Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenlands nieuws, Nieuws

Cité de l’Opera: Piotr, Katie en Stuart

24 april 2018 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 138.

Piotr op zijn ouderwets
Tenor Piotr Beczala wilde weleens weten hoe in vroeger tijden zang werd opgenomen en hoe betrouwbaar die opnamen zijn. Hij ging met collega Susanna Phillips de antieke studio in voor een vergelijking.

Det Kongelige Teater
Kasper Holten verliet met de regie van Die Meistersinger von Nürnberg in maart Londen en het Royal Opera House, waar bij zes jaar directeur was. Al snel dook er een nieuwe functie op.

Stuart kijkt terug
Tenor Stuart Skelton vertelt wat zijn meest dierbare herinnering aan de jubilerende Englisch National Opera is. Peter Grimes? Of toch…

Verbouwplannen
Het gebouw van de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf heeft onderhoud nodig. De podiumtechniek is verouderd en draait nog op Windows XP. De werkzaamheden geschieden discreet, tijdens het zomerreces.

Salon Kamps
Dirigenten zijn beroepshalve vaardig met hun handen, maar of hen dat voor alle beroepen geschikt maakt…

Het publiek spreekt
Om te weten hoe de première was van Der fliegende Holländer, afgelopen vrijdag in Enschede, kun je de recensies vergelijken. Of het gewoon vragen aan de bezoekers.

Happy returns
Ailyn Pérez stelde de vraag, Benjamin Hulett knikte instemmend.

En dat wordt vijf
Op de Place de la Cité doen we wat alle grote media de laatste dagen deden: we brengen babynieuws. Sopraan Erin Morley was onlangs in ons land voor Mahler 8 met Yannick Nézet-Séguin.

https://twitter.com/morley_erin/status/988232788162826240

Lisette kan zonder techniek
Voor haar werk als operazangeres maakt Lisette Oropesa weinig gebruik van moderne techniek. “I’m a score + pencil + staff paper + piano + water type”, zegt sopraan als antwoord op één van de vijftien vragen.

https://twitter.com/Lisette_Oropesa/status/988544703615328256

Vaarwel LeedsLieder, hallo LiedZeist
Met een Winterreise door Robert Holl – die live te volgen was via een stream – eindigde LeedsLieder.

Het volgende festival voor stem en piano dient zich alweer aan.

Glossy online
Het agentschap AskonasHolt brengt een eigen magazine. Dit is nummer 1.

Mariss over zijn werk
Dirigent Mariss Jansons spreekt in een interview over zijn loopbaan. Hij was jarenlang chef bij het Koninklijk Concertgebouworkest. “In Amsterdam there’s an intelligent sound, well balanced.”

Hoog
Countertenor Tim Mead is de komende dagen in ons land voor Dido and Aeneas bij de Nederlandse Bachvereniging. Later dit voorjaar keert hij terug voor Written on Skin, maar eerst staat Wigmore Hall op de planning. Binnenkort leest u meer van de Britse zanger op Place de l’Opera.

Applaus!
Een handig schema om de gang van zaken bij een klassiek concert in kaart te brengen. Mind you: heel hard bravo roepen net voor het applaus inzet staat niét in het overzicht.

https://twitter.com/BR_KLASSIK/status/986493156559552517

Lessen van Katie
De nieuwe opera Lessons in Love and Violence van George Benjamin gaat over twee weken in Londen in première en reist dan naar Amsterdam. “Opera is really dominated by male directors, and there are very few women at my level”, zegt regisseur Katie Mitchell in dit interview.

Bernheim internationaal
“Met mijn Duits klinkende naam is het lastig te bewijzen dat ik ook in het Engels, Russisch, Frans en Italiaans kan zingen”, zei tenor Benjamin Bernheim twee jaar geleden in een interview met Place de l’Opera. Zijn rollen bij de Wiener Staatsoper komend seizoen zijn twee derde Italiaans.

Drankadvies, ook handig voor liedduo’s
Tot slot een wijnadvies van een kenner voor baritons en pianisten.

https://twitter.com/Stephdegout/status/988528253722865667

door