauritshuis de lijsttrekkers van verschillende politieke partijen geïnterviewd over het belang van kunst en cultuur.

Maria zingt
Zangeres Maria Riccarda Wesseling heeft het druk met haar werk als hoofd van de Dutch National Opera Academy. Daarnaast vindt ze tijd voor operarollen en het maken van een cd. De liederen van de Russisch-Zwitserse componist Paul Juon zijn inmiddels vastgelegd. Afgelopen vrijdag zong ze live een voorproefje bij Radio 4.

Michael oefent
Verdi’s opera La traviata maakt deel uit van het Live in HD-programma van dit seizoen. Op 11 maart is de voorstelling in een regie van Willy Decker in de bioscopen te zien. Michael Fabiano oefent al.

Opera helpt
De Franse presidentskandidaat Emmanuel Macron wordt vocaal getraind door bas-bariton Jean-Philippe Lafont. Als was het een operarecensie beschreef de pers zijn vocale prestaties: “Une voix grave et posée, sans envolée lyrique.”

Pompidou belde zelf
Pierre Boulez richtte in Parijs in 1970 het Ircam op. Het verzoek daartoe kwam per telefoon. “Er is een man aan de telefoon, een zekere Pompidou”, zei de assistent van Boulez. “Zal wel een grap zijn”, antwoordde Boulez. Maar de Franse president belde terug en zo kwam het Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique er. Midden in Parijs werd het een centrum voor moderne muziek. Onder meer Kaija Saariaho werkte er. Over het begin maakte de Franse radio een documentaire.

Vorig artikel

Dr. Miracle: verbluffend muziektheater

Volgend artikel

Hannigan ondersteunt jonge zangers

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

2Reacties

  1. Leen Roetman
    8 februari 2017 at 14:10

    Bijzonder prettig dat je buiten de UK nu ook eens via de I-Player kunt meegenieten van prachtige BBC programma’s. Of zou Opera North dat bedongen hebben? Der Ring in 10 parts! Het lijkt wel een soap.

  2. Leen Roetman
    8 februari 2017 at 14:16

    “Opera houses need to take measures against booers. A warning on first offence. A ban on second.” zegt het orakel NL. Wat zou de volgende stap kunnen zijn? Een verbod op negatieve recensies?