Binnenkort

The Turn of the Screw tweemaal concertant

Jonge, fraaie stemmen die recent hun opleiding hebben afgerond in een niet zo vaak te beleven werk van Benjamin Britten. Dat zijn al twee goede redenen om naar een van de twee uitvoeringen van The Turn of the Screw te gaan. De voorstelling staat in Den Haag en Amsterdam.

Het verhaal van The Turn of the Screw is ontleend aan de gelijknamige novelle van Henry James. Schrijfster Myfanwy Piper, die voor Benjamin Britten onder meer Owen Wingrave en Death in Venice van een libretto voorzag, schreef de tekst van de monoloog en de zestien scenes waaruit de kameropera bestaat. Britten componeerde voor een muzikaal ensemble van 13 musici, er zijn zes rollen.

Geesten – ze komen ook voor in Owen Wingrave – spelen een rol in het verhaal dat zich afspeelt op het afgelegen landgoed Bly. Een jonge gouvernante heeft de zorg voor twee kinderen, en de strikte opdracht hun afwezige vader niet te informeren over hoe het met de kinderen gaat. Haar voorgangster en de voormalige huisknecht, die een geheimzinnige, slechte invloed hebben gehad op de kinderen en niet meer leven, verschijnen als geesten. Er gebeuren raadselachtige dingen die niet met name worden genoemd.

Schrijver Henry James motiveerde het doel van zijn verhaal ooit met de opmerking: “Only make the reader’s general vision of evil intense enough“. Hij liet het aan de verbeelding van de lezer over om de geesten voor zich te zien, Britten stond voor de taak ze ook vocaal tot leven te wekken. Daarin wijkt hij enigszins af van de novelle.

Muzikaal leider Erik Desimpelaere, die na zijn pianostudie en een opleiding tot componist in Brussel en Antwerpen, aan het Conservatorium van Amsterdam orkestdirectie studeert bij Ed Spanjaard en Lucas Vis, duidt de muziek in de opera zo: “De dodecafonie (twaalftoonstechniek) is in de opera gebruikt als een muzikaal én dramatisch symbool: door na de proloog een twaalftoonsthema voor te stellen wordt alles in de compositie onvermijdelijk teruggebracht tot deze dwingende volgorde van tonen.”

De uitvoering van The Turn of the Screw is concertant, maar wordt van beeld voorzien door projecties. Fotografe Marleen Dalhuijsen vond het een uitdagend project: “The Turn of the Screw is een beklemmende en indrukwekkende opera. Ik heb getracht die beklemdheid terug te laten keren in mijn foto’s”.

Cast

De cast van The Turn of the Screw bestaat uit jonge, grotendeels Nederlandse, talenten. Sopraan Jeannette van Schaik zingt de rol van de gouvernante. Ze studeerde afgelopen zomer af aan de Dutch National Opera Academy en zal komend seizoen drie roldebuten maken in producties van de NTR Zaterdagmatinee.

Peter Quint, de voormalige butler op het landgoed, wordt gezongen door tenor Mitch Raemaekers. Hij debuteerde in 2015 bij De Nationale Opera, gaf daar recent een eigen liedrecital en heeft als ‘bagage’ voor deze productie zijn deelname aan het Britten-Pears Young Artist Programme.

Het andere karakter dat als geest verschijnt is Miss Jessel, de voormalige gouvernante. Mezzosopraan Leonie van Rheden zingt die rol. Ze werkte de laatste jaren in Nederland en het buitenland, onder meer in Essen en Garmisch-Partenkirchen. Vorige zomer zong Leonie Iokaste en Ismene in de productie Styx van Holland Opera op locatie in Utrecht.

Ook sopraan Charlotte Janssen is een voormalig studente van de Dutch National Opera Academy, waar ze onder meer Fiordiligi zong. Ze sloot haar opleiding cum laude af. Charlotte was in 2015 stipendiate voor de Bayreuther Festspiele door het Wagnergenootschap Nederland. De laatste jaren heeft ze zich toegelegd op het ‘groter’ repertoire van onder anderen Verdi en Mascagni. In The Turn of the Screw zingt ze de rol van de huishoudster, Mrs. Grose.

Sopraan Ginette Puylaert is in Den Haag afgestudeerd in 2015. Moderne muziek, zoals de rol van Flora, een van de kinderen, is een van haar specialiteiten. Ze maakte deel uit van de cast van de opera Koeien, een Holland Festival-productie door Guus Janssen met muziek van en over Misha Mengelberg.

De rol van het jongetje wordt gezongen door de Zwitserse sopraan Vera Hiltbrunner. Ze deed haar masteropleiding aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg bij docenten Sinan Vural en Xenia Meijer. Ze zong als soliste in veel bekende oratoria, werkte mee aan dansvoorstellingen en heeft een grote interesse in barok.

De twee voorstellingen van The Turn of the Screw zijn op donderdag 24 mei in KORZO Den Haag en op woensdag 30 mei in de Haitinkzaal van het Conservatorium van Amsterdam. Informatie vindt u op de website.

Vorig artikel

Tom Goossens gaat ver met Mozart

Volgend artikel

Benjamin componeert een koningsdrama

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.