Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland

Cité de l’Opera: Paul, Romeo en Maria

13 maart 2018 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 132.

Pensioen
Na zijn 1672ste optreden bij de Metropolitan Opera ging bas Paul Plishka met pensioen. Het huis gunde hem de eer om zijn afscheid te vieren als Benoit/Alcindoro in de opera La bohème in de Live in HD-vertoning van eind februari.

Matthew Rose was erbij.

Henze en Strauss
Regisseur Romeo Castellucci presenteert op dinsdag 13 maart zijn enscenering van Das Floss der Medusa van Henze in Amsterdam. Deze zomer gaat zijn regie van Salome in première bij de Salzburger Festspiele.

Hallo allemaal
Het ensemble Frommermann komt binnenkort met een nieuw programma, Magazijn Hollandia. Binnenkort leest u er meer over op Place de l’Opera. Ene Ilse Warringa, die schaamteloos onze Juf Ank staat na te doen, hoopt dat u komt kijken.

Willard binnenkort in Amsterdam
Deze week zingt Sir Willard White in Londen de rol van Alexandr Petrovič Gorjančikov in Janáčeks From the House of the Dead. Begin mei is de bas-bariton in Amsterdam voor Publio in La clemenza di Tito bij De Nationale Opera. Het zeer uiteenlopende repertoire wordt geleid door dezelfde dirigent: Teodor Currentzis.

Omdat het kan
Van de Britse componist Gerald Finzi, die de wereld onder meer zijn cantate Dies natalis naliet, valt geboorte- noch sterfdag te vieren. Toch krijgt hij extra aandacht bij de BBC.

Een stem die doet huiveren
Het is dom chauvinisme, maar we lezen het graag als Nederlandse sterren in het buitenland geprezen worden. “La distribution vocale est magistrale, réunissant les meilleures voix qu’on puisse rêver dans ce répertoire. La soprano néerlandaise Eva-Maria Westbroek, familière du rôle, est une Santuzza souveraine, dominant son personnage d’une voix généreuse et belle, avec des accents de sincérité qui font frémir.” Kort gezegd: Westbroek maakte indruk.

Worlds together
Zij uit de populaire muziek, hij uit de wereld van de klassieken. Beiden beroemd, al heeft Katy Perry ruim 108 miljoen volgers op Twitter en Gustavo Dudamel er ‘slechts’ 826.000.

Callas in Covent Garden
Eind deze week komt een documentaire uit van Holger Preusse over de comeback van Maria Callas in Covent Garden in 1964. De complete tweede akte van Tosca is toegevoegd aan de dvd, die inmiddels te bestellen is bij de bekende webshops.

Zingen en zwaaien
Zangeres/dirigent Barbara Hannigan trad onlangs op bij de uitreiking van de Victoires de la Musique in Frankrijk. De spectaculaire clip staat online.

https://twitter.com/HanniganBarbara/status/972193903846797312

Dubbel Debussy
Net als Deutsche Grammophon komt Warner nu ook met een complete uitgave van het werk van Debussy. Voor de liefhebbers – die vermoedelijk al heel veel op cd hebben – een kwestie van goed de uitvoerders vergelijken. De Warner-uitgave is duurder, maar bevat meer cd’s.

Hoog en laag
Jennifer Johnston onderzoekt in The Guardian de discussie over gender in opera. Het idee dat vrouwen ook voor mannenstemmen geschreven muziek kunnen zingen “ignores the nature and limits of operatic voices”.

Levine ontslagen
De New York Times meldt het ontslag van James Levine. Op de website van de Metropolitan Opera is onder de kop “Who we are” de naam van Levine inmiddels verdwenen, alleen ‘music director designate’ Yannick Nézet-Séguin wordt genoemd.

Journalist Justin Davidson las het statement van de Metropolitan Opera over het ontslag, maar vraagt nog even door.

Nieuw duo
De Bayerische Staatsoper krijgt een nieuwe leiding met de aanstelling van Vladimir Jurowski als muzikaal leider en Serge Dorny als intendant in 2021. Dorny zegt over zijn plannen “das Repertoire mit Werken von heute anzureichern, gibt uns gleichzeitig die Legitimität, die von gestern zu zelebrieren.”

Raak?
Een simpele tekening die een heel ander licht werpt op de opera Guillaume Tell van Rossini.

door